Усі уроки української мови. 5 клас. II семестр - 2014 рік

Повторення й узагальнення в кінці року

УРОК № 114 РІЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА ТЕКСТОМ АДМІНІСТРАЦІЇ

Мета:

□   навчальна: перевірити рівень засвоєння знань учнями навчального матеріалу за 5 клас; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці;

□   розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, вміння аналізувати мовні явища, спостережливість, пам'ять, культуру усного мовлення;

□   виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи рідного краю.

Внутрішньопредметні зв'язки: культура мовлення й стилістика, текст (риторичний аспект).

Міжпредметні зв'язки: література, природознавство.

Тип уроку: урок перевірки знань та навичок учнів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

□   Проведення інструктажу щодо правил написання контрольного диктанту.

□   Ознайомлення з критеріями оцінювання контрольного диктанту.

IIIВИКОНАННЯ УЧНЯМИ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ

Написання диктанту

1. Перше читання тексту контрольного диктанту вчителем (увага на наявність пунктограм, незрозумілих слів, почату і кінця тексту, наявності абзаців).

2. Повторне читання тексту диктанту вчителем окремими частинами і його написання учнями.

Варіант 1

ЗЕМЛЯ РАДІЄ

Земля парувала, вона раділа весні, ранкові, роботі, адже набридло їй, такій роботящій, стільки спати, без діла лежати. Хлопці прислухалися до її зітхання і теж почули ті слова, які земля казала щороку. Вони, щасливі, дивилися на поле, і раптом до них долинула весела дзвінка пісня.

То маленький жайворонок літав у небі, падав стрімголов на землю, ніби цілував її, і знову підносився у височінь. О! Тепер хлопці вже могли розібрати, що він співав. А він співав:

— Доброго ранку! Добридень! Здрастуй, рідна земле! Я прилетів до тебе з весною! (О. Іваненко, 88 слів)

Варіант 2

КОЛИ ПОЧИНАВСЯ РІК

Колись, до XVI століття, рік в Україні починався березнем. Але так називали не березень, а квітень. У березні (тобто квітні) наставала справжня весна. Серед дерев першою оживала і давала людям свій ранній дар — солодкий сік — береза. З’явилося відповідно і слово березень, тобто час, коли берези добувають весняний напій. Згодом назва березень пересунулась на місяць раніше, у якому, буває, ще хурделить метелиця і берези сплять у зимовому сні.

Поряд із назвою березень для того самого місяця існувала й назва квітень, бо в цей час не тільки наливалися соком берези, а й з’являлися перші квітки (А. Матвієнко, 97 слів).

Словникова робота

Хурделити — піднімати в повітря сніг; мести.

3. Заключне читання тексту диктанту вчителем і самоперевірка учнями написаного.

IV. ВІДПОВІДІ ВЧИТЕЛЯ НА ЗАПИТАННЯ УЧНІВ, ЩО ВИНИКЛИ ПІД ЧАС НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНОГО ДИКТАНТУ

V. ПІДСУМОК УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Знайдіть інформацію про походження назв місяців в Україні.

 Складіть текст на 5 речень художнього стилю про прихід весни. Визначте тему та головну думку тексту, доберіть заголовок.

► Повторіть вивчені упродовж року орфограми.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити