Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ

УРОК 21. Розділові знаки в кінці речень (повторення). Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично)

Мета: систематизувати і поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання й інтонацією; сформувати поняття про пунктуаційну помилку; розвивати вміння мислити асоціативно, критично; формувати загальнопізнавальні вміння конструювати розповідні речення у спонукальні та питальні та обґрунтовувати розділові знаки в кінці речень; знаходити й виправляти пунктуаційні помилки; розвивати вміння самостійно складати усні висловлювання, виховувати почуття любові до природи, сприяти екологічному вихованню учнів.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: урок поглиблення і систематизації вивченого.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання.

1. Бесіда.

— Яку роль відіграє логічний наголос у реченні?

— З чого складається граматична основа речення?

— Які є види речень за метою висловлювання?

— Які розділові знаки ставлять у кінці таких речень?

2. Лінгвістична “розминка”.

— Назвіть розділові знаки за їхніми характеристиками.

Фіксує кінець речення, а також передає питальну інтонацію (?)

Свідчить про закінчення думки в розповідних реченнях (.)

Ставиться в кінці речення і передає окличну інформацію (!)

Ставиться в кінці речення і передає незакінчену думку, багатозначність сказаного (...)

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

IV. Повторення, поглиблення і систематизація вивченого, удосконалення пунктуаційних умінь.

1. Пояснювальний диктант.

— Запишіть речення, визначте їх види за метою висловлювання. Поясніть розділові знаки в кінці речень.

Отара ягнят, як біла хмарка, що впала на зелені луки... Хай собі пасуться! І по небу пропливають ясні легенькі хмарки. Куди вони пливуть? Мабуть, далеко — далеко звідси... (О. Іваненко)

2. Вправа-відтворення деформованого тексту.

— Визначте межі речень. Запишіть, розставляючи потрібні розділові знаки.

А яке гарне деревце горобини ніби його прикрасили як новорічну ялинку чудові, спокійні червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують до чого ж красиві пташки їх називають північними папугами.

Звідки прилетіли до нас ці зимові гості прилетіли вони з далекої півночі, щоб тут перебути зиму а ми в саду поставили їдальні для пташок і підгодовуємо їх прилітайте й ви, дорогі гості, поласувати просом, ягодами горобини, калини, журавлини. (За О. Копиленком)

3. Робота з підручником. Виконання вправи 86.

4. Вправа “Пунктуаційна правка”.

— Виразно прочитайте текст. Запишіть його, розставивши потрібні розділові знаки.

Скільки появилося нових квіток. Уже відцвіли блакитні проліски а в кущиках свіжої трави між деревами розцвіли фіолетові фіалки. Білі рухливі дзвоники конвалій висять на тоненьких ніжках. Пахучі чудові конвалії. Веселий місяць цей травень. Збіглися хлопці на вулиці. Куди йти гуляти. Прийшли діти до рівчака зарослого низькими кущами. Гуляли в лісі рвали квіти ловили метеликів. (За О. Копиленком)

5. Творча робота у групах.

— Уявіть ситуацію, що вам довелося доглядати за деревами у вашому саду. Усно опишіть свої враження від цього.

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання.

— На основі теоретичних відомостей побудуйте діалог із сусідом по парті на тему “Види речень за метою висловлювання. Окличні речення.”




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити