УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ

 

УРОК № 21

Тема. Пряма мова

 

Мета: поглибити відомості про пряму мову та правила її написання; формувати в учнів уміння правильно складати і записувати речення з прямою мовою; виховувати любов до прекрасного.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Бесіда з учнями.

—    Яке речення називається складним?

—    Які розділові знаки ставляться між простими реченнями у складному?

—    Які види зв’язку існують між простими реченнями у складному?

3. Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, зробити синтаксичний розбір.

Так яблуками пахне у хатинці, як пахнуть хати тільки восени. (Розпов., неокл., скл.)

I — односкл., пошир.

II — двоскл., пошир.

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Колективна робота.

Завдання: прослухайте речення і знайдіть висловлювання, яке належить певній особі, у даному випадку — Андерсену.

«Щоб жити, потрібні сонце, воля і маленька квітка»,— говорив великий казкар Ганс Крістіан Андерсен.

2. Слово вчителя.

Пряма мова — дослівно відтворене висловлювання якоїсь особи.

Речення з прямою мовою складається з двох частин: висловлювання певної особи і слів автора.

3. Опрацювання схем.

А: «П?!».

«П»,— а.

«П!?» — а.

«П,— а,— п?!»

4. Робота за підручником.

Вправа 183.

5. Робота в зошитах.

Завдання: списати речення (записані на дошці), поставити розділові знаки і лапки.

Чому ти вириваєш сторінки з підручника питає вчителька маленького Борю. А я не всі вириваю, тільки прочитані відповідає той. Чому знов запитує вчителька. Щоб помилково двічі не прочитати теж саме відповів Боря.

Учитель розповів про пори року й запитав Хто мені скаже, який час найкращий для збирання яблук. Маленький Миколка підняв руку Коли собака на цепу.

(Із «Книги веселої мудрості».)

6. Творча робота.

Завдання: перебудувати речення з прямою мовою у складні.

Я запитала сестру: «Ти вивчила вірш?»

Мама попросила Оксанку: «Полий квіти».

«Ти бачила виставу “Наталка Полтавка”?» — запитала Марина подругу.

Декарт писав: «Читання книги — це ніби розмова з найкращими людьми минулих віків».

7. Робота біля дошки.

Завдання: скласти схеми речень із прямою мовою.

«Ті школярі,— писав В. О. Сухомлинський, — які нічого, крім підручників, не читають, дуже поверхово оволодівають знаннями». (Із журналу.) Прощаючись він сказав: «Я хочу,

щоб ви добре вчились, друзі». (З газети.) «Завдання буде виконано»,— рішуче вимовив Павлик. (О. Гончар.) «Чи не час нам в дорогу?» — спитала Соломія. (М. Коцюбинський.)

8. Творча робота.

Завдання: скласти речення за схемами.

«П,— а,— п».

«П!» — а.

А: «П?»

9. Робота за підручником.

Вправа 184.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Узагальнююча бесіда.

—    Що називається прямою мовою?

—    Які розділові знаки ставляться при прямій мові?

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 20, вправа 186.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.