УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

 

УРОК № 4

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Текст, його ознаки. Докладний усний переказ тексту

 

Мета: дати учням загальне уявлення про текст, навчити визначати ознаки тексту, складати простий план; навчати складати зв’язні висловлювання (перекази); розвивати пам’ять; виховувати мовленнєву культуру.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашньої вправи.

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. робота з текстом.

(Учитель роздає учням аркуші з надрукованим текстом.) Завдання: прочитати два тексти. В якому з них речення зв’язані за змістом? Який із записів — текст, а який — простий набір речень?

а)    Справжня любов до своєї країни немислима без любові до своєї мови. (К. Паустовський.) Де не загинуло слово, там і справа ще не загинула. (О. Герцен.) Мова — це історія народу, мова — це шлях цивілізації. (О. Купрін.) Людина, байдужа до своєї мови,— дикун. (К. Паустовський.)

б)    Найперша і найголовніша ознака народу — це його мова. Могутність мови — це духовна могутність народу. Народ дає мові силу й красу. Він сам у піснях творить зразки неперевершеної поезії, а його таланти високо підносять рідне слово, вплітаючи у вінок своєї і світової культури найпишніші троянди. (М. Шумило.)

2. Слово вчителя.

Текст — це висловлювання із зв’язаних за змістом речень, об’єднаних спільним змістом (темою) та основною думкою. Тема — це те, про що (про кого) розповідається в тексті. Основна думка тексту — це те головне, що хотів сказати автор, у чому хотів переконати читачів, те, до чого він закликає, чого навчає.

У назві тексту, як правило, відбивається його тема або основна думка.

На відміну від окремого речення, яке висловлює думку, текст розвиває її: кожне наступне речення додає щось нове до вже відомого. Послідовність речень у тексті підпорядкована розкриттю теми.

Речення зв’язуються одне з одним за допомогою інтонації та інших засобів зв’язку.

3. Робота за підручником.

Вправа 31 (усно).

4. Робота біля дошки і в зошитах.

Завдання: подані речення записати в такій послідовності, щоб вони утворили текст. Визначити його тему й основну думку. Дібрати заголовок.

Розсердилися ті та як накинулися на царя звірів! Нічого не допомогло! Так комарі провчили лева, щоб не хизувався силою і не зневажав менших за себе. Лев і хвостом махав, і лапами дригав, і зубами клацав. Одного разу лев почав сміятися з комарів, що вони малі й безсилі. Як почали його кусати. Довелося йому просити в комах пробачення.

(З народної казки.)

5. Робота за підручником.

Завдання: розглянути матеріал підручника про те, як будується текст, с. 17.

6. Слово вчителя.

Тема тексту розкривається поступово, у мікротемах. Мікротема — частина однієї загальної теми.

Абзац — частина тексту, об’єднана мікротемою.

План тексту складають для того, щоб виділити у змісті найважливіше, розкрити послідовність викладу думок. За планом легше переказати текст, написати твір.

7. Усний переказ тексту.

Завдання: прослухати текст, дібрати заголовок, визначити тему та основну думку, скласти план. Усно переказати текст.

У лісі жив ведмідь, пихатий та грубий. Одного разу лежав він голодний, під дубом і дивився, як грається маленька білочка. Переборюючи голод, він заснув. А білочка необачно стрибнула на гнилий сучок. Він відламався, і вона впала просто у ведмежі лапи. Ведмідь схопив здобич. Але білочка почала благати ведмедя, щоб той її відпустив. Говорила, що колись ведмедеві у пригоді стане. На це господар лісу засміявся і відкинув білочку геть. Вона весело пострибала знову на дерево. Ведмідь почвалав по лісі. Аж бачить: лежить м’ясо. Схопив його лапою, а петля затяглася. Ведмідь страшенно заревів. Почула це білочка, швиденько пристрибала, перегризла петлю і звільнила ведмедя з полону. Отже, маленьке, а може зробити діло важненьке.

(З народної казки.)

Орієнтовний план

1)    голодний ведмідь.

2)    Необачність білочки.

3)    Насмішка господаря лісу.

4)    Петля затяглася.

5)    Допомога білочки.

V. домашнє завдання

Підручник, § 4, вправа 35.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.