Усі уроки української мови. 5 клас. II семестр - 2014 рік

Лексикологія

УРОК № 90 ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ З ТЕМИ «ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ»

Мета:

□ навчальна: повторити вивчені групи слів, навчити застосовувати набуті знання на практиці; формувати життєву компетентність;

□ розвивальна: розвивати мовне чуття, абстрактне мислення, мовленнєві вміння, навички зіставлення, порівняння;

□ виховна: виховувати ставлення до справи, якою займаєшся; до колективу, у якому знаходишся.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, морфологія, синтаксис, мова і мовлення.

Міжпредметні зв'язки: художня література, усна народна творчість, культура.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

Дослідження-аналіз

Варіант 1

 Які з наведених слів мають лексичне значення, а які — ні? Юність, слово, але, колектив, від, змагання, киш!

 Поясніть лексичне значення слів.

Варіант 2

 Яка особливість лексичного значення слова використана для створення гумористичного ефекту?

— Іване Петровичу! А можна мені Вас покритикувати?

— Звичайно, можна!

— І мені за це нічого не буде?

— Звичайно нічого: ні премії, ні відпустки влітку, ні путівки в санаторій (3 журналу).

► Як називається цей вид мовлення?

Варіант З

► Виразно прочитайте. Поясніть розділові знаки.

► Як допомогти хлопцю зрозуміти, що таке багатозначні слова?

ДВА ЗНАЧЕННЯ

«Придумай слово»,— учня попросили,— щоб мало аж два значення воно.— На мить запала тиша.— Це — Гаврило! — промовив хлопчик, дивлячись у вікно.

— Чому «Гаврило»? — вчителька питає.

— Це те, що треба,— каже хлопченя.— Воно ж якраз два значення і має: бо «гав» — то пес, а «рило» — то свиня (С. Гриценко).

Варіант 4

► Прочитайте. Поясніть значення виділених слів.

1. На п’ятий день мандрівники побачили землю. 2. Ластівки проносяться над землею. 3. Віти дерев схилилися до землі. 4. Уся українська земля — квітучий край. 5. Земля обертається навколо Сонця. 6. «Яка ти розкішна, земле»,— думала Маланка. 7. Лопата м’яко увійшла в землю. 8. Уся земля вітала Юрія Гагаріна. 9. Навколо були землі нашого району.

Варіант 5

► Знайдіть слова з переносним значенням.

1. Запорошений снігами в синіх іскорках синиць, сад мій білими руками потягнувся до зірниць (М. Нагнибіда). 2. Київ завжди радо зустрічає друзів (3 газети). 3. Чорнобильська блискавка безжально вдарила в генетичне серце України (3 газети). 4. Ввібрало воно, рідне слово, в себе віковічний плин Дніпра, шурхіт колосся, шепіт діброви, спів соловейка (Ю. Мушкетик). 5. Красива осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим (Л. Костенко).

Варіант 6

► Серед наведених слів знайдіть стилістично нейтральні. Складіть із ними словосполучення / речення, у яких ці слова стануть емоційно забарвленими.

Радіо, солдати, мчатися, ластівка, пити, слізно, чудовисько, гніватися, сушити, крила.

Варіант 7

► Доберіть синоніми до слів. З одним із них складіть речення.

Говорити, воїн, Батьківщина.

Варіант 8

   Знайдіть антоніми, омоніми. Чим виражені ці слова?

1. Зима без снігу — літо без хліба. 2. До обіду покосили, гострі коси потупили. 3. Лихий доброго псує. 4. Добро пушить, а лихо сушить. 5. М’яко стеле, та твердо спати (Народна творчість). 6. Теплий вітре, шуми, ясне сонце в зеніті світи, ми будуєм для щастя світи (В. Сосюра).

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  Знайдіть у тексті багатозначні слова.

  З’ясуйте, які слова є стилістично забарвленими.

 Прочитайте уважно текст. Випишіть із нього синоніми. Доберіть до них, якщо можливо, антоніми, омоніми.

МОЯ ШКОЛА

Дитинство... Скільки незабутніх років ми проводимо в школі! Школа — наш другий дім. І кожен з нас мріє, щоб у цьому домі було тепло і затишно, надійно і спокійно. Цей затишок у школі створюють учні, вчителі, інші працівники. Я люблю свою школу. Люблю слухати вранці спів дзвоника, який скликає учнів на урок до світлих просторих класних кімнат. Люблю перерви, на яких можна пограти в м’яча, збігати до їдальні. Ох, ця їдальня! А які там смачні страви! Люблю цікаві уроки літератури, цікаві задачі з математики. У нашій школі дружний колектив учнів та вчителів. Протягом року проходить багато турнірів, конкурсів, олімпіад, змагань... До речі, у нас неоднорідна рейтингова система: чим краще навчаєшся, тим вище твій рейтинг. Це гарний стимул для учнів. Кожен намагається добре вчитися, бути дисциплінованим. У цій системі присутній елемент азарту. Кожен з нас намагається покращити свій результат, піднятися на вищу сходинку в рейтингу.

Упевнений, що ті зерна знань, які сіють у наші душі талановиті викладачі, через деякий час проростуть, дадуть сходи. У моєму шкільному домі —спокійно, затишно; я люблю його за те, що на мене тут завжди чекають і радіють моїм успіхам (3 учнівського твору).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  Виконайте вправу з підручника.

 Творче завдання: напишіть міні-твір про свою школу, свій клас.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.