Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ

УРОК 37. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами

Мета: ознайомити учнів із правилами написання двокрапки і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами; розвивати пунктуаційну пильність; навчити їх правильно будувати речення з однорідними членами; розвивати мовленнєву культуру учнів.

Обладнання: підручник, таблиця.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

• Робота біля дошки.

— Запишіть прислів’я, підкресліть однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки.

Шукай не долі, а волі. У житті зустрінеш і ясну погоду, і грізну грозу. Красить не краса, а розум. За гроші не купиш ні батька, ні матір, ні родини. З однієї квітки бджола робить мед і отруту.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з теоретичним матеріалом підручника (колективне опрацювання з відповідним коментарем учителя, с. 59-61).

2. Робота з підручником. Виконання вправи 121 (усно).

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Вправа-відтворення.

— Випишіть з уривка вірша однорідні члени речення та узагальнювальне слово. Накресліть схему цього речення.

І на тім рушникові

Оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, й твоя

Материнська любов (А. Малишко).

2. Вправа з коментуванням.

— Визначте тему тексту, придумайте заголовок; підкресліть однорідні члени речення. Перше та друге речення перебудуйте (усно) так, щоб утворилось речення з узагальнювальним словом. Чи зміниться при цьому зміст тексту?

Буденний козацький одяг складався з жупана, черкески, барвистих шароварів, пояса, шапки, вовняної бурки. Заможні козаки, старшина носили сорочки з тонкого полотна, гаптовані шовком, сріблом або золотом. Поверх неї одягався дорогий жупан. Він підперізувався золототканим перським або слуцьким поясом. (З книги “Культура і побут населення України ”)

3. Творче конструювання.

— Допишіть речення, доповнюючи їх однорідними членами. Поставте, де потрібно, розділові знаки.

Усе заквітчала весна.

Усюди відчувався подих весни.

Порозцвітали весняні квіти.

Повернулись до рідного краю птахи.

4. Вправа-трансформація.

— Перебудуйте речення так, щоб у них були узагальнювальні слова.

Сосни і клени, вільхи і дуби ростуть у нашому лісі. На подвір’ї красувались калина, бузок, горобина. У букеті були айстри, чорнобривці та флокси. Назар зловив щуку, чотири карасі, два коропи.

5. Самостійна робота.

— Вставте на місці пропусків узагальнювальні слова.

Золотом виблискують на осінніх вулицях... : каштани, тополі, клени та ясени. Я захоплююсь творами таких... : Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. Українська вишивка хрестиком дуже часто зображує... : калину, виноград, троянди та васильки.

6. Творче моделювання.

— Складіть речення з поданими узагальнювальними словами і однорідними членами.

Будь-якої пори: у травні, в жовтні, в грудні.

Прекрасні: свіжі, духмяні, росяні.

Корисні копалини: залізо, вугілля, золото.

Хижі птахи: сокіл, орел, яструб, сова.

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання.

— Вивчіть теоретичний матеріал, с. 59-61.

— Виконайте вправу 122.

— За поданими схемами складіть речення.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити