Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 9. Лексична помилка та умовне її позначення (практично)

Мета: навчальна — дати учням поняття про лексичну помилку і способи її усунення; розвивальна — розвивати практичні навички розпізнавання лексичних помилок та способів їх уникнення, уміння редагувати власні та чужі тексти; виховна — допомогти учням усвідомити значення правильного, чистого, виразного усного та писемного мовлення для успіхів у навчанні та майбутній професії.

Обладнання: картки, таблиці, підручник.

Тип уроку: практикум.

Очікувані результати: учні вміють помічати та виправляти лексичні помилки у своєму мовленні; розуміють значення правильного, чистого, виразного мовлення для успішного навчання та професіонального зростання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з текстом

Сьогодні до мене завітав мій сердечний друг. У нього, сердешного, було дуже багато роботи, й він зовсім не мав часу на спілкування. У його дідуся стався серцевий напад, і хлопець повинен був за ним приглядати.

Ø Як ви вважаєте, у якому реченні автор дає позитивну оцінку другу, у якому висловлює йому співчуття, а в якому називає неприємність, що спіткала його?

Ø Слова «сердечний», «сердешного», «серцевий» схожі. Що сталося б, якби їх сплутали? Про що варто пам’ятати, намагаючись правильно донести свою думку до слухача?

Ø Зробіть висновки. (Слова мають уживатися відповідно до їхнього значення, інакше зміст висловлювання спотвориться і слухачі неправильно зрозуміють.)

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

ПФ Читання учнями та обговорення укладених словничків на тему улюблених занять

III. ПРАКТИКУМ

1. Опрацювання таблиці можливих лексичних помилок

(Правильний варіант учні добирають колективно.)

Можлива помилка

Приклад

Правильно

Уживання слова у невластивому для нього значенні

Він дуже тактичний у своїх висловлюваннях

Він дуже тактовний у своїх висловлюваннях

Порушення лексичної сполучуваності

Ми урочисто покрокували на прогулянку в парк

Ми весело пішли на прогулянку в парк

Уживання в одному реченні близьких спільнокореневих слів, однакових слів (тавтологія)

Цей письменник пише цікаві твори для дітей

Це митець пише цікаві твори для дітей

Дублювання змісту у словах

За перше місце на змаганнях мені подарували пам’ятний подарунок

За перше місце на змаганнях мені вручили цінний подарунок

Уживання слова, не властивого описуваній епосі

Кочові племена нападали на українські села, використовуючи заборонену техніку

Кочові племена нападали на українські села, використовуючи жорстокі способи оточення та підпалу

Уживання слів, не властивих українській літературній мові

Подай мені, пожалуста, полотенце!

Подай мені, будь ласка, рушничок!

2. Рольова гра «Редактори» (або «Вчителі») (робота в групах)

Ø Виправте лексичні помилки у тексті.

І група

1. Ви сьогодні гарно виглядаєте. 2. Школярам доручили святково прибрати шкільний спортзал. 3. Ну, я рахую, що Сашко вчинив невірно. 4. На протязі кількох років Світланка відвідувала художню студію. 5. Ми приймали участь у акції «Від серця до серця». 6. Ми швидко подружилися з друзями. 7. У Миколки гарний стрункий ніс.

II група

1. Ми вручили ветеранам вітальну адресу. 2. Моєму старшому братові задали додому написати свою автобіографію. 3. Хватить тобі чуш молоти! 4. На класну годину до нас завітали письменники і поети з обласного центру. 5. Моя мама приймає активну участь у роботі шкільного батьківського комітету. 6. Це міроприємство мене зовсім не зацікавило. 7. Адресант укинув у поштову скриньку листа й полегшено зітхнув.

III група

Ø Виправте текст, скориставшись словами для довідок.

На березі озера лежав жовтий пісок. Оддалік виднівся невеликий жовтого кольору дачний будиночок. Поряд ріс сад, у якому дерева були просто обліплені якимись жовтими плодами, мабуть, дуже смачними. А над усім цим сяяло жовте сонечко, посилаючи на землю ласкаві жовті промінці. Засмаглі, майже жовті діти бавилися у воді.

Слова для довідок: оливкового, жовтогарячими, золоте, золотаві, бронзові.

IV група

Ø Складіть речення, у яких подані слова мали б наведені значення.

1. Хвилюватися: а) покриватися хвилями; б) бути занепокоєним, збудженим.

2. Захоплений: а) узятий, схоплений; б) схвильований, сповнений радості.

3. Топити: а) палити в печі; б) занурювати у воду.

3. Повідомлення учнів про роботу в групах. Коментування учнів та вчителя

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати види лексичних помилок, уміти їх усувати. Виконати вправу з підручника за вибором.

* Скласти табличку найпоширеніших лексичних помилок (5-10 прикладів) Принести на урок словники, що є удома: енциклопедичні, професійних слів тощо.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Що, на вашу думку, важливіше — знати багато слів чи вміти їх правильно використовувати у мовленні?

Ø Які слова важливо використовувати у спілкуванні з іншими людьми?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити