УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

 

УРОК № 46

Тема. Спрощення в групах приголосних

 

Мета: дати учням поняття про спрощення в групах приголосних, формувати вміння вимовляти слова, в яких відбувається спрощення в групах приголосних, розпізнавати орфограму й обґрунтовувати її за допомогою правила, помічати й виправляти орфоепічні та орфографічні помилки на вивчене правило; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати в учнів чесність, непримиренність до несправедливості.

Обладнання: підручник, тексти диктантів.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Творча робота.

Завдання: скласти зв’язне висловлювання на одну з тем.

—    Вимова голосних звуків і позначення їх на письмі;

—    Написання слів з ненаголошеними голосними.

3. Словниковий диктант.

Ширина, потепління, правильний, хазяїн, стежечка, орден, козак, репродукція, гарячий, борсук, книжечка, легенда, інтелект.

4. Вибірковий диктант.

Завдання: виписати слова з ненаголошеними голосними, обґрунтувати написання.

(Учитель читає текст диктанту двічі, удруге — дуже повільно.)

Летіла зозуля з поля на долину,

Та й сіла кувати на мою калину,

Зозуле, зозуле, десь горе чуєш,

Біля моєї хати на калині куєш?

Зозуля кувала, правдоньку казала,

Що моєї неньки на світі не стало.

Прибігла я в хату, стала на порозі,

Забилося серденько, закапали сльози.

Ой, матінко-ненько, де тебе узяти?

Чи піти купити, чи намалювати?

Їхали маляри з далекого села,

Змалювали неньку на білій оселі,

Змалювали очі, змалювали брови,

Та не змалювали щирої розмови.

(Народна творчість.)

5. Зорово-слуховий диктант.

(Учитель читає текст, записаний на дошці.)

Середина зими, а так, наче осінь. Снігу ніде нема. Земля в полинялих барвах, небо — в холодній розтривоженості хмар. По голих посадках б’є вітер високих степових балів.

Безлюддям та вітром цей надвечірній степ нагадує море в негоду. Ніби нема в ньому життя. Одначе він живе.

(О. Гончар.)

6. Мовна шарада «Назви слово».

1) 3-й склад іменника молоко.

Буква, яка стоїть в алфавіті перед буквою н.

Основа родового відмінка однини іменника піт.

Ціле слово — іменник чоловічого роду, що означає: солодкий варений напій з фруктів та ягід. (Компот.)

2) Іменник чоловічого роду, назва молочного продукту. Вигук, що складається з однієї букви.

Глухий звук, якому відповідає дзвінкий [б].

Ціле слово — іменник чоловічого роду, що означає: солодка густа рідина з фруктів або ягід. (Сироп.)

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснювальний диктант.

Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.

Де одинець — хазяйству кінець, а де сім — щастя всім.

Чесному всюди честь.

Улеслива людина гірше гадюки: у вічі ласкається, а поза очі кусається.

Заздрісний від чужого щастя сохне.

Від користі серце кам’яніє.

(Народна творчість).

2. Робота за підручником.

1)    Вправа 332.

2)    Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 145—146.

3. Робота біля дошки.

Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм:

[турис’кий], [в’існиек], [шчасливий], [виейізний], [тижневий], [студен’с’кий], [серце], [заздрисний], [корисний], [ш’іс:от].

4. Робота за підручником.

Вправи 335, 336.

5. Творча робота.

Завдання: скласти словосполучення, використовуючи слова із вправи 336. Визначити головні і залежні слова. З трьома словосполученнями скласти речення або невеликий зв’язний текст (на вибір учнів).

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра «Четверте зайве».

Завдання: з ряду слів викреслити четверте зайве.

Хвастнути, шістнадцять, кістлявий, тижневий.

Виїзний, компостний, вісник, щасливий.

Студенство, хвастливий, зап’ястний, кістлявий.

2. Розгадування кросворда «Спрощення в групах приголосних».

 

 

По горизонталі:

2. Прислівник, який є у приказці «Не хитруй, не мудруй, а ... працюй». (Чесно.)

5. Іменник середнього роду ІІ відміни, підмет у приказці «Блисне. і в наше віконце». (Сонце.)

6. Прикметник чоловічого роду, утворений від іменника іншомовного походження, що означає: той, хто вчиться у вищому учбовому закладі. (Студентський.)

По вертикалі:

1. Числівник, що за правописом є винятком з правила про спрощення на письмі в групах приголосних. (Шістнадцять).

3. Прикметник чоловічого роду, утворений від іменника область. (Обласний).

4. Прикметник чоловічого роду, утворений від іменника щастя. (Щасливий).

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 39, вправа 337.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.