Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 8. Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Ознайомлення з тлумачним і перекладним словниками

Мета: навчальна — повторити з учнями відомості про використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях; практично засвоїти поняття про лексичну помилку; ознайомити із тлумачним і перекладним словниками; розвивальна — сприяти формуванню навичок уживання слів у прямому й переносному значеннях, уміння користуватися словниками різних типів; виховна — сприяти формуванню любові до мови, розуміння її краси та багатства, культури мовлення, толерантності, доречності у використанні слів у переносному значенні.

Обладнання: підручник, тлумачний і перекладні словники.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні пояснюють лексичне значення багатозначних слів, розрізняють пряме та переносне значення багатозначних слів; уміють користуватися словниками різних типів; критично ставляться до власного мовлення, усвідомлюють необхідність використання мовних словників.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Читання вчителем уривка із вірша М. Рильського «Мова»

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Ø Як ви вважаєте, про який бур’ян тут ідеться?

Ø Чому так важливо дбати про чистоту, правильність і виразність мовлення?

Ø Як це може стати в пригоді у майбутньому, бути корисним у роботі?

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Читання складених жартівливих творів-мініатюр або діалогів із багатозначними словами. Коментування учнів та учителя

2. Гра «Спіймай однозначне слово»

Ø Плесніть у долоні, якщо почуєте однозначне слово.

Річка, ручка, зірка, банкомат, журавель, медсестра, перо, ноутбук, посіяти, крило, присудок, теплий, помідор, корінь, Франко, човен.

3. Повторення відомостей про багатозначні слова у прямому й переносному значеннях

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Робота з текстами

Ø Прочитайте уривки із творів українського письменника Є . Гуцала, знайдіть багатозначні слова-іменники й поясніть їхнє лексичне значення.

1) Із коромислом по воду

аж до моря зірка ходить.

Коли зірка йде по воду —

весело сміється,

коли зірка йде з водою —

срібло з відер ллється

Зірка — небесне світило; видатна, популярна людина — артист, співак тощо; геометрична фігура; морська безхребетна тварина; щастя, доля.

Срібло — цінний метал; щось цінне або щось кольору срібла; сивина; чистий, мелодійний звук.

2) Журавлі високі пролітають,

ледве видно птахів із землі.

Журавлів я з вирію стрічаю

і прошу перо у журавлів.

Перо — письмове приладдя; елемент покриву птахів; плавник у риби, стрілки зéлені (перо цибулі).

3) Ступили в ліс нарешті. Ялинки в зелених кожушках... пішли їм назустріч, залоскотали хвоєю. А берези — білі такі, чисті, кора їхня світиться, віття погойдується, наче коси. І котики вже є на березах — пухнасті, ласкаві. Й на вільсі котики.

Котики — пестливе значення до «коти»; пухнасті вербові та інших дерев суцвіття; морські тварини з цінним хутром.

2. Висновки учнів про багатозначні слова

Фізкультхвилинка

Ø Знайдіть у текстах слова та вирази у переносному значенні, поясніть їх.

(Зірка сміється, срібло з відер ллється; ялинки пішли назустріч, залоскотали хвоєю; котики ласкаві.)

3. Висновки учнів про слова у прямому та переносному значенні

4. Мовна гра «Хто швидше?»

Ø До висловів із прямим значенням доберіть аналогічні з переносним значенням (або навпаки)

Пряме значення

Переносне значення

Пряме значення

Переносне значення

Гострий ніж

Гострий язик

Злетів птах

Злетів від щастя

Золотий ланцюжок

Золотий хлопчик

Сережки у вусі

Березові сережки

Плаче дитина

Плаче дощ

Залізні болти

Залізні нерви

Шепоче матуся

Шепоче листя

Дерев’яний стілець

Дерев’яна хода

Легка ноша

Легка рука

Ударив каменем

Ударив мороз

Синє море

Море пшениці

Сонячне проміння

Сонячна посмішка

5. Ознайомлення з тлумачним та перекладним словниками (з мови, яку, крім рідної, вивчають учні)

Ø Знайдіть у тлумачному словнику лексичне значення поданих слів.

Абзац, талан, талант, барвистий, горизонт, шувбоснути.

6.* Відгадування слів за їхніми значеннями

1. Розмова між двома чи кількома особами. (Діалог.)

2. Підземна залізниця. (Метро.)

3. Завіса з тканини на вікнах. (Штора.)

4. Людина, яка знає багато мов. (Поліглот.)

5. Невеличкий громадський сад у місті чи селі. (Парк.)

6. Перша вистава п’єси на сцені. (Прем’єра.)

7. Колекція засушених рослин. (Гербарій.)

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Укладіть словничок із 5-7 слів на тему свого улюбленого заняття.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Евристична бесіда

Ø Що нового ви дізналися на уроці? Що стало для вас маленьким відкритям?

Ø Як побудувати правильне, красиве і точне висловлювання?

________________________________

* Зірочкою тут і далі позначено завдання підвищеної складності.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.