Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 59. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ. Тренувальні вправи

Мета: закріпити знання учнів щодо співвідношення звуків і букв, визначення звукового значення букв я, ю, є, ї, щ; удосконалювати вміння аналізувати звуки, букви, зокрема літери я, ю, є, ї, щ; виховувати в учнів любов до природи, праці.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних навичок на основі набутих знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

ІV. Усвідомлення здобутих знань в процесі практичної роботи.

1. Словникова робота.

— Запишіть слова. Букви я, ю, є, ї, що позначають один звук, підкресліть однією лінією; якщо букви я, ю, є, ї позначають два звуки — підкресліть двома лініями.

Любов’ю, під’їзд, їдальня, юшка, яєчня, синє.

— У виділеному слові визначте кількість звуків і букв.

2. Лексично-фонетична робота.

— Закінчіть подані прислів’я; визначте їх головну думку. Два прислів’я затранскрибуйте.

Бджола мала, а й та... . Як сіно косять, то дощів не .... Яка щепа, така й ... . Кінець діло... . Мальованим конем далеко не... . Люби діло, воно і тебе ....

Довідка: працює, просять, яблуня, хвалить, заїдеш, полюбить.

3. Творче завдання.

— Запишіть подані слова за алфавітом. Якщо слова будуть записані правильно, то з їх останніх букв складете прислів’я. Запишіть це прислів’я.

Клич, кімната, слово, сонце, вертеп, словник, вечір, кіно, вигадка, злив, кліщі, сокіл, карбід.

4. Робота у групах.

— Запишіть слова за алфавітом. У виділених словах назвіть звуки.

Марія, Софія, Алла, Оксана, Богдана, Наталя, Єва, Ірина, Віра, Зоряна, Ганна, Уляна, Юлія, Світлана, Дарія, Вікторія, Ярослава.

Канада, Данія, Україна, Італія, Іспанія, Франція, Португалія, Японія, Естонія, Росія, Польща, Болгарія, Індія, Литва, Швеція, Румунія, Грузія.

5. Робота з підручником. Виконання вправи 197.

6. Вибірковий диктант.

— Запишіть подані слова у 2 колонки:

1) де я, ю, є, ї позначає 1 звук;

2) де я, ю, є, ї позначає 2 звуки.

Їсти, борщ, працює, бабуся, юшка, моє, м’який, кущ, Лук’ян, ряст, Мольєр, фойє, суниця, полюбити, завдання, мовлення.

7. Пояснювальний диктант.

— Запишіть речення; підкресліть орфограму “Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ”.

Край левади над Россю під вербами часто збиралися хлопці та дівчата співати пісень... Зірки з високого неба дивляться на них — усміхаються, місяць крізь віти яблунь цілує їх своїм срібним промінням, а соловейко виспівує про кохання. (За А Кащенком)

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання.

— Випишіть з орфографічного словника 10 слів, у яких неоднакова кількість звуків і букв. Поясніть розбіжність.

— Повторіть теоретичний матеріал з розділу “Фонетика. Графіка.”



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити