УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ

 

УРОК № 82

Тема. Вимова і написання префіксів з-, с-

 

Мета: поглибити знання учнів про вимову та написання префіксів з-, с-; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів, правильно їх писати; виховувати чесність, доброту.

Обладнання:підручник, текст вибіркового диктанту.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Перевірка домашнього завдання.

 

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

 

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником.

Вправа 540.

Завдання: прочитати текст. Як ви розцінюєте вчинок Павлика? Що б ви йому порадили? Виписати з тексту виділені слова, позначити префікси.

Префікс с- вимовляється і пишеться перед глухими приголосними к, п, т, ф, х. Перед усіма іншими приголосними пишеться префікс з-.

Вправа 541 (письмово).

2. Розподільний диктант.

Завдання: записати слова у дві колонки: у першу — з префіксом з-, у другу — з префіксом с-.

Зводити, скоротити, знайти, струсити, звільнити, спрямувати, зсипати, зсунути, списувати, зміцніти, злити, сформувати, зчепити, скласти, стуляти, зрушити.

3. Вибірковий диктант.

Завдання: виписати слова з префіксом с-.

Був раз зайчик маленький, сіренький. Схотів піти пастися на лужок. Пасеться та й хвостиком трясе, все стає на задні лапки й дивиться, чи не біжить ворог. Схотілося зайчикові води. Пострибав до потічка, напився чистенької води і вернувся у лужок. Пасеться й хвостиком трясе. Вже й сонечко пригріло і зайчикові схотілося спати. Став на задні лапки, вигріб ямочку-нірочку і ліг спочити. А тим часом стара собака рушила по полю шукати для своїх дітей їжу. Побачила сонного зайчика і схопила його. Хотіла роздерти його, але пожаліла. Бо що було б з нею, аби її малятко розірвав сірий вовк?

(За О. Зимою.)

4. Робота за підручником.

Вправа 542 (письмово).

5. Робота біля дошки і в зошитах.

Завдання: записати слова, виправляючи помилки, виділити префікси (слова записані на дошці).

Зпускатися, зпиляти, зцідити, сшити, зірвати, ссипати, счинити, зтворити, зхилитися, зформувати, зливати.

6. Диктант-переклад.

Завдання: перекласти слова українською мовою, записати їх, виділити префікси.

Сверять, смолоть, сделать, сгребать, спускать, списать, сорвать, сгореть, стереть, сложить.

7. Робота за підручником.

Вправа 544 (письмово).

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Словниковий диктант.

Спланувати, схуднути, злити, сфотографувати, зв’язати, зіскочити, спаяти, схитнулись, зсунути, змужніти, зсохнути, сторгувати.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 63, вправа 546.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити