Українська мова Конспекти уроків 5 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 99. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів

Мета: розширити знання учнів про слова, близькі за значенням (синоніми); формувати вміння добирати синоніми, вживати їх у мовленні; збагачувати словниковий запас; розвивати мовне чуття, мовлення; виховувати любов до української мови.

Обладнання: підручник, таблиця.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Словниковий диктант.

Здоров’я, п’ятеро, ім’я, в’ють, бур’ян, м’який, п’ятниця.

Годинник, життя, знання, ванна, волосся, взуття, письменник.

Дощ, хрущ, борщ, щастя, ящірка, Батьківщина.

— Яку орфограму мають слова кожного рядка?

2. Бліц-опитування.

— Які слова називають однозначними?

— Які слова називають багатозначними?

— Які ви знаєте основні види переносних значень слів, їх різновиди?

— Яке значення слів називають прямим?

— Яке значення слів називають переносним?

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Вступне слово вчителя.

— Точність і виразність нашого мовлення часто залежить від того, наскільки правильно й доречно дібрано слова. Одне й те саме поняття може називатися по-різному. Наприклад, поняття говорити може бути передане кількома словами: говорити, розказувати, казати (більш конкретно); мовити (до кого?); розмовляти (з ким?); балакати, базікати, гомоніти (розмовне); гуторити(діалектне), ляпати язиком теревені правити (фразеологізми). Такі слова називають синонімами.

2. Робота з теоретичним матеріалом підручника, с. 160 (колективне опрацювання з відповідним коментарем учителя).

3. Робота з підручником. Виконання вправи 355 (усно).

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

1. Навчальне редагування.

— Прочитайте речення. Знайдіть у них синоніми, випишіть їх.

Гармидер, галас, гам у гаї (Т. Шевченко). Забарвлення неба змінюється від сонця. Це й зветься зірницею, світовою зорею, світанком (В. Сухомлинський). Багрянець вечірньої зорі палав, мигтів, палахкотів (М. Бажан). Часом сопілка у горах заплаче, заквилить (Б. Лепкий).

— Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх. Користуйтеся словником у довідці.

Довідка. Дружити, сучасний, дотеперішній, приятелювати, минулий, попередній, колишній, товаришувати, нинішній, сьогоднішній, тодішній, ладити, брататися, пережитий, модерний, найновітніший, теперішній.

2. Творче коментоване письмо.

— До поданих слів підберіть синоніми. Визначте, якою частиною мови вони виражені. Зробіть висновки.

Праця — ... (робота, труд, діло) — іменник.

Чарівний — ... (прекрасний, красивий, чудовий, привабливий, пишний) — прикметник.

Говорити — ... (бесідувати, розповідати, висловлюватись, балакати) — дієслово.

Важко — ... (тяжко, нестерпно, скрутно) — прислівник.

3. Лінгвістичне спостереження.

— Прочитайте тексти. У якому з них, на вашу думку, деякі слова повторюються недоречно? Обґрунтуйте відповідь.

Розсипалось сонце пилом квіток. Зеленим духом дихнули смереки, зеленим сміхом засміялися трави, на всьому світі тільки дві барви: в зеленій — земля, у блакитній — небо... (За М. Коцюбинським) Стежкою біжить маленька дівчинка. Маленькі косички смішно підстрибують на її маленьких плечиках. А квіти вклоняються їй своїми маленькими голівками. Вона простягає до них маленькі руки і струшує з маленьких пелюсток маленькі крапельки роси.

4. Вправа-редагування.

— Виправте текст із попередньої вправи, який того потребує. Уникайте зайвих повторів.

— Запишіть речення, підкресліть означення.

5. Творчий диктант зі стилістичним завданням.

— Запишіть словосполучення. Яке значення слова свіжий у поданих словосполученнях? Замініть це слово синонімом.

Свіжа газета —

свіжа сорочка —

свіжий вітер —

свіжі огірки —

свіжий хліб —

свіже обличчя —

— Останнє словосполучення розберіть за будовою.

6. Робота в парах зі словниками.

— Підберіть синоніми до слів гніватися, говорити, нещасливий, рухливий, схвалювати.

7. Вибірковий диктант.

— Знайдіть синоніми до слова іти.

Ой три шляхи широкії докупи зійшлися. На чужину з України брати розійшлися. Хутко літні дні минають, йде уже зима... (І. Вирг). На рідну землю я прийшов. Пройдуть віки, настане вічне літо. Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці. Попід тинами біжить мати свою дочку переймати. “Вернись,— каже,— чи не чуєш? Куди ти чимчикуєш? (Нар. творчість) Усі свої чотири десятини обійшла Докія до смеркання. Ледве вже чапала додому, стомлена й радісна (М. Стельмах). Тільки вночі була відлига, сніг танув, немов напровесні. Ще й зранку доводилося не йти, а чапати по сніговій каші (Ю. Збанацький). Повертався він часом на світання й не йшов до хати, а простував до клуні, де було свіже сіно (А. Шиян). Пройшовши кілька гонів, перебрались вони через глибоку балку й з милю простували рідким лісом.

8. Вправа “Зайві дієслова”.

— Виберіть потрібне слово з поданих у дужках синонімів і запишіть з ним речення.

(Спить, куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. Дівчина хитро (сміється, умирає від сміху, регоче, посміхається). Верби (горюють, сумують, журяться, нудьгують) над водою. Учні (говорили, вели розмову, розмовляли, розповідали) про історію рідного краю.

9. Відгадайте загадки. До слів-відгадок доберіть синоніми. За потреби скористайтеся словником синонімів.

Стоїть верба серед села, розпустила гілля у кожне подвір’я. (Дорога — стежка, доріжка, плай, шлях, стезя, стежина).

Що можна бачити із заплющеними очима? (Сон — дрімота, спокій, тиша, сновиддя).

Є на світі кінь — всього світу не вдержати. (Річка — струмок, потік, ріка, річечка).

10. Проблемно-пошукова робота.

— Запишіть вірш, добираючи з дужок такі синоніми, які б забезпечили перехресне римування рядків.

Мрія

Як виросту — збудую (дім, будинок, хату).

На хаті колесо (приладнаю, приб’ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),

Нехай мені щоночі (здається, сниться, вважається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

VI. Підсумок уроку.

1. Визначення досягнень учнів.

2. Окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

VII. Домашнє завдання.

— Вивчіть теоретичний матеріал підручника, с. 160.

— Виконайте вправу 364.

— Використовуючи синоніми жвавий, меткий, проворний, прудкий, рухливий, швидкий, напишіть твір-опис про тварину.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити