Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ВІДОМОСТІ ІЗ СИНТАКСИСУ ТА ПУНКТУАЦІЇ

УРОК 40. Кома між частинами складного речення, з’єднаних безсполучниковим і сполучниковим зв’язком

Мета: поглибити знання про складне речення; формувати вміння визначати граматичні основи у складних реченнях, правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки між частинами складних речень; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати сприйняте, розвивати мовлення, увагу, пам’ять.

Обладнання: підручник, таблиці “Кома між частинами складного речення”, “Послідовність розбору складного речення”.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

— Порівняйте інтонацію поданих речень, виділіть їхні граматичні основи. Чим подібні і чим відрізняються ці речення?

Сонце підбилося вгору, і туман розвіявся (Ю. Збанацький).

Сонце підбилося вгору, туман розвіявся.

Я іду у парку золотому, і прощально листя шелестить (В. Сосюра).

Я іду у парку золотому, прощально листя шелестить.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

• Вправа-дослідження.

— Знайдіть граматичні основи і визначте, які речення прості, а які — складні.

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона калина.

Пишається калинонька,

Явір молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють (Т. Шевченко).

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з теоретичним матеріалом підручника, с. 74 (колективне опрацювання з відповідним коментарем учителя).

2. Опрацювання таблиці “Кома між частинами складного речення”.

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Коментоване письмо.

— Спишіть, поставте потрібні розділові знаки, підкресліть граматичну основу.

Гроза пройшла... зітхнули трави

Квітки голівки підняли

І сонце тепле і ласкаве

Спинило погляд на землі (Олександр Олесь).

Реве та стогне Дніпр широкий

Сердитий вітер завива

Додолу верби гне високі

Горами хвилю підійма (Т. Шевченко).

Хай квітне наша Україна

І йде весна (Б. Олійник).

2. Робота біля дошки.

— Запишіть речення, поясніть вживання розділових знаків, накресліть схеми цих речень.

Все минеться, одна правда останеться (Нар. творчість). Шелестить пожовкле листя по діброві, гуляють хмари (Т. Шевченко). Стогнали глухо берези, і хвилі плакали прозорі (М. Рильський). Облітають квіти, обриває вітер пелюстки печалі й розкида кругом (В. Сосюра).

3. Творче конструювання.

— Із простих речень утворіть складні за допомогою сполучників та сполучних слів, поставте розділові знаки.

Заховалося за горами сонечко. З гір повіяло холодом, вогкістю (Леся Українка). Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.

4. Конструктивна вправа.

— Складіть і запишіть речення за поданими схемами.

5. Робота з підручником із коментарем учителя.

Опрацювання схеми “Послідовність синтаксичного розбору складного речення”, с. 73.

6. Вправа з коментарем.

— Виконайте синтаксичний розбір речення.

Жовті палички цвіту тихо гойдалися на волосинках вздовж колосків, і непомітний пилок золотився на сонці (М. Коцюбинський).

7. Графічний диктант.

— Знайдіть речення, яке відповідає такій схемі:

Сергійко любив читати.

Наталка зняла ранець.

На щічках дівчини з’явилися симпатичні ямочки.

Дівчата торжествували.

8. Вибіркове завдання.

— Випишіть граматичні основи кожної частини складного речення.

У верховітті високих дерев прогулювався вітер, і дерева горнулися одне до одного. Листок перемовлявся з листком, а їхні голоси глуховато відлунювали в товстелезних стовбурах. І здавалось мені, що в ті голоси й у той гул услухається велика річка. Вона навіть перестала текти у далекий світ, зупинилася і завмерла.

Після вранішніх туманів з глибин річки на небо випливло сонце, і листя дерев аж тремтіло від пташиного щебету. (М. Слабошпицький)

VI. Підсумок уроку.

• Вправа “Мікрофон”.

На сьогоднішньому уроці я навчилася... .

Зрозуміла, що... .

Дізналася... .

VII. Домашнє завдання.

— Вивчіть теоретичний матеріал, с. 74.

— Виконайте вправу 156.

— Напишіть твір-мініатюру “Моя країна — Україна”, використавши складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв’язком.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити