Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 108. Корінь як значуща частина слова. Спільнокореневі слова і форми слова

Мета: повторити і поглибити знання учнів про основу й корінь слова, сприяти зміцненню вмінь добирати спільнокореневі слова та навичок їх виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити корінь слова, визначати його роль у словах; розвивати творчі вміння використання кореня слова під час створення нових слів та добору спільнокореневих; за допомогою дидактичного матеріалу виховувати любов до навколишнього світу.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

IV. Виконання практичних завдань на повторення з елементами поглиблення.

1. Дослідження-пошук.

— Доберіть до поданих слів спільнокореневі, визначте в них корінь.

Вечір, вода, зима, осінь, читати.

2. Розподільний диктант.

— Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня.

а) ніс, носовий, ноша, носилки, перенісся, носоріг, носище, приніс, носик, переносити;

б) правий, правити, управління, справа, правитель, правіше, справити, праворуч.

3. “П’ятий зайвий”.

— Знайдіть та виділіть зайве слово у кожному рядочку.

а) Будівля, будувати, будильник, будова, будинок;

б) підводний, водолаз, підвода, вода, водяний;

в) гірський, міжгір’я, гора, погоріле, гірка;

г) нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля.

4. Пояснювальне письмо з творчим завданням.

— Вкажіть спільнокореневі слова. Якими частинами мови вони є?

— Доберіть різні форми слова сонце.

Зимове сонце — як вдовине серце. Як зазиміє, то й жаба оніміє. Якби не зима, то б літо було довше. Яка яблунька, такі й яблука. Люблю свою любку, як голуб голубку. Нова мітла гарно заміта. (Нар. творчість)

5. Творче моделювання.

— Згрупуйте спільнокореневі слова і форми слова.

Дружба, молодість, школа, вітерець, вітрюга, дружбою, дружити, молоденький, школи, школі, зазеленіти, друг, зелений, молодий, школою, шкільний, зелененький, пришкільний.

6. “Чарівне коло”.

— Утворіть слова з поданих частин слова. Виконайте морфемний розбір утворених слів.

V. Систематизація і узагальнення знань.

• Бесіда.

— Чи завжди співзвучні слова є спільнокореневими? Наведіть прилади.

— Чим відрізняється формотворення від словотворення?

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання.

— Виконайте морфемний розбір поданих слів. До виділених слів підберіть форми слова.

Лексичний, рідна, класні, пречудовий, тінь, заспокійливий, сонний.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити