Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

РІДНА МОВА 5 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ

 

Урок № 40

Тема: Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим звязком. Тематичне тестування (тема «Складне речення»)

 

Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про складне речення, формувати вміння правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки в складних реченнях, креслити їхні схеми й робити синтаксичний розбір; з’ясувати рівень засвоєння знань та сформованості вмінь з теми «Складні речення»; виховувати пошану до волелюбності, мужності, незламності українського козацтва; формувати  навички роботи з таблицею, розвивати логічне мислення, вміння співставляти й узагальнювати, використовувати здобуті теоретичні знання на практиці, розвивати культуру усного й писемного мовлення.

Тип уроку: комбінований урок (систематизація та узагальнення  вивченого; перевірка та облік якості засвоєних знань і вмінь).

Обладнання: таблиця.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ. Аналіз вивченого з метою узагальнення. Робота над висновком.

Опрацювання  таблиці.

 

ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА БУДОВОЮ

 

Просте

Складне

Має одну граматичну основу.

Складається з двох або більше простих речень, обєднаних за змістом та інтонацією. Отже, має дві або більше граматичні основи. Прості речення у складному поєднуються як за допомогою сполучників (сполучних слів), так і без них.

Воля дорожча за життя. (Нар. творч.)

Життя  не має ціни, а воля дорожча за життя.

Треба бути поганим громадянином, щоб стати зразковим рабом. Заспівай мені пісню народу, і я скажу, чи має він свободу. (Нар. творч.)

 

ІІІ. Виконання  вправ  на застосування узагальнювальних правил.

З кожної пари простих речень утворити складне (усно). Записати одне з утворених складних речень, пояснити розділові знаки в ньому. Накреслити схему  речення.

1. Справжній запорожець завжди дивився похмуро. Сторонніх він зустрічав спочатку непривітно.

2. Проходив час. Козак лагіднішав.

3. Пізніше мандрівники писали про запорожців багато гарного. Козаки виявлялися гостинними й веселими людьми.   (За Д. Яворницьким)

Робота з підручником. Виконання вправи 230 (усно).

Диктант із коментуванням. Зробити усний синтаксичний розбір указаного вчителем речення.  

1. Січ – мати, а Великий Луг – батько. Якщо хтось любить піч, то йому  ворог Січ. Де є бої, там є і герої. Вижени ворога сьогодні, бо завтра він тобі нашкодить.  Буде й булава, якщо є голова. То не козак, якщо він не думає отаманом бути. Де є  розум і любов, там не ллється людська кров.

Народна творчість.

2. Вже облетів весняний цвіт, і літо вже минуло, і тихий осені привіт хвилює серце чуле. Шумить дерев журливий світ, але то там, то там жовтавий лист спадає з віт, прощається з життям. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори, на покірну красу умирання сонце дивиться сумно згори…

З тв. В. Сосюри.

3. Є в світі слово, перед яким усі народи низько схиляють голови. Це слово -  Мати. Коротке це слово, але які  глибини скарбів воно містить у собі!    Кожна людина і кожний народ мають свої святощі. До цих святощів зараховуємо пошану до матері, адже вона дала нам життя, виростила й виховала.

З журналу.

ІV. Проведення тематичного контролю 1.

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ  ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ (зразки)

1. Складне речення

а) має одну граматичну основу;

б) має  дві граматичні основи;

в) має дві  і більше граматичні основи.

Скласти й записати складне речення з трьома граматичними основами; граматичні основи підкреслити (напр.: Хліб не зайчик з лісу носить, брат мій сіє, тато косить. (В. Гринько.) .

2. Прості речення у складному повязані між собою

а) за змістом, інтонацією та сполучниками або за змістом та інтонацією;

б) за змістом і обовязково сполучниками;

в) за допомогою сполучників або без сполучників, але не обовязково за змістом.

Скласти (пригадати) й записати складне речення, частини якого зєднуються без сполучників (сполучних слів) (напр.: Йому добре живеться: в нього півень несеться. (Нар. творч.).

3. Перед сполучниками і, та, але, проте, однак, чи, що, щоб, які зєднують частини складного речення, ставиться

а) кома;

б) тире;

в) двокрапка.

Скласти (пригадати) й записати складне речення, частини якого повязані сполучниками (і, та, а, але, що, щоб, проте  і т.ін.) (напр.: Щебече ранок, і на кленах печать свою кладе весна. (В. Сосюра.) Казав німий, що бачив сліпий, як втікав кривий. (Нар. творч.)

4. Речення  Як мала у тебе сила, то з гуртом єднайся ти. (Б. Грінченко.) є

а) розповідним; складним;

б) спонукальним, складним;

в) спонукальним, простим.

Скласти й записати розповідне складне речення (напр.: Бджола жалить жалом, а чоловік картає словом. (Нар. творч.)

5. Речення Ми з тобою ішли, і  синіли поля. (В. Сосюра.)

а) є простим реченням з однорідними присудками;

б) є складним реченням з двома граматичними основами;

в) є складним реченням з трьома граматичними основами.

Скласти й записати просте речення із однорідними членами, зєднаними сполучниками і або та (напр.: Вітер носиться, літає, топче луки і поля. (Олександр Олесь.).

6. У реченні Дякую Богові, що Він дав мені народитися українцем. (О. Гончар.)

а) обидві частини є двоскладними простими реченнями (мають обидва головні члени);

б) обидві частини є односкладними простими реченнями (мають по одному головному члену);

в) одна частина є односкладним (має один головний член), а друга – двоскладним реченням  (має обидва головних члени).

Скласти й записати складне речення, одна з частин якого була б односкладним реченням, а друга – двоскладним ( напр.: Про це давно, давно я знаю, що можна плакать од краси. (В. Сосюра).

Відповіді вчителя на запитання учнів щодо тестування (після того, як тестові завдання виконано).

 

Диктант 1.

Людський пісенний світ розпочинається з маминої співанки. Дитина не розуміє слів, але вона ловить лагідність з маминого голосу. Слухає дитя колискову і стає  лагідним.

Наші прабабусі були переконані, що грубість сучасних діток іде від того, що їм не співали колисанок.

Наші прабабусі твердили, що мама народжує тіло й душу дитини. Мама співає дитинці першу пісню, мама відводить уперше до школи. Без маминого благословення колись не орали землю, не засівали поле. Уранці дитина вставала, вмивала личко, а перед молитвою вона цілувала матусі руку. (За Г. Маковій;  82 сл.)

 

V. Підбиття  підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання.

Повторити П. 12, вправа 231.

 









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.