Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 24. РЗМ № 6. Аудіювання текстів фольклорних творів (колискових пісень, забавлянок, утішок), що містять слова із суфіксами, які надають слову значень зменшуваності й пестливості

Мета: навчальна — навчати учнів сприймати інформацію на слух, виділяти головне та деталі, виділяти частини слова та визначати їхнє значення, правильно записувати; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, уміння визначати частини слова, орфограми у словах; виховна — сприяти формуванню поваги до батьків, до старших людей, до національних традицій нашого народу.

Обладнання: тексти фольклорних творів, аудіозаписи колискових пісень, відеокліпи.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні вміють сприймати інформацію на слух, виокремлювати головне та деталі, виділяти частини слова та визначати їхнє значення, правильно записувати; усвідомлюють необхідність ставитися з повагою до батьків, старших за віком людей, національних традицій українського народу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання: читання написаних учнями творів

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Про мелодійність, милозвучність, лагідність української мови свідчать численні фольклорні твори, зокрема колискові пісні, забавлянки, утішки. На їхньому прикладі ми можемо з’ясувати роль різних суфіксів у мові, упевнитися в тому, що кожна частина слова має своє особливе значення й додає мові неповторності й оригінальності.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Слухання аудіозаписів фольклорних творів

2. Евристична бесіда

— Для кого та навіщо призначені колискові, забавлянки, утішки?

— Які вони за формою?

— Яка лексика переважає в них?

— Суфікси якого значення найбільш поширені? Чому?

— Що бажають дитині найчастіше?

— Які риси характеру батьків (наших пращурів) можна визначити за складеними ними дитячими піснями? Доведіть свою думку.

3. Вибірковий диктант

— Випишіть із диктанту спершу слова зі зменшувально-пестливими суфіксами, потім — зі значенням збільшувальним чи дещо грубуватим.

— Виділіть ці суфікси та проаналізуйте їхні значення.

Ой, ходить СОН КОЛО ВІКОН

(Колискова у виконанні Ніни Матвієнко)

Ой ходить сон коло вікон,

а дрімота — коло плота.

Питається сон дрімоти:

— А де будем ночувати?

— Де хатонька тепленькая,

Де дитинка маленькая,

Туди підем ночувати

І дитинку колисати.

А на кота та й воркота,

На дитинку та й дрімота,

Котик буде муркотати,

А дитинка буде спати.

КОТИКУ СІРЕНЬКИЙ

(Колискова у виконанні Росави)

Котику сіренький, котику біленький,

Котку волохатий, не ходи по хаті,

Не ходи по хаті, не буди дитяти.

Дитя буде спати, котик воркотати.

Ой на кота — воркота, на дитину — дрімота.

A-а, а-а, а-а, я!

Забавлянки

* * *

Чуки, чуки, чуки, чук.

Наловив дід щук,

A бабуся плотву — годувати дітву,

A бабуся карасиків — годувати Тарасиків.

A бабуся окуньків — годувати молодців.

* * *

Куй, куй, чобіток,

Подай, бабо, молоток.

Не подаси молотка,

Не підкую чобітка,

Молоток срібленький,

Чобіток золотенький.

* * *

ой дівчина манісінька,

Яка ж бо ти гарнісінька:

За косою барвіночок,

Ще й рученька білісінька.

* * *

Потягусі, потягусі

Ростуть ніжки у Ірусі,

Ростуть ручки,

Пальці, вушка:

Скоро з мамою зрівнюся.

Утішки

* * *

Ходи, ходи, дощику,

Зварим тобі борщику,

Зварим тобі галушок

Та виллємо на пісок.

Хлюп, хлюп... .

Хлюп, хлюп, водиченько,

Хлюп, хлюп на личенько,

І на ручки, і на ніжки

Хлюп, хлюп, хлюп!

* * *

Потягушки, підростушки,

Поперек товстушки,

A в ніжки — ходушки,

A в ручки — хватанушки,

А в роток — говорок,

А в головку — розумок.

* * *

Ах, співає, співає

Соловейко!

Ах, співає, співає

Молоденький;

Молоденький,

Гарненький,

Пригоженький!

4. Бесіда

— Який із народних творів вам знайомий із дитинства?

— Який сподобався найбільше? Чому?

— Продекламуйте, якщо знаєте, ще якісь колискові, забавлянки, утішки.

5. Творча робота

Складіть утішку або колискову для сучасної дитини (використовуючи нові реалії та відповідну лексику — телефон, айфон, планшет, мультфільм, Інтернет та ін.).

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Записати з будь-яких джерел колискову, утішку; зробити короткий літературознавчий (тема, головна думка, художні засоби, своє ставлення) та мовознавчий аналіз (використання емоційної лексики, суфіксів тощо).

* Записати від старших за віком людей утішки (потішки). Скласти свій подібний твір, використовуючи різні пестливі суфікси (у прозі чи у віршах).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Складання сенкану

— Складіть сенкан про дитинство, найрідніших людей.

Приклад сенкану

1) Дитинство

2) прекрасне, веселе,

3) вирує, гуртує, навчає,

4) ніжністю мене оповиває, та швидко минає.

5) Шкода.






Personalised Essay Writing Service for You

Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити