Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ

УРОК 18. Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

Мета: поглибити знання учнів про граматичну основу речення, способи вираження підмета і присудка; дати загальне уявлення про речення з одним головним членом; формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка; виховувати в учнів мовне чуття, естетичний смак до краси слова.

Обладнання: підручник, таблиця, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з таблицею.

Головні члени речення

Підмет

хто? що?

імен. в Н. в.; інші част. мови в знач, іменника

імен. + імен. (числ.)

(фразеологізми, словосполучення)

Присудок

що робити? що зробити?

2. Коментований диктант.

— Запишіть речення, підкресліть граматичну основу. Вкажіть, якими частинами мови виражається підмет, присудок.

Осінь

Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Червоніють китиці ягід на горобинах. На лісовій ліщині дозріли горіхи. Важкі коричневі жолуді падають з дубів. Лісовим мешканцям настав час заготовляти на зиму харчі. Лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів, бруслини, жолудями, горіхами. (За В. Пархоменком)

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Робота з підручником. Виконання вправи 71 (усно).

2. Вправа-моделювання висловлювання.

— Складіть і запишіть речення з поданих слів; підкресліть в них граматичні основи. Визначте спосіб морфологічного вираження підмета і присудка.

Літній, я, канікули, більше, любити, інший, за. Можна, за, три, відпочити, місяць, цікаво. Під, час, погода, із, гарний, задоволення, бігати, до, річка, ходити, за, в, ліс, ягоди. Проте, дощ, також, не, перешкодити, корисний, відпочинок. У, непогожий, день, я, читати.

• Бесіда.

— Доведіть, що дані речення — зв’язне висловлювання. Свою думку обґрунтуйте.

— Доберіть заголовок, який виражав би тему тексту.

3. Вибіркова робота з елементами аналізу.

— Визначте тематику речень і жанр усної народної творчості, до якого вони належать. Випишіть спочатку речення з повного граматичною основою (підметом і присудком), потім — з одним головним членом.

Добре слово варте задатку. Дружи з розумним — не будеш дурнем. За грамотою не розписуйся. Знання роблять життя красним. Знання за плечима не носять. Мудрим ніхто не вродився, а навчився. Мудрій голові достатньо два слова. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить. Не вчи орла літати, а солов’я — співати. Розум — скарб людини. (Нар. творчість)

4. Творче завдання.

— Складіть усне висловлювання на тему “Розум — скарб людини”, використовуючи вислови, подані у вправі 3.

VI. Систематизація і узагальнення знань.

• Бесіда.

— З чого складається граматична основа?

— Який член речення називається підметом? присудком?

— Що таке речення?

VII. Підсумок уроку.

— Відзначення досягнень учнів.

— Аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми.

VIII. Домашнє завдання.

— Вивчіть теоретичний матеріал § 9 підручника.

— Виконайте вправу 74.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити