Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 16. РЗМ № 4. Усний переказ розповідного характеру з елементами опису предмета (тварини), що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним планом)

Мета: навчальна — навчити учнів усно переказувати тексти розповідного характеру з елементами опису, використовуючи синоніми та антоніми, колективно складати план розповіді, уникати мовних помилок; розвивальна — розвивати навички усного мовлення, логічне та образне мислення; виховна — допомогти усвідомити багатство виражальних засобів української мови, зокрема багатство її лексичного складу; сприяти формуванню гуманного ставлення до тварин.

Обладнання: текст переказу.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні розрізняють типи мовлення; уміють використовувати синоніми, антоніми як засіб зв'язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів; розуміють необхідність гуманного ставлення до братів наших менших.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання: читання та обговорення складених програм дій для дотримання здорового способу життя

2. Повторення відомостей про функціональні стилі мовлення

Ø Назвіть відомі вам типи мовлення . Дайте їм коротку характеристику.

Ø Яку будову мають тексти-описи?

Ø Які види описів ви знаєте?

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. І знову ми говоримо про природу, про своїх чотирилапих друзів. Цього разу — нова захоплива історія.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Читання вчителем тексту переказу

Минув тиждень, і Вірного вже не можна було впізнати. Шерсть його заблищала, вирівнялася, ноги витяглися, стали пружними і рівними. Лише вуха, як і раніш, звисали на самі очі, завдаючи клопоту цуценяті. Та згодом праве вухо почало потроху зводитися догори, коли Ігор кричав: «Вірний, взяти!» Він кидав далеко у річку м’яч, а Вірний, повагавшись і переборовши страх, кидався у воду і швидко-швидко перебирав лапами, аж поки не схопить зубами м’яч і не винесе його на берег. Та не тільки це вмів робити Вірний Він навчився робити стойку, без дозволу не чіпав їжі і не рвав пух з каченят, як це робили інші собаки.

З ранку до пізнього вечора Ігор не розлучався з своїм цуценям, ходив з ним до лісу, в крамницю, куди мати посилала за сірниками чи сіллю, купатися на ріку, навіть до аптеки, якщо треба було щось принести для молодшого братика Тольки.

Вірний уночі був у своїй затишній хатці, але вранці, як тільки Ігор виходив із кімнати, щеня завжди зустрічало його радісним помахуванням хвоста, кидалося до ніг і качалося по траві.

Так минав час, і Ігор був щасливий. Оце маленьке цуценя так припало йому до серця!

(За М. Чабанівським)

2. Бесіда за змістом тексту

Ø Про що цей текст, якою є його тема?

Ø Як ви вважаєте, чому цуценя «не можна було впізнати»?

Ø Який у нього був вигляд?

Ø Як поводився Вірний, що вмів робити?

Ø Що робило Ігоря щасливим?

3. Визначення типу мовлення тексту та ознак, за якими його визначають

(Це розповідь з елементами опису .)

4. Колективне складання простого плану

План

1) Цуценя Вірний змінилося.

2) Вигляд собачки.

3) Як хлопчик тренував свого чотирилапого друга.

4) Нерозлучні друзі.

5) Щастя.

5. Лексична робота

Ø Поясніть лексичне значення слів: клопіт, стойка, крамниця, вагатися.

Ø Доберіть синоніми до слів: повагавшись, чіпав, затишній.

Ø Прослухайте опис цуценяти доберіть з тексту ознаки до поданих слів Шерсть (Блискуча, рівна), ноги (пружні, рівні), Ігор (щасливий).

Ø Знайдіть антоніми, визначте їхні лексичні значення. (Уночі — вранці, з ранку до вечора.)

Ø Яке слово (чи слова) є в тексті омонімом? (Стойка.)

6. Словниковий диктант (запис слів під диктовку вчителя, визначення орфограм, запам'ятовування правопису)

Тиждень, звисали, завдаючи, цуценяті, повагавшись, переборовши, не винесе, каченят, сіллю, уночі, вранці, щасливий, цуценя.

7. Повторне читання вчителем тексту

8. Усний переказ тексту за планом

9. Взаєморецензування відповідей

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Продовжити історію цуценяти за таким початком: «Незабаром Ігор мав їхати додому, до міста, бо починався навчальний рік. Мама була категорично проти собаки у квартирі...».

Випереджальне завдання

Прочитати й переказати початок та закінчення оповідання М. Чабанівського «Вірний». Порівняти зі своїми передбаченнями.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Що запам’яталося, вразило?

Ø Що було найважчим?

Ø Яку роль у розповіді відіграє план?

Ø Наскільки допомагає переказові лексична робота?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.