Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 109. Незмінні та змінні слова

Мета: систематизувати знання учнів про значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити частини слова, виділяти основу, визначати їх роль у словах; розвивати творчі вміння використання основи слова і значущих частин слова для створення нових слів, їхніх форм.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

III. Генералізація знань учнів (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібно на уроці).

1. Спостереження над мовним матеріалом.

— Прочитайте текст, доберіть до нього заголовок. Визначте тип і стиль мовлення цього тексту.

— Яке значення квітів у вашому житті?

З давніх-давен урочисті події відзначалися за участю квітів. На їх честь організовували свята. У Стародавній Греції найбільше шанували гіацинти і лілії, в Англії — незабудки, віоли, у Франції, Болгарії та Ірані — троянди, у Нідерландах — тюльпани, в Японії — хризантеми. Квіти як подарунок є виявом добрих почуттів і побажань, гарного ставлення. Вони пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність. Недаремно народ оспівав їх у піснях, казках, легендах... (За Н. Остапенко, Н. Голуб)

— Назвіть у тексті слова — самостійні частини мови. Виділені слова розберіть за будовою.

2. Коментар учителя.

IV. Виконання практичних завдань творчого характеру.

1. Вибірково-розподільний диктант.

— Запишіть слова у 3 колонки, які складаються з:

а) кореня; б) кореня і суфікса; в) префікса, кореня і суфікса.

Садиба, сад, садочок, садівництво, садок, розсадити; столик, стіл, настільний; дубовий, дуб, дубок; рибина, риба, рибка, рибинка, риб’ячий, рибалка; поле, польовий; коса, скосити, косар; лісник, лісництво, лісний, праліс, ліс.

2. Творче завдання.

— За поданими схемами складіть і запишіть слова.

3. Дослідження-пошук.

— Складіть та запишіть слова:

1) Префікс слова поїзд, корінь слова садівник, суфікс і закінчення слова поїздка.

2) Префікс слова проїзд, корінь слова лісник, суфікс слова каток.

3) Префікс слова прибув, корінь слова кордони, суфікс слова керівник.

4. Вправа-пояснення.

— Прочитайте поезію Олександра Олеся “Рідна мова в рідній школі!

— Випишіть з тексту слова, у яких немає закінчення, виконайте їх розбір за будовою.

Рідна мова в рідній школі!

Що бринить нам чарівніш?

Що нам ближче і миліш,

І дорожче в час недолі?!

Рідна мова! Рідна мова!

Що в єдине нас злива, —

Перші матері слова,

Перша пісня колискова...

Ні! В кім думка прагне слова,

Хто в майбутнім хоче жить,

Той всім серцем закричить:

“В рідній школі рідна мова!”

V. Систематизація й узагальнення знань.

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання.

— Доберіть по три слова, до складу яких входить:

• тільки корінь;

• корінь, префікс, закінчення;

• корінь, закінчення.

— З трьома із цих слів складіть речення.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити