Усі уроки української мови. 5 клас. II семестр - 2014 рік

Лексикологія

УРОКИ № 88-89 Урок розвитку комунікативних умінь № 18-19. КОНТРОЛЬНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ТВАРИН

Мета:

□   навчальна: виявити та оцінити рівень сформованої в учнів умінь і навичок письмово докладно відтворювати зміст прослуханого тексту художнього стилю з елементами опису тварин;

□   розвивальна: розвивати зв'язне мовлення, аналітико-синтетичні мисленнєві навички, збагачувати словниковий запас;

□   виховна: виховувати любов до живої природи.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, культура.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

IIIРОБОТА З ТЕКСТОМ. СПРИЙНЯТТЯ І ВІДТВОРЕННЯ ЗМІСТУ

Перше прослуховування тексту

 Прослухайте уважно текст, намагаючись усвідомити й запам’ятати його зміст.

КОШЕНЯ

Були брат і сестра — Вася і Катя; у них була кішка. Весною кішка пропала. Діти шукали її всюди, але не могли знайти. Якось вони гралися біля комори і почули — над головою хтось нявка тоненьким голосом. Вася заліз драбиною під стріху комори, а Катя стояла внизу і все запитувала: «Знайшов? Знайшов?»

Але Вася не відповідав їй. Нарешті Вася закричав: «Знайшов! Наша кішка... і в неї кошенята; які гарнесенькі, іди сюди швидше!»

Катя побігла додому, добула молока і принесла кішці. Кошенят було п’ятеро. Коли вони виросли трішки й почали вилазити з кутка, у якому вивелися, діти вибрали собі одне кошеня, сіре з білими лапками, і понесли додому. Мати пороздавала решту кошенят, а це лишила дітям. Вони годували його, бавилися з ним і клали з собою спати.

Одного разу діти пішли гратись на дорогу і взяли з собою кошеня.

Вітер ворушив солому на дорозі, кошеня бавилося з соломою, і діти тішилися з нього. Потім вони знайшли щавель біля дороги і пішли рвати.

Раптом вони почули, що хтось кричить: «Назад! Назад!»,— і побачили, що мчить верхи мисливець, а поперед нього дві собаки — побачили кошеня і хочуть схопити його. А кошеня, замість того, щоб бігти, присіло до землі, згорбило спинку і дивиться на собак. Катя злякалась і побігла геть. Вася щодуху кинувся до кошеняти і водночас із собаками підбіг до нього, впав животом на беззахисне кошеня і закрив від собак.

Мисливець підскакав і відігнав собак. А Вася приніс додому кошеня і вже не брав його з собою в поле. І довго не міг вирішити, як ставитися до вчинку Каті. Адже страшно буває всім (За Л. Толстим).

Методичний коментар. Методика проведення контрольного переказу в 5 класі дозволяє організацію лексичної та орфографічної роботи. Проводять контрольний переказ на здвоєних уроках мови (на першому учні працюють із чернетками, на другому — у зошитах для контрольних робіт).

Лексична робота

 Чи все зрозуміло в змісті тексту? Які слова були незрозумілими?

▼ Поясніть лексичне значення слова комора.

 Як називають дітей у тексті? Доберіть синоніми.

Орфографічна робота

 Запишіть слова, поясніть орфограми.

Весною, не могли, тоненьким, кішці, трішки, ворушив, мисливець, щодуху, беззахисне.

З'ясування пунктограм

 Запишіть речення, поясніть розділові знаки.

Нарешті Вася закричав: «Знайшов! Наша кішка... і в неї кошенята; які гарнесенькі, іди сюди швидше!»

Складання плану переказу

► Дайте відповіді на запитання.

▼ Чому Вася поліз під стріху?

 Скільки кошенят знайшов Вася?

▼ Чим Катя нагодувала кішку з кошенятами?

 Яке кошеня діти собі вибрали?

 Чим кошеня бавилося на дорозі?

▼ Чому діти його полишили?

▼ Скільки собак бігло до кошеняти?

▼ Що зробила Катя?

▼ Як Вася врятував кошеня?

► Складіть план переказу.

Друге прослуховування тексту

IV. НАПИСАННЯ ПЕРЕКАЗУ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

 Підготовка чорнового варіанту переказу.

► Третє прослуховування тексту.

► Редагування написаного.

► Переписування.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

 Творче завдання: підготуйте усну розповідь про національні традиції, які ви спостерігаєте у своїй родині.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити