РІДНА МОВА 5 КЛАС
ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

 

Урок № 6

Тема: Велика буква і лапки в іменниках

 

Мета: повторити відомості про написання  власних назв з  великої букви та в лапках; удосконалювати вміння розрізняти іменники – власні та загальні назви; формувати вміння обrрунтовувати вживання великої букви та лапок у власних назвах відповідним правилом; розвивати мислення, память, культуру  усного й писемного мовлення; формувати патріотичні почуття.

Тип уроку:  урок повторення вивченого.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ. Повторення ключових питань.

Бесіда.

·       Які іменники є власними назвами? Навести приклади.

·       У чому полягає різниця між написанням іменників – власних назв та іменників - загальних назв? 

·       Чому з великої букви пишуться іменники  Микола Доріченко, Марина Семенівна Лісова? 

·       Яке зі слів і чому пишеться з великої букви у словосполученнях  місто Полтава, село Краснопілля, річка Дунай?  У словосполученнях  пес Букет, кінь Агат?

·       З якої букви слід писати назви персонажів казок та байок (напр.: Лисичка та Журавель; Вовк і Кіт; Дід Мороз; Кощій Безсмертний)?

 

ІІІ. Виконання  вправ на повторення.

Вибірковий диктант.

Виписати іменники - власні назви, що пишуться з великої букви (у формі називного відмінка).

Без верби й калини нема України. Чого Івась не навчився, того Іван не буде знати. (Нар. творч.) Найбільші церковні свята – Різдво й Великдень. На схилах сивого Дніпра стоїть столиця наша – Київ. (А. Камінчук.) На березі хвилястої Десни стояло місто, оповите в сни. Ми бачили Говерлу крізь туман. (М. Рильський.) До бабусі Зіни зїхалась  родина: брат з Карпат, сестра з Остра, дочка з Криму, син із Риму. (І. Січовик.) Лежить Мурко проти сонця, гріється. (В. Сухомлинський.) Кіт з Рябком були друзяки. (П. Воронько.) Султан і Гандзя птицями летять… Когось везуть у легкім шарабані. (М. Рильський.) Одваживсь Вовк у Лева попросити, щоб старшиною до Овець наставили його служити. (Л. Глібов.) Ой гуляли в полі два морози, два морози, два рідненьких брати. Брат старіший звався Ніс Червоний, а молодший – Синій Ніс на ймення. (Б. Грінченко.)

Робота біля дошки.

Записати речення, визначити в них іменники. Вказати  іменники - власні назви, пояснити вживання великої букви.

Наша мати соловїна – рідна Україна. (Л. Полтава.) Жив у нас у селі козак Хмара. (Марко Вовчок.) Гримить Дніпро, шумить Сула, озвались голосом Карпати… (М. Рильський.) Богдан підвівся з камяних стремен. Тече ріка велика Борисфен. (Л. Костенко.) І знов для тебе в серці розцвітуть Шевченка думи і пісні Тичини. (М. Рильський.) Премією видавництва “Веселка” відзначають кращих дитячих письменників України. (З журн.) Вже Петрівочка наступає, сива зозуля вилітає. (Нар. творч.) Пес Бровко уранці встав, треба ж помагати! Взяв сокиру та й почав  хмиз сухий рубати. (Г. Коваль.)

Словник.

Борисфен – стародавня назва Дніпра. Петрівка – піст перед  православним церковним святом на честь Апостолів Петра і Павла.

Словниковий диктант.

Тарас Григорович Шевченко, Європа, Україна, Верховна Рада, Президент України, планета Земля, сузір’я Молочний Шлях, кінь Добрян, село Великі Луки, площа Богдана Хмельницького, орден Ярослава Мудрого, фабрика «Любава», пісня «Стежина».

Диктант із коментуванням.

Іменники підкреслити, визначити рід, число та відмінок кожного. Вказати іменники-власні назви, пояснити вживання великої букви та лапок.

Книга Тараса Шевченка «Кобзар» відома всьому світові. Письменника Івана Франка ми називаємо Каменярем. (З газ.) Біжить Лисичка польовою дорогою та й зустрічає Їжака. (І. Франко.) Автором славетної опери «Тарас Бульба» є  Микола Лисенко. Дитячий журнал «Соняшник» видається  в  Києві. (З журн.) Проживав у нас довго собака Пірат. (О. Довженко.)

Пояснювальний диктант.

Назвати в тексті іменники - власні назви, а потім іменники - загальні назви. Пояснити вживання великої букви. Назвати іменники – назви істот.

Тарас стоїть у Каневі на високій кручі, дивиться і надивитись не може на свою Україну. Я дивлюсь на Тарасову гору, на високий пам’ятник Кобзареві. Мимоволі згадую маленьку Охтирку, біленьку хату недалеко від тихої Ворскли. Там дід мій синам, дочкам своїм і онукам читав зимовими вечорами  «Кобзар».

                                                                               За І. Гончаренком.

Навчальний диктант.

Іменники підкреслити, визначити рід, число, відмінок кожного. Вказати іменники-назви істот. Визначити іменники  - власні назви.

Перед Оленкою заспаним оком  блиснула Сула. Берег був скуйовджений, як ворона взимку. Стежка бігла кручами.

Дівчинка сіла на пеньку. На коліна до неї впав дубовий листок. На спідньому його боці стримів  мякий білий горішок. Колись мати заварювала з таких  горішків чай.

Оленка розломила горішок. У ньому сиділа  мушка з прозорими крильцями. Не побачити мушці теплих днів! Але сьогодні їй тепло в горішку. (За О. Донченком;  62 сл.)

 

ІV. Підбиття  підсумків  уроку.

 

V. Домашнє завдання.

Вправа 43 (ІІ).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.