Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 33. Позначення звуків на письмі. Алфавіт (абетка, азбука)

Мета: навчальна — поглибити знання учнів про особливості української графіки; простежити особливості співвідношення між буквами та звуками в українській мові; навчити користуватися алфавітом; розвивальна — розвивати вміння систематизувати знання з фонетики, графіки; виховна — сприяти формуванню дбайливого ставлення до природи, пізнавального інтересу до мови.

Обладнання: підручник, таблиці-схеми, презентації.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Очікувані результати: учні знають особливості співвідношення між звуками та буквами, алфавіт; уміють ним користуватися; розуміють значення дбайливого ставлення до природи.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— У повсякденному житті, під час виконання різних робіт часто нам доводиться щось шукати: медичну картку, прізвище у списку, слово в словнику. Щоб полегшити пошуки, люди придумали алфавіт — розташування літер у певному, усталеному порядку. Відповідно й записи почали робити в такому самому порядку, що значно спростило користування різними списками. Про це і йтиметься на уроці.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання: речення (тексти) зі словами, що пишуться з г та ґ

2. Робота з віршовим текстом

Ø Прочитайте вірші, відгадайте загадки, знайдіть слова з [г] та [ґ].

1) Ледь помітний він, маленький.

То квадратний, то кругленький.

Як його ти відірвеш,

То сорочки не застібнеш.

(Ґудзик.)

2) На одній нозі танцюю,

Зовсім я не байдикую.

Ти мене лиш накрути —

Та в таночок знов пусти.

(Дзиґа.)

3. Самостійне виконання вправи

Ø Виправте помилки, правильні відповіді запишіть, підкресліть слова, у яких припущено помилки. (Учні спочатку виконують завдання самостійно, потім зачитують відповіді вголос.)

Ґолос, грудень, грунтувати, ґрецький, гава, ґустота, дзиґа, ґавкати, ґумо- вий, гелготати, гребінь, газда, гвинт, ґосподар, ґотель, ґатунок, газета, ґудзик.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Презентація теми

Ø Прочитайте вірш, відгадайте загадку

Ця хатинка невеличка,

Має тридцять три кімнати,

В кожній з них живе сестричка.

Як же цю хатинку звати?

(Абетка.)

2. Евристична бесіда

Ø Як ще називається абетка? (Азбука, алфавіт.)

Ø Здогадайтеся, звідки походять ці назви. (Від початкових літер українських, старослов’янських та грецьких звукових систем.)

Ø Згадайте якомога більше ситуацій, де вам знадобилося б знання алфавіту.

Ø Чи траплялись із вами випадки, коли погане знання алфавіту гальмувало вашу роботу?

3. Виконання вправи (за варіантами)

Ø Запишіть слова в алфавітному порядку.

I варіант — географічні назви;

II варіант — назви рослин;

III варіант — назви тварин (звірів, птахів, комах, риб);

ІV варіант — власні імена.

Льон, Микита, ячмінь, рись, Піренеї, щур, Дніпро, Андрій, ґалаґан, Київ, бджола, Соломія, Карпати, щавель, Полтава, В’ячеслав, мавпа, карась, Богдана, змія, папуга, аґрус, сьомга, ведмідь, Лідія, Єгипет, лілія, Єва, скумбрія, Яготин, Арсеній, Львів, троянда, Валентин, джміль, Вінниця, Тернопіль, Ярослав, Харків, їжак, Олександр, шавлія, ґедзь, Світлана.

4. Орфографічна робота

Ø Запишіть слова фонетичною транскрипцією, розподіливши їх у три стовпчики: 1 — слова, в яких кількість звуків і букв однакова; 2 — слова, у яких букв більше, ніж звуків; 3 — слова, у яких букв менше, ніж звуків.

Ядро, каструля, персик, щітка, школа, суддя, сіль, ясен, сільський, автобус, п’єса, дзьоб, воджу, касир, айстри, слюсар, слива.

Фізкультхвилинка

5. Мовна гра

Ø Додаючи, віднімаючи або міняючи один звук на початку чи в кінці слова, утворіть нові слова.

Ø Поясніть лексичне значення виділених слів.

Коса, краса, рама, бранець. (Роса або оса, раса, драма, ранець.)

6. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

Ø З’ясуйте, на яку літеру починається найбільше прізвищ учнів у вашому класі.

Ø Поясніть, у якому порядку їх потрібно записувати в класному журналі (особливо коли прізвища збігаються й імена починаються на одну й ту саму літеру).

Ø Перевірте за орфографічним словником, на яку літеру починається найбільша кількість слів (візуально), зробіть висновки.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять український алфавіт, виконати вправу з підручника (за вибором учителя).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Вправа «Незакінчене речення»

Абетку треба добре знати напам’ять для того, щоб ... .





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити