Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 20. Спільнокореневі слова й форми слова

Мета: навчальна — навчити учнів розрізняти спільнокореневі слова й форми слова; розуміти роль і значення частин слова; розвивальна — розвивати логічне та образне мовлення, культуру мовлення, прагнення до точного та грамотного слововживання; виховна — виховувати громадянську відповідальність, прагнення опанувати всі багатства української мови й активно нею користуватися в усіх сферах життя.

Обладнання: природна карта України, словник географічних назв.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні розрізняють спільнокореневі слова й форми слова; розуміють роль і значення частин слова; прагнуть до точного та грамотного слововживання; розвивають у собі почуття громадянської відповідальності, прагнення опанувати всі багатствами української мови й активно нею користуватися в усіх сферах життя.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Розрізнення спільнокореневих слів та форм слова дуже важливе для розуміння природи слова, його лексичного значення, правильного слововживання. Тому сьогодні ми закріпимо ці поняття практично і поміркуємо про нашу природу.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

III. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Розподільний диктант

Ø Запишіть у два стовпчики спільнокореневі слова та форми слова.

Саджанець, садовий, сад, садочок, саду, садівник, садити, садах, садами; зіронька, зоря, зоряний, зорю, зорями, зореліт, зорепад, зір; радіти, радісно, радість, радіють, радіє, радісний, радіємо, радощі.

2. Робота у групах

I група: доберіть до поданих слів споріднені слова.

II група: утворіть від поданих слів їхні форми.

Море, квітка, мова, казка, ліс, відповідь.

3. Гра «Четвертий зайвий»

Ø У кожній групі поданих слів знайдіть таке, що не належить до спільнокореневих.

1) Будувати, будильник, будова, будинок; 2) підводник, водолаз, підводка, вода, водяний; 3) гірський, міжгір’я, гора, гіркий; 4) нічого, нічний, нічка, вночі.

Фізкультхвилинка

4. Робота з текстом

Ø Подивіться на природну карту України. Що означають блакитні стрічечки — товсті та зовсім тоненькі? Згадайте назви українських річок.

Ø Розкажіть про річку, озеро (якщо є) вашої місцевості.

РІЧКИ, ЩО ЗНИКАЮТЬ

Подивишся на карту України — побачиш багато тоненьких блакитних «ниточок». Це маленькі річки. Колись вони були повноводними. Біля них і тепер улаштовують гнізда птахи, ростуть різні, серед них і рідкісні, рослини. Але сьогодні життя цих річок під загрозою. Зникають вони внаслідок непродуманої діяльності людей: з них забирають надмірну кількість води для господарських потреб, несумлінні підприємці спускають у них шкідливі відходи, браконьєри влаштовують загати й у варварський спосіб виловлюють рибу. Береги річок заростають очеретом.

Які наслідки пересихання маленьких річок? Невдовзі забрудняться поверхневі та ґрунтові води, коливання рівня води у річках призведе до зникнення деяких рослин і змусить птахів шукати нових місць гніздування, загине риба.

Запобігти цьому лихові можна, якщо зупинити тих, хто забруднює воду, збагачується за рахунок вирубування лісів. Крім того, треба припинити не- контрольований забір води з річки. Відповідальність за те, чи побачать наші нащадки ці маленькі річки, лежить на нас самих.

(Із журналу)

Евристична бесіда

Ø Яке враження справив на вас цей текст?

Ø Якою мірою вас хвилює питання збереження природи, зокрема річок і річечок?

Ø Розкажіть про свою річку, озеро або ставок. Чи загрожує їм зникнення?

Ø Що, на вашу думку, слід робити, щоб зберегти природу?

Ø Що особисто ви можете для цього зробити і робите?

Виконання граматичного завдання

Ø Запишіть із тексту два останні речення. Випишіть із них слова, що відповідають схемам: корінь + закінчення; корінь + суфікс + закінчення; префікс + корінь + закінчення; префікс + корінь + суфікс + закінчення; префікс + корінь + закінчення.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати твір-мініатюру «Річка мого дитинства» (або, якщо поблизу немає водойми, — «Улюблена місцина»). Розібрати за будовою слова першого речення.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

— Я вважаю, що збереження малих річок, охорона довкілля від руйнування та знищення — це справа лише дорослих і держави.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.