Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 11. Групи слів за значенням (повторення й поглиблення). Синоніми

Мета: навчальна — повторити й поглибити знання учнів про синоніми; навчати використовувати їх як засіб урізноманітнення мови, уникнення лексичних помилок; розвивальна — розвивати навички правильного використання синонімів у мовленні; збагачувати словниковий запас; розширювати кругозір; виховна — сприяти формуванню культури мовлення, естетичних смаків, любові до рідної мови, бажання нею користуватися повсякчас.

Обладнання: словник синонімів, підручник.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні знають про синоніми, уміють ними користуватися у власному мовленні, запобігають лексичним помилкам, використовуючи словник синонімів; критично ставляться до власного мовлення, усвідомлюють необхідність використання мовних словників.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Відповідно до видання «Короткий словник синонімів української мови», у якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово бити — 45 синонімів. Багато синонімів мають слова йти і говорити. Про наявність значної кількості синонімів у нашій мові свідчать і народні прислів’я: «Сім погод на дворі: сіє, віє, мутить, крутить, рве, зверху ллє, знизу мете»; «В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, шумить, мете, гуде і зверху йде». Про це і йтиметься на уроці.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2.* Творче завдання

Ø Зі словами з домашнього завдання складіть (усний або письмовий) зв’язний текст (твір-мініатюру). Наприклад. На лекції ми дізналися, що конфлікт може спричинити зниження імунітету. А на олімпіаді з біології ми блискуче відповіли на таке запитання й отримали приз від журі.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

Робота із синонімами

Ø Випишіть близькі за значенням слова у стовпчики.

Сміливий, говорити, старий, героїчний, розмовляти, відважний, казати, ретельний, темніти, доблесний, шептати, безстрашний, базікати, балакати, дбайливий, давній, труд, метелиця, войовничий, древній, праця, вечоріти, хоробрий, гомоніти, незламний, цокотати, старезний, хуртовина, крокувати, акуратний, стародавній, смеркатись, мужній, робота, сутеніти, стійкий, завірюха.

Випишіть синоніми з речень і поясніть відтінки їхніх значень.

Мама... принесла ганчірку й відро з водою й заходилася шкребти, драїти, витирати автомобіль зовні і всередині, а Наталочка з татом їй допомагали. Вони вимили дверці, приладну дошку, довго вибивали й вишуровували сидіння, аж ті врешті стали майже чистими.

Привид... розмахував руками й вимагав найрішучіших дій, тому що, наскільки вдалося зрозуміти, дуже цінній, старовинній, безсумнівно вартісній у мистецькому відношенні реліквії загрожувала небезпека. Все сталося напрочуд просто й природно. Привид... заспішив, загарячкував, розмахував руками, хапався за голову, показував на кишені. І Наталочка уві сні металася, переверталася з боку на бік, вгадувала й не могла вгадати, в чому її провина.

Наталочка комизилася, бурмосилася, навіть трошки заплакала, хоч нелегко видавити сльозу, коли це найдужче потрібно.

Раптом у ніші, яку дівчинка щойно проминула, щось зашуміло, залопотіло, й тишу прорізав не то зойк, не то скрик... Батьки були вражені, ошелешені й сердиті.

(Зірка Мензатюк)

Ø Прочитайте речення. Доберіть синоніми до виділених слів.

1. Ліхтарі на дротах понад бруківкою гойдалися од вітру. 2. Хлопчик виходить у двір, де бавляться однолітки. 3. І подумки Юлько вимальовує доокруж себе коло — заворожене, як у казці, — не переступиш ані ззовні, ані зсередини. 4. Через десять хвилин п’ятий «Б» довідався, що йому неймовірно пощастило. 5. Під час перерви вона сідала за учительський стіл, гойдала довгими ногами в строкатих панчохах і, страшенно горда з загальної уваги, перелічувала усі свої таланти (Н. Бічуя).

Фізкультхвилинка

Ø Доберіть з другої групи синоніми до слів першої групи.

1) Радість, туга, коригувати, радісно, кордон, працювати, край, розуміти, пута, сповіщати, лоб, загорітися, побити, спалахнути, здолати, малий, перемогти, крихітний, обережно, дріб’язковий, святково, легковажний, правда, хоробрий.

2) Веселощі, сутужно, скрутно, правити, рубіж, весело, межа, усвідомлювати, запалитися, повідомляти, зайнятися, розгромити, кайдани, побороти, дрібний, обачливо, скорити, чоло, мізерний, урочисто, нікчемний, безтурботний, істина, сміливий.

Ø Допишіть синоніми до поданих слів (можна скористатися словником).

Прикрашати, гарний, думати, іти, великий, важкий, бідний, сумний, розійтися, безмежна.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати про синоніми, уміти пояснювати відтінки їхніх значень. Виконати вправу з підручника (за вибором учителя).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Продовжте висловлену думку власними міркуваннями (усно).

Немає такої сфери людської діяльності, у якій не знадобилося б знання мови. Важливо при цьому навчитися говорити і писати не тільки грамотно, але й змістовно, правильно, влучно, яскраво, виразно і переконливо...

(Із журналу)






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.