Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 13. Омоніми

Мета: навчальна — ознайомити учнів із поняттям «омоніми», їхніми різновидами; навчити відрізняти їх від багатозначних слів; розвивальна — розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення, уміння користуватися словником омонімів; виховна — сприяти формуванню культури мовлення, толерантності, бережливого ставлення до мовного багатства.

Обладнання: підручник, словник омонімів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні знають, що таке омоніми, визначають їхнє лексичне значення; уміють використовувати їх у своїх творчих роботах; пишаються рідною мовою, усвідомлюючи її красу та багатство.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ø Прочитайте речення.

1. Якщо є у тебе мати, будеш все на світі мати. 2. Якщо зійшов на берег ти, то треба землю берегти. 3. Зима буває раз на рік, її я суворою нарік. 4. Я тягнув на гору віз, а згори мене він віз. 5. У садочку ріс ірис, а на полі — мак і рис (За І. Січовиком).

Учитель. Ви звернули увагу, що у реченнях зустрічаються однакові слова, але мають вони різне значення. Це і є омоніми, про які йтиметься сьогодні на уроці. На основі такого мовного явища можна побудувати цікаві афористичні висловлювання та каламбури. Каламбур — дотеп, в основі якого — використання різних значень якогось одного слова або кількох різних слів, схожих звучанням; гра слів. А ще можна створити гумористичний або сатиричний твір.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Читання вчителем віршів про антоніми

ЛЮБОВ З АНТОНІМАМИ

Він — Місяць, ясний, світлоликий,

Холодний, як сніжна зима.

Вона — ніби сонячне літо, —

Розкішна і тепла Земля.

Вона любить день, синє небо,

До нього так прагне навстріч.

Його десь немає. І треба

Йому її бачить лиш в ніч.

Ось — зустріч. За нею — знов скрута.

Ось він — ніби тут, ніби свій

Та знову — розлука.

Й накрутить

Любовних пригод він в сувій.

Мигне йому ніжно Венера,

А там вже й Еріда летить.

Сміються і Ксена, й Церера.

Забулось кохання за мить.

Він — щирий та ніби і зрячий.

А може, нещирий, сліпий?

Бо справжнє кохання не бачить.

Ніякий — ні добрий, ні злий.

(Ліоліна)

МИ — АНТОНІМИ

Так тихо. А я прагну галасу!

Повний штиль. А мені би грози!

Все розмірено. А я хочу хаосу!

Монохромно. А мені б кольори!

А мені би вогню повний келих!

А мені би хоч трошки війни!

Але ти мої межі, мій берег...

Як все ж добре, що в мене є ти!

(Н. Галябарда)

Ø Спираючись на свої враження від віршів, розкажіть про роль антонімів у мові.

2. Перевірка домашнього завдання. Читання складених творів-мініатюр із логічно об'єднаних слів: верткий, візовий, заїзд, зопалу, людяність, марнувати та їхніх антонімів

Фізкультхвилинка

Вітер далі не вщухає,

Він завдання нам шукає

Відпочити нам вже час —

Фізкультпауза у нас.

Вітер вгору піднімає,

До землі нас опускає,

Вліво, вправо нахиляє,

Ще й присісти заставляє.

Покрутились, повертілись

І за парти тихо сіли.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення з омонімами. виконання вправ

Ø Прочитайте речення, знайдіть і випишіть з них омоніми, поясніть їхнє значення.

1. Розплелася густа коса аж до пояса. Коси, коса, поки роса (Народна творчість). 2. Міцно стукнув дверима, перевірив замок (В. Собко). 3. На самій верховині гори бовваніють руїни стародавнього замку (О. Гончар).

Ø Визначте у поданих парах словосполучень багатозначні слова й омоніми.

Ключ від дверей — гірський ключ; солодке життя — солодка кава; старовинний лук — масиви зелених лук; золота людина — золоті сережки; пропустити потяг — пропустити літеру; уважна мати — мати гарний голос; недавно мила руки — купила мила; крижана гірка — гірка трава; бойовий порядок — порядок дня; вовчий слід — вовчий апетит; видніється старий замок — зіпсований замок; дерев’яний стіл — дієтичний стіл.

2. Висновки

Ø Зробіть висновки про те, чим відрізняються омоніми від багатозначних слів.

(Багатозначні слова мають щось спільне між собою, схоже, наприклад, «крило у птаха», «крило коридора», «крило в літака» — схожа форма. Омоніми не мають спільного значення, хоча, можливо, щось подібне і було. Наприклад, «кран водопровідний», «кран підйомний», «батарея опалення», «батарея» — військова техніка. Уточнити, багатозначне слово чи омонім, можна за тлумачним словником: багатозначні слова подаються в одній словниковій статті в підпунктах, омоніми — у різних статтях.)

3. Літературна гра «Відгадай»

Ø Про що йдеться?

Загадка

До мене можна з річки доплисти,

мене дівчина може заплести,

дід як знаряддя — на плечі нести.

К спереду відкинеш — полечу,

почуєш тільки, як я задзижчу.

(Д. Білоус)

Ø Що за слово? (Коса, оса.)

4. Практична робота

Ø Визначте у вірші омоніми та поясніть їхнє значення.

З КОСИ БУЗЬКО ЛЕТІВ НА БАЛКУ

Каламбур

З коси бузько летів на балку

(косар косу там брав на брус),

і сів бузько в дворі на балку,

на довгий дерев’яний брус.

(Д. Білоус)

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти словничок омонімів (5-10 слів) або виконати вправу з підручника (за вибором учителя).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Бесіда

Ø Чи отримали ви сьогодні новий досвід? Який саме?

Ø Що нового ви дізналися на уроці?

Ø Про що ви хотіли б дізнатися більше?

Ø Які думки, почуття викликала у вас ця робота?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.