УКРАЇНСЬКА МОВА 5 КЛАС
Плани-конспекти - Для шкіл з російською мовою навчання

БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ

 

УРОК № 93

Тема. Зміни приголосних при творенні слів

 

Мета: ознайомити учнів з основними випадками чергування приголосних при творенні слів; домогтися засвоєння учнями правил; виховувати повагу і любов до України.

Обладнання: підручник, картки.

ХІД УРОКУ

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

II. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником.

1) Вправа 608.

Завдання і запитання: прочитати текст. Яке місце України в корабельній історії? Виписати виділені слова, підібрати до них спільнокореневі. Які зміни приголосних відбулися в цих словах?

2) Вправа 609 (усно).

2. Робота біля дошки.

Завдання: порівняти творення слів в обох колонках. В якій з них приголосні змінилися за правилами їх чергування, а в якій ці правила порушено?

Рука — ручний

Рука — рушник

Рік — річний

Торік — торішній

Мірка — мірочка

Мірка — мірошник

Сонце — сонячний

Сонце — соняшник

Серце — сердечний

Серце — сердешний

Пояснення вчителя: за правилами чергування при творенні нових слів приголосні [к] і [ц] змінюються на [г].

Але в кількох словах звук [ч] перед [н] перейшов у [ш]: рушник, рушниця, дворушник, мірошник, соняшник, сердешний (у значенні бідолашний), торішній.

3. Робота за підручником.

Вправа 610 (письмово).

4. Робота з таблицею.

Завдання: розглянути таблицю «Зміни приголосних при творенні слів», с. 250.

5. Робота біля дошки.

Завдання I: утворити прикметники від поданих іменників за допомогою -ськ-(ий).

Запоріжжя, Сиваш, Одеса, Гадяч, Острог, Устилуг, Олександрівка, Калуш, Черкаси, Вінниця, Карпати, Онега.

Завдання II: утворити від поданих слів іменники за допомогою суфіксів -ств-(о), -цтв-(о), -зтв-(о).

Парубок, боягуз, гірник, ткач, козак, чумак, юнак, птах, товариш, лісник, сирота.

При творенні іменників із суфіксом -ин-(а) від прикметників -цьк- змінюється на чч, а -ськ- на щ: турецький — Туреччина, сумський — Сумщина.

6. Робота за підручником.

Вправа 615 (письмово).

7. Робота з картками.

Завдання: переписати речення, вставляючи замість крапок пропущені букви.

В небі вол..кому у млі пролетіли журавлі. (О. Гончар.)

Я опускаюсь у шлюзи Запорі..кої греблі. (О. Довженко.)

Над дібровою звідусіль вилося та шугало сполохане пта..тво. (І. Нечуй-Левицький.)

Чумаки, що їздили в Крим, добували сіль в Сива..кому озері. Ходить ніч по саду міся..ними кроками. (П. Тичина.)

Мати сіяла сон під моїм вікном, а вродив соня..ник. (Б. Олійник.)

 

III. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда з учнями.

—    На які приголосні змінюються кінцеві приголосні основ г, ж, з при додаванні до них суфіксів -ськ-, -ств-?

—    На які приголосні змінюються к, ч, ц?

—    На які приголосні змінюються х, ш, с?

 

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 68, вправа 614.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.