Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 95. РЗМ № 17. Усний твір-оповідання про випадок із життя

Мета: удосконалити вміння усвідомлювати тему й основні думку, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту-оповідання, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати власні оповідання про випадок із життя.

Обладнання: підручник.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Розвиток безперервної пошукової пізнавальної активності учнів.

III. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою і завданнями уроку.

IV. Колективна робота з текстом-зразком.

1. Прочитайте текст. Поміркуйте, чи можна його назвати оповіданням. Обґрунтуйте свою думку. Визначте тему й основну думку тексту. Доберіть свій заголовок.

Купання ведмежат

Наш знайомий мисливець ішов берегом лісової річки і раптом почув сильний тріск дерев. Він злякався і скочив на дерево.

Із лісу вийшла на берег велика руда ведмедиця, з нею двоє веселих ведмежат і пестун — її річний син, ведмежача нянька.

Ведмедиця сіла. Пестун схопив одне ведмежа зубами за барки і давай занурювати його в річку.

Ведмежа вищало і борсалося, але пестун не випускав його, доки гарненько не виполоскав у воді.

Інше ведмежа злякалося холодної води і почало тікати в ліс. Пестун наздогнав його, нашльопав, а потім — у воду, як першого.

Полоскав, полоскав його, потім ненароком і впустив у воду. Ведмежа як зареве! Тут в одну мить підскочила ведмедиця, витягла синочка на берег, а пестуну таких нашльопала, що той, бідний, вищав.

Опинившись знову на суші, обоє ведмежат залишились дуже задоволені купанням: день стояв спекотний і їм було страшенно жарко в густих волохатий шубах. Вода добре освіжила. Після купання ведмеді знову сховались у лісі, а мисливець зліз із дерева і пішов додому. (За В. Біанкі)

2. Бесіда.

— Доведіть, що поданий текст — оповідання. Назвіть, з яких частин складається висловлювання.

— На які три частини його можна поділити? Чи містить оповідання висновок?

— Визначте сюжетну лінію тексту (3 чого починається описана автором подія? Який момент найнапруженіший у розвитку дії? Чим закінчується подія?)

3. Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 238.

• Виконання вправи 527.

V. Творча робота над оповіданням (сприймання, стилістичний аналіз і відтворення).

1. Прочитайте текст. Визначте тип мовлення. Яка основна думка висловлювання?

2. Підготуйте усний переказ оповідання.

Розумний заєць

Одного разу на полюванні зі мною трапився цікавий випадок. Пішов я полювати на зайців. Узяв рушницю, покликав двох гончаків.

Через годину вистежили мої собаки у лісі зайця і погнали. Я став на стежці й чекаю, коли собаки виженуть на мене зайця. Чую: гончаки усе ближче й ближче. Зараз вискочить на мене заєць. Підготувався я стріляти. Чекаю, чекаю, а зайця немає. Де ж він подівся!

Я пішов на галявину подивитись, у чому справа. Дивлюся: на галявині дрібні кущики, а серед них стоять високі пеньки, мені по пояс. Бігають мої собаки в кущах кругом пеньків, нюхають землю, ніяк не натраплять на заячий слід. Де ж зайцеві на галявині сховатися? Вийшов я на середину галявини і сам нічого не розберу. Потім випадково глянув у бік та й завмер. За п’ять кроків від мене на вершечку високого пенька Сіріє пухкий клубочок! Притаївся заєць, оченятами так пильно дивиться на мене.

Сидить заєць на високому пеньку на видноті. Внизу навкруги нього бігають собаки, а поряд — я з рушницею. Боїться заєць зіскочити з пенька просто на собак. Притаївся, зіщулився, вуха до спини приклав, не ворухнеться: “Не видавай мене собакам”. Соромно мені стало вбивати звірка, який сидить за п’ять кроків від мене, безборонний. Опустив я рушницю і тихенько пішов геть. (За Г. Скребицьким)

3. Бесіда за змістом тексту.

— Яку проблему висвітлено у творі?

— Яку подію покладено в основу оповідання?

— З якою метою автор використовує питальні речення?

4. Висловіть власне ставлення до порушеної у висловлюванні проблеми.

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання.

— Складіть усно твір-оповідання за поданим планом вправи 528, с. 238.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити