УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

 

УРОК № 48

Тема. Контрольний диктант. Контрольне аудіювання

 

Мета: перевірити знання і вміння учнів з розділу «Фонетика, орфоепія, графіка, орфографія»; розвивати логічне мислення, орфографічну й пунктуаційну грамотність, пам’ять, увагу; виховувати старанність у навчанні.

Обладнання: тексти диктантів, тексти для аудіювання.

ХІД УРОКУ

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

III. ПОПЕРЕДНЄ ЗНАЙОМСТВО З ТЕКСТОМ ДИКТАНТУ

(Учитель читає текст диктанту.)

 

IV. ВІДПОВІДІ ВЧИТЕЛЯ НА ЗАПИТАННЯ УЧНІВ ЩОДО ТЕКСТУ ДИКТАНТУ

 

V. НАПИСАННЯ ДИКТАНТУ

І варіант

На порозі зими

Погідливий жовтневий ранок, а ліс розлягається від весняних пісень пернатих. Птахи співають про те, що готові зустріти нову весну.

Коротке бабине літо. Вже повіяло холодом. Змовкли пернаті музиканти, вони перебралися до своїх місць зимівлі.

Від ранку до ночі трудяться борсуки. Вони носять у нори сухе листя. Білочки й сойки ховають у дуплах горіхи, жолуді. Запасаються на чорний день.

І люди заготовляють сіно, гілки, ягоди, насіння. Для звірів і птахів збирають. Усюди на галявинах можна побачити годівниці. Взимку люди наповнять їх кормом. Птахи і звірі прийдуть сюди на сніданок.

(90 сл.)        (З газети.)

 

ІІ варіант

Зима йде

Усі дерева вже простягли вгору оголені віти. Тільки, мабуть, ялинки й сосни стоять зелені, та дуб не скинув свого вбрання. Листя його лише пожовкло, потемніло. І здається, що то стоїть могутній воїн. Налетить вітер, задзвенить своїм бронзовим листям могутній дуб, але не схилиться і перед бурею.

Іду лісом, ніби ступаю по золотому килиму.

Ось тихо сіла на рукав перша сніжинка. А ось і друга, третя. Здається, їх вирізьбив талановитий майстер. Ось затанцювало їх у повітрі більше, посипалися густіше, засипали землю, опале листя, дерева.

(90 сл.)         (За О.Копиленко.)

 

VI. ПРОВЕДЕННЯ КОНТРОЛЬНОГО АУДІЮВАННЯ

1. Пояснення щодо проведення аудіювання.

2. Читання вчителем тексту.

3. Виконання тестових завдань.

Текст для контрольного аудіювання.

Кіт Чудило

До нас у дитячий санаторій приблудилось котеня, і ми взялися його вчити. Хто його зна, як треба вчити котів, то ми й стали вчити його по-собачому.

«Ляж!» — і котик лягав і дивився на нас, що ми йому дамо за це.

«Вперед!» — і котик біг уперед, що мав сили.

«Назад!» — і котик вертався до нас — тоді ми давали йому трошки сиру або риб’ячу голову.

Так ми й вивчили його по-собачому. Зробили йому й нашийничок із старого ремінця і став він зватися: Чудило.

Так і бігав за нами кіт Чудило, немов собачка. Тільки не скрізь. У річку не ходив. Ми купаємося, а він сидить на березі, чекає. Ми — до човна, а він не хоче, нявчить, бігає берегом, а до нас не пливе. Не люблять коти мокрого.

Одного разу поїхали ми човном вудити рибу. Дійшов з нами до берега кіт Чудило, а в човен не поліз, не схотів. Вибравсь на дошку, що коло неї перуть білизну, й сидить на тій дошці, над водою.

А під дошкою гуляють маленькі рибки-верховодки. Дивиться на них згори кіт Чудило,— мабуть, смачні рибки, та в мокрому місці плавають. Дививсь, дививсь та й заснув на сонечку.

Наловили ми багато верховодок. Був у нас здоровенний синій глек, той, що в ньому воду ставлять коло вмивальника. Зачерпнули ми тим глеком води і напустили туди верховодок повно. І попливли човном додому.

Прокинувся кіт Чудило, протер лапками очі й дивиться, чи не привезли ми йому чогось смачненького. Полазив у нас по плечах, по кишенях — немає нічого. Тоді як глянув у наш глек, і закам’янів. Рибок у глеку так рясно, що води між ними не видко. Плавають, плутаються, одна на одну налазять — аж чорно в глекові.

Ми поставили глек на землю і трошки, одсунулись, дивимось, що робитиме кіт Чудило.

Він вибравсь на верхній край глека, умостився й сидить. Сидить, дивиться вниз на рибку. Дивиться, дивиться, й нахиляється нижче та нижче, уже й передні лапи в глекові — тоді шубовсть — і вскочив у воду.

Заметушивсь, заборсавсь, забивсь у воді — аж глек ходором ходить. І не вистрибує.

Ну, думаємо, пропав кіт Чудило — утоп, напився води, упавши догори ногами в глек.

Уже хотіли його рятувати; коли — вилазить. Мокрий, сердега, плохий, нечепурний, ніби цілу ніч під дощем був, але рибка в зубах. Виліз, рибку поклав долі, обтерся, облизався й почав їсти. Рибку з’їв, помурчав, витягнув ноги, ще раз облизався — і знову поліз на глек.

Отак і привчився кіт Чудило до мокрого. Іде з нами до річки, сам стрибає в човен, як мисливський собака, і зараз же до глека. Ми вудимо рибу, а він на глеку сидить, чекає. Як накидаємо у глек верховодок, тоді й він починає ловити рибу. Такий у нас був кіт — кіт Чудило.

(430 сл.)          (М. Йогансен.)

Позначити відповідь на кожне із запитань.

1. Чому кошеня стали вчити по-собачому?

а) Тому що котів так і вчать;

б) тому що ніхто не знав, як треба вчити котів;

в) тому що воно зовні нагадувало цуценя;

г) тому що кошеня було здібне до навчання.

2. Чому Чудило сидів на березі?

а) Бо він не любив плавати;

б) бо вода була холодна;

в) бо він не вмів плавати;

г) бо він не любив мокрого.

3. Які рибки плавали під дошкою?

а) Карасики;

б) верховодки;

в) плотвички;

г) лящі.

4. Чому кіт, глянувши на глек, закам’янів?

а) Бо глек був чарівний;

б) бо з глека виповзала змія;

в) у глеку було повно рибок;

г) глек дуже блищав на сонці.

5. Чому Кіт вскочив у воду?

а) Бо було дуже спекотно;

б) бо за ним гналися собаки;

в) бо послизнувся на краєчку глека;

г) бо задивився на рибок.

6. Після чого кіт Чудило привчився до мокрого?

а) Після того, як упав у річку;

б) після того, як попав під дощ;

в) після того, як упав у глек і спіймав рибку;

г) після того, як його умокнули в глек.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити § 39 підручника.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.