Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 39. РЗМ № 10. Усний твір-роздум у художньому стилі за колективно складеним планом

Мета: навчальна — поглибити поняття учнів про тип мовлення «роздум», «художній стиль»; розвивальна — розвивати зв'язне мовлення, образне та критичне мислення, навички складання творів-роздумів, висловлення власних думок та спостережень; виховна — сприяти формуванню розуміння ціннісних пріоритетів.

Обладнання: пам'ятка зі складання твору-роздуму, зразки творів.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні володіють усним мовленням; розуміють структуру твору- роздуму; уміють висловлювати свої міркування, толерантно відстоювати свою думку; усвідомлюють, що в житті людини найважливіше.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Читання текстів

Ø Прочитайте тексти. Визначте їхні теми і головні думки. Визначте можливі проблеми, що варто обговорити.

* * *

А іншого разу вона надумала ставити п’єсу про Попелюшку, і, звісно, головна роль належала їй. Однак виявилося, що по ходу дії Попелюшці необхідно співати. А Лілі, на жаль, уміла все на світі, крім цього. Вихід із становища знайшли — Лілі стоятиме біля самої завіси, старанно ворушачи губами, а за завісою буде співати дівчинка Ліда. І раптом в останній момент, коли вже навіть афіші вималювали, Лілі Теслюк не прийшла до школи.

Схвильовані артисти прибігли до неї додому...

— Я хвора, — кволим голосом повідомила Лілі і показала градусник. — У мене температура тридцять вісім. І не пищіть — я вас не підвела, нехай Ліда замість мене грає, вона всю роль знає від початку до кінця. Нехай вона, вона вам заграє і заспіває.

Потішені артисти не вчули гіркоти в словах Лілі. Вони були раді, що вистава не провалиться. І ніхто з них поняття не мав, що Ліда напередодні говорила Попелюшці:

— Добре тобі, ти будеш на сцені, а я за завісою... Стій і співай, ніхто й не здогадається! Коли хочеш знати, я всю роль вивчила, я все не гірше від тебе...

Лілі усе зрозуміла. Лілі півночі зітхала, а вранці нагріла градусник біля груби, і мама здивовано обмацувала їй голову, примушувала говорити «а» та «е», аби переконатися, чи нема в доні ангіни, а Лілі морщила носа і запевняла, заплющивши очі:

— Страшенно болить. Напевно, десь там глибоко, тому не видно, мамо.

(Тема: дівчинка заради підтримки невпевненої в собі однокласниці відмовилася від ролі у виставі й приховала це. Головні думки: справжніми добрими вчинками не слід хвалитися; заради дружби та підтримки можна поступитися якимось своїм інтересом. Такою і повинна бути справжня дружба. Можна обговорити тезу: справжня дружба показується не на словах, а у справах, як і добрі діла.)

* * *

Приїхала в гостину родичка. Плоске обличчя і ніби наклеєний зверху качиний ніс. Двоє тьмяно-сірих очей, вузькі підмальовані губи.

— Ах, який же ти великий! Я й не знала, що ти вже такий великий!

Хлопець чемно вітається, однак уникає обіймів, прослизає до дверей — і раптом насторожуюче лагідний голос батька:

— Синку, привітайся!

Напудрене плоске обличчя, немов перекреслене впоперек усмішкою, схиляється для поцілунку.

Хлопець кричить:

— Не буду цілувати, не хочу!

— Який дивний хлопчик! — удає, що не образилася, тактовна родичка і питає: — Однак ми ще станемо друзями, правда?

Юлько зустрічає погляд батька, і той погляд змушує хлопця до лицемірства.

— Так, — погоджується над силу Юлько і затискає уста, підводить угору ліву брову — тепер це вже самооборона, захист, — дивиться насмішкувато і говорить неправду, про котру всі знають, що це неправда, але чомусь удають довірливих: — Так, ми будемо друзями.

А потому наодинці з батьком:

— Але ж вона мені не подобається, я її не люблю, тату!

— Яке це має значення, сину! Ти ж добре вихований хлопчик і повинен розуміти...

Як же встановити різницю між добрим вихованням і лицемірством? Коли тобі тільки десять років?

(Уривки із твору Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути»)

(Тема: що таке добре виховання та лицемірство. Головна думка: треба навчитися знаходити компроміс між чемністю та чесністю. Можна обговорити проблему: що робити, коли людина тобі не подобається, а тебе змушують із нею спілкуватися, товаришувати.)

2. Опрацювання пам'ятки до складання твору-роздуму в художньому стилі

(Теза-твердження; докази: чому, тому що, через те, що; висновок: отже, таким чином.)

3. Визначення теми та проблеми, що обговорюватимуться

4. Колективне складання плану до твору-роздуму «Що таке справжня дружба?»

План

1. Опис ситуації, у якій виявляється дружба (справжня чи удавана).

2. Оцінка дій героя твору, докази справжньої дружби чи несправжньої.

3. Висновки: які якості характеру слід мати, щоб у тебе були справжні друзі.

5. Складання усного твору-роздуму за обраною темою та проблемою

6. Усне складання і розповідання творів. Взаєморецензування. Коментування вчителя. Оцінювання

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Записати складений усно твір, удосконаливши текст.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Вправа «Незакінчене речення»

• Найцікавішим для мене було ... .

• Найважчим для мене виявилося ... .






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.