Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 17. РЗМ № 5. Письмовий переказ розповідного характеру з елементами опису предмета (тварини), що містить синоніми та антоніми (за індивідуально складеним планом)

Мета: навчальна — навчитися письмово переказувати тексти розповідного характеру з елементами опису, використовуючи синоніми та антоніми, складати індивідуальний план розповіді, уникати мовних помилок; розвивальна — розвивати навички письмового мовлення, логічне та образне мислення; виховна — допомогти усвідомити багатство виражальних засобів української мови, зокрема багатство її лексичного складу; виховувати гуманне ставлення до тварин.

Обладнання: текст твору переказу.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні розрізняють типи мовлення, уміють використовувати синоніми, антоніми як засіб зв'язку речень у тексті та для уникнення невиправданих повторів слів; розуміють необхідність гуманного та доброго ставлення до братів наших менших.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

(Читання продовження історії цуценяти за даним початком.)

2. Повторення типів мовлення, їхня коротка характеристика

Ø Яку будову мають тексти-описи?

Ø Які види описів ви знаєте?

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— уміння передавати зміст тексту в письмовій формі — дуже важливе уміння. Воно допомагає запам’ятовувати потрібну інформацію та передавати її, розширює кругозір, збагачує словниковий запас. І ми продовжуємо тему відповідальності людини за тих, кого вона приручила.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Читання вчителем тексту переказу

Перший підбіг до голуба Степанко. Він обережно взяв закривавленого птаха в долоні і відчув, як тіпалося в нього серце, а очі то заплющувались, то знову розкривалися. Він не пробував вирватися з рук чи навіть поворухнутись.

Частина верхньої половини дзьоба була відламана і ввесь дзьоб закривавився. Тепер уже не було надії, що птах житиме...

Батькові Степанко розповів, як вони бігли в лузі з купання додому і побачили невисоко вгорі голуба і як із-за верб раптом вихопився шуліка і схопив голуба в кігті. Вони спостерігали, як безпорадно пручався в пазурах хижака червоний красунь.

...Степанко дмухав на голуба і знаходив під пір’ям сліди кігтів. Тоді він розшукав пляшечку з зеленкою і помастив ранки. Голуб увесь вкрився зеленими плямами. Та важливо було те, що він жив.

Чубариків голуб щоразу з даху свого сарая стежив за... сусідським табунцем. Степанкові здавалося, що в ясних очах птаха він помічає не радість, а заздрість. Сумний його голуб заздрив іншим, веселим табунцям, що ширяли так високо в блакиті.

Степанків красень не зміг себе стримати, зірвався з місця і приєднався до гурту. Але він не змішався з чужим табунцем, а літав над ними, трохи вище чи нижче. Як літав! Захоплений Чубарик не одводив і на мить свого погляду від улюбленця.

(За Л. Смілянським)

2. Бесіда за змістом тексту

Ø Про що цей текст? Якою є його тема?

Ø Що трапилося з голубом?

Ø Як Степанко та його друзі поставилися до пораненого птаха?

Ø Хто і як доглядав за голубом?

Ø Який вигляд мав голуб, коли одужав?

Ø Чим здивував голуб Степанка та його сусідів?

3. Лексична робота

Ø Поясніть лексичне значення слів: шуліка, пазурах, хижака, табунцем, блакиті, ширяли.

Ø Доберіть синоніми до слів: табунець, ширяли, захоплений.

Ø Прослухайте опис голуба доберіть з тексту ознаки до слів.

Очі (ясні), голуб (закривавлений, сумний), табунець (чужий), Чубарик (захоплений).

Ø Виберіть із тексту антоніми. (Радість — заздрість, вище — нижче, сумний — веселим.)

Ø Які слова (слово) у тексті можуть (може) бути омонімами? (Ширяли, захоплений.)

Ø Які слова (слово) у тексті можуть (може) бути багатозначним(и)? (Блакить — колір, небо.)

4. Лексико-орфографічна робота. Словниковий диктант (запис слів під диктовку вчителя, визначення орфограм, запам'ятовування правопису)

5. Повторне читання вчителем тексту, під час якого учні уточнюють, чи правильно вони запам'ятали послідовність розповіді, відзначають виражальні прийоми, використані автором

6. Складання індивідуального плану тексту, запис переказу на чернетках

7. Читання 2-3 учнями творів. Коментарі учнів та вчителя

8. Удосконалення тексту, запис у чистовому варіанті

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Продовжити історію Степанка та його голуба (усно). Підготуватися до контрольної роботи за темою «Лексикологія. Групи слів за значенням».

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Які висновки ви зробили з історії, про яку розповів у художній формі український письменник Л. Смілянський?

Ø Що вам удалося в роботі, а що — ні? Чому?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.