Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 73. Чергування [е] - [о] після [ж], [ч], [ш]

Мета: ознайомити та поглибити знання учнів про правопис [е] — [о] після [ж], [ч], [ш], формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з орфограмою в текстах; розвивати творчі вміння використання слів із поданими голосними при побудові власних висловлювань.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиця.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

• Робота з текстом.

— Прочитайте текст, запишіть його. Доберіть заголовок. Писанка — розписане мініатюрним орнаментом куряче яйце.

У часи язичництва вона з’явилася як атрибут весняних культових обрядів. Пов’язувалися ці обряди з пробудженням весняної землі. З прийняттям християнства писанка стала уособлювати свято воскресіння Господнього.

Після розп’яття Христа семеро іудеїв зібрались на бенкет. Серед страв була смажена курка і зварені круто яйця. Під час бенкету хтось, згадавши про покараного, сказав: “Ісус воскресне на третій день”. У цю мить яйця змінили свій колір, а курка ожила.

Інша легенда розповідає, що Марія Магдалина, проповідуючи Христову науку, увійшла у двір римського імператора, подарувала йому червону крашанку й сказала: “Христос воскрес!”. За її прикладом пішли інші християни і почали в день святої Пасхи обдаровувати один одного крашанками та писанками. (З календаря)

— Знайдіть і підкресліть слова, в яких відбувається чергування голосних.

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з теоретичним матеріалом підручника (колективне опрацювання з відповідним коментарем учителя).

2. Робота з підручником. Письмове виконання вправи 252.

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Робота біля дошки.

— Запишіть слова, виділіть у них корені. Назвіть голосні звуки, що чергуються.

Вечеря — вечори, четверо — чотири, шестірка — шостий, женити — жонатий, пшоно — пшениця.

2. Творче моделювання.

— Замініть прикметники антонімами і запишіть їх разом з іменниками, до яких вони відносяться.

М’яке волосся, гладенька дошка, русявий хлопець, зелене листя, білий колір, свіжий хліб.

Довідка: жорсткий, чорнявий, шорсткий, жовтий, чорний, черствий.

— Поясніть значення слова черствий у словосполученнях черствий погляд, черства людина.

3. Вибіркове письмо.

— Прочитайте текст. Доберіть заголовок. Випишіть слова, в яких відбувається чергування [е] з [о] після [ж], [ч], [ш].

Українська писанка — найунікальніший витвір української культури. Вона є символом Великодня — свята, коли воскресає природа, коли відроджується все живе для продовження життя на землі. Існує ціла низка легенд і повір’їв, які пов’язують традицію розписувати писанку з життям Христа і Богородиці. Однак дослідники пов’язують писанку із сонячним культом, який прийшов до слов’ян зі Сходу. Традиція розмальовувати навесні яйця сягає епохи язичества. Писанки були пов’язані з комплексом весняних обрядів. Вона була в добі родового побуту наших пращурів, що підтверджують археологічні знахідки.

Писанка походить від слова писати, в розумінні прикрашати орнаментом. Яєчко було емблемою Сонця, Весни. Воно було амулетом-оберегом, за допомогою якого людина заворожувала та з’єднувала в собі добрі сили, лихі ж відганяла.

Шведський учений-дослідник Арйе стверджує, що саме в Україні виник звичай крашення писанок, а згодом поширився в інших країнах світу.

Яйце стало символом усього живого, тому що жовток своєю формою і кольором нагадував сонце.

Писанки розписували різними фарбами. Основними кольорами були: червоний — життя, жовтий — сонце, місяць, зорі, урожай; зелений — пробудження природи; синій — здоров’я; білий — пошана духів. (З газети)

4. Творче спостереження.

— Прочитайте загадки, відгадайте їх. З’ясуйте вживання [е], [о] після шиплячих.

Звечора одна ходить краля чарівна. Летіла тетеря не вчора — тепера, упала в лободу, шукаю — не знайду. Лисий віл через болото брів. Чернець-молодець у землю пішов, червону шапочку знайшов і наверх вийшов. Сам червоний, а чуб зелений. Чепуруха біла-біла чорну сорочку наділа. Висока гора, шовкова трава, під золотим дахом хатка моя. Ноги на полі, середина на дворі, голова на столі.

Довідка: вечірня зоря; палаюча зірка; небо, місяць, зорі; місяць; сонце; мак; буряк; редька; цибуля; яблуко з насінням; пшениця; черепаха; очерет; кочерга.

5. Самостійна творча робота.

— Складіть розповідь за поданим початком про те, як готують великодній кошик у вашій сім’ї, вживаючи слова, де відбувається чергування [е] — [о] після шиплячих.

Великодня субота

Ще зранку у суботу готували крашанки та писанки. Спочатку крашанку фарбували природними барвниками із трав, кори, лушпиння цибулі. Використовували також...

VI. Підсумок уроку.

• Бесіда.

— Які особливості чергування голосних звуків після шиплячих ви знаєте?

— У якому випадку після шиплячих пишуть тільки звук [е]? Наведіть приклади.

— Коли вживають звук [о]? Наведіть приклади.

— Які труднощі у вас виникали під час вивчення чергування?

VII. Домашнє завдання.

— Вивчіть теоретичний матеріал підручника, ст. 117.

— Виконайте вправу 249.

— Складіть розповідь про Великдень, використовуючи чергування звуків [е] — [о] після шиплячих.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити