Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ

УРОК 35. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком

Мета: поглибити знання про складне речення; формувати вміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки між частинами складних речень, розвивати логічне мислення, вміння аналізувати сприйняття, розвивати мовлення, увагу, пам’ять.

Обладнання: підручник, таблиця “Кома між частинами складного речення”.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Диктант з обґрунтуванням.

— Запишіть речення, визначте в них граматичні основи. Поясніть розділові знаки. Підкресліть сполучники, що з’єднують прості речення в складному.

Тиша облягла Карпати, спить глибоким сном село, місяць віддає землі усе своє світло, а десь далеко летять степами козацькі коні, і могутня хвиля в глибинах Дніпра б’є в кам’яні пороги. Уся Україна від зелених верховин до теплих чорноморських берегів і безмежжя Дикого степу купається в сяйві місячної ночі. А три хлопчики на велетенському валуні в самому серці Верховини мріють про гетьманську булаву, яку треба добути з глибин Дніпра (Я. Гоян).

2. Бесіда.

— Які речення переважають у тексті?

— З якою інтонацією читають складні речення?

— Як виділяються прості речення у складному?

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з теоретичним матеріалом підручника (колективне опрацювання з відповідним коментарем учителя, ст. 68-69).

2. Опрацювання таблиці “Кома між частинами складного речення”, ст. 72.

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Вправа-відтворення.

— Запишіть і відгадайте загадки. Підкресліть граматичні основи у реченнях. Накресліть схеми цих речень.

Золотий пішов, а срібний прийшов. (Сонце і Місяць.) Чорна корова всіх людей поборола, а білий віл всіх людей підвів. (Ніч і День.) Стоїть пані, чепуриться, бо одягла сорочок триста. (Капуста.)

2. Вправа-дослідження.

— Дослідіть, чи завжди прості речення об’єднуються у складні за допомогою сполучників.

3. Дослідження-реконструювання.

— Перебудуйте складні речення зі сполучниками на синонімічні без сполучників. Підкресліть граматичні основи.

Тільки сосна та дуби зберігають свій колір, бо вони шорсткі, стійкі, неподатливі (Панас Мирний). Вітер скакав з розгону, а сонце висипало з-за хмар на землю своє останнє золото. Якось над нашою хатою пролітав гурт лелек, і від них на землю падав незримий клекіт (М. Слабошпицький).

4. Дослідження-моделювання.

— За поданим початком складіть складне речення, частини якого з’єднані сполучником. Поясніть розділові знаки у реченнях.

Трохи далі від берега струнко стояв у воді очерет ... Жив лелека в нашому дворі до самої осені... Я вийшов з річки на берег ...

5. Дослідження-конструювання.

— Із кожної пари простих речень утворіть складне. Поясніть розділові знаки у ньому.

Справжній запорожець завжди дивився похмуро. Сторонніх він зустрічав спочатку непривітно.

Проходив час. Козак лагіднішав.

Пізніше мандрівники писали про запорожців багато гарного. Козаки виявлялися гостинними й веселими людьми. (Д. Яворницький)

6. Моделювання складних речень.

За поданими схемами складіть речення.

VI. Підсумок уроку.

1. Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку.

2. Окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

VII. Домашнє завдання.

— Випишіть 3-4 складних речення з підручника української літератури, історії. Підкресліть в них граматичні основи, поясніть розділові знаки.

— Як ви розумієте слово оберіг, знайдіть його значення у тлумачному словнику.

— Напишіть про один з оберегів України, використовуючи складні речення зі сполучниками та без них.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити