Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік
УРОК 1. Значення мови в житті суспільства. Поняття державної мови. Українська мова - державна мова України
Мета: розкрити значення мови як найважливішого засобу людського спілкування, пізнання і впливу, її роль у людському житті; розвивати усне і письмове мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: підручник, Конституція України, опорна схема. Тип уроку: урок засвоєння набутих знань.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
• Бесіда.
— Яку роль виконує мова у нашому житті?
— Які функції мови?
— Чи пов’язані мова і мислення?
— Чи є тотожними поняття “мова” і “мислення”?
II. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1. Вступне слово вчителя.
Українське слово. Ти частка тих, що вже давно померли, їх кров живуща, їх жага нетлінна, безсмертне і величне, як Говерла, багате і дзвінке, як Україна. Закоханим — ти лагідна, як мати, а недругам — як постріл із гармати. Беру тебе, як скарб, в пісенній вроді з джерел, що не міліють у народі (Д. Луценко).
2. Бесіда.
— Прокоментуйте слова Д. Луценка. Як ви їх розумієте?
— Яке значення має рідна мова у вашому житті?
III. Оголошення теми, мети уроку.
IV. Опрацювання нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
Мова — найважливіший засіб спілкування між людьми. Вона безпосередньо пов’язана з мисленням. За допомогою мислення люди пізнають світ, об’єктивні закони природи і суспільства. Пізнавальна діяльність людини, її мислення можливі лише на базі мовного матеріалу, слів, речень. Тільки завдяки мові все здобуте попередніми поколіннями не гине марно, а служить фундаментом для подальшого розвитку людства.
Літературна мова — це мова державних, громадських, політичних установ, організацій, навчальних закладів, науки, художньої літератури, ділового спілкування, театру, кіно, преси, телебачення.
В Україні державною є українська мова (cm. 10 Конституції України).
2. Колективне опрацювання опорної схеми.
— Розгляньте схему, зробіть висновок про засоби, що роблять українську мову виразною, багатою, красивою. Які б ще аргументи ви додали на підтвердження цієї тези?
Що робить українську мову виразною, багатою, красивою?
3. Виконання практичних завдань.
• Вибірково-розподільний диктант.
— Згрупуйте подані слова-епітети за тематичними блоками, що стосуються слова “мова”.
а) Про правильну мову;
б) про грубу, збіднілу мову;
в) про багату, гарну мову.
Барвиста, бездоганна, безграмотна, зрозуміла, відшліфована, розкішна, убога, засмічена, неповторна, незвичайна, зразкова, кострубата, точна, живописна, колоритна, чародійна.
• Творче конструювання.
— Доповніть синонімічний ряд прикметників, що виражають красу і багатство української мови. Із двома прикметниками складіть речення.
Мова — барвінкова, калинова, солов’їна...
— Запишіть висловлювання про мову. Дайте відповідь на запитання: що таке мова? яка роль мови у суспільстві?
Мова — коштовний скарб народу (І. Франко). Мова — це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її (О. Гончар). Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, розвиваймо її (М. Рильський). Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, — це людина без роду й племені (В. Сухомлинський). Мово рідна, слово рідне, хто вас забуває, той у грудях не серденько, тільки камінь має (С. Воробкевич).
• Ігрове дослідження-моделювання.
— Знайдіть продовження народних висловів, поясніть їхнє значення.
1. Розум дає мові точність, ... |
... є рідна мова. |
2. Цементом нації... |
... а душа — красу. |
3. Рідна мова та, ... |
... якою говорили предки. |
4. Із двох однаково розумних той спритніший, ... |
... хто вживає рідне слово. |
• Робота з підручником. Письмове виконання вправи 2.
V. Підсумок уроку.
1. Інтерактивна вправа “Мікрофон”.
— Закінчіть речення “Рідна мова для мене є ...”
2. Оцінювання і само оцінювання.
VI. Домашнє завдання.
— Доберіть і запишіть 5—6 прислів’їв про мову, вивчіть їх напам’ять.