Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 44. Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] та [о] перед складом із наголошеним [у] в коренях слів

Мета: навчальна — поглибити знання учнів про способи визначення написання ненаголошених голосних, що не перевіряються наголосом; розвивальна — розвивати мислення, увагу, аналітичні здібності, фонематичний слух; виховна — сприяти формуванню любові до природи, естетичних почуттів, виражених через мову.

Обладнання: підручник, таблиці-схеми, презентації.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні вміють правильно позначати на письмі ненаголошені голосні [е], [и] та [о] перед складом із наголошеним [у] в коренях слів, голосні, що не перевіряються наголосом; розвивають своє критичне мислення, з повагою та любов'ю ставляться до природи.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Аналіз письмових робіт із розвитку зв'язного мовлення

2. Перевірка домашньої роботи

3. Виконання вправи

Ø Уставте пропущені букви.

Х..жак, пш..ниця, к..шеня, л..сток, м..жа, ш..поче, од..ниця, д..мар, т..мніти, кр..ниця, с..кретар, нал..вати, з..мувати.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— За повсякденними справами ми інколи не помічаємо краси навколишньої природи. От, наприклад, взимку. Холодно, не можна довго гуляти, гуляє застуда. Але ж як гарно, коли все довкола вкриває сніг! Усі непривабливі місця сяють чистою та білизною снігу, а дерева та кущі — казкові принци й принцеси у снігових шатах. Щаслива та людина, яка вміє бачити красу. О. Довженко писав: «Двоє дивляться вниз: один бачить калюжу, другий — зорі. Кому — що». Сьогодні ми спробуємо знайти красу в звичайних словах. Але майте на увазі: слова надзвичайно некрасиві, якщо вони написані з помилками.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Опрацювання матеріалів з теми за підручником, схемами, слайдами презентації

2. Розподільчий диктант

Ø Запишіть подані слова, вставляючи пропущені букви у три стовпчики: 1 — ті, у яких написання голосних перевіряється наголосом; 2 — ті, у яких написання голосних відповідає іншим правилам; 3 — словникові слова.

Л..сток, дер..во, оз..ро, х..жак, кр..вий, спер..ду, шел..ст, кр..м..зний, нал..вати, хлоп..ць, з..мувати, р..бро, л..міш, г..н..рал, в..тр..валий, д..вак, м..стецтво, н..діля, тр..мати, с..рпанок, т..пер, пл..кати, п..р..мога, к..л..ми, в..т..ран, п..ріг, трав..нь.

3. Виконання вправ

Ø Установіть відповідність між написанням слів та визначенням способу перевірки.

Спосіб перевірки

Слово

А можна змінити форму слова

1 легенда

Б можна дібрати спільнокореневе слово

2 червень

В у сполученнях -ере-, -еле-

3 степи

Г ненаголошений звук випадає

4 березень

Д словникове слово

5 широкий

Е у сполученнях -ри-, -ли-

6 забираю

Є при чергуванні е — и в коренях слів

7 блищати

Ключ: А — 3 , Б — 5 , В — 4 , Г — 2 , Д — 1, Е — 7, Є — 6.

Фізкультхвилинка

Ø Запишіть вірш Ліни Костенко.

Я вас люблю за те, що ви дерева.

Що ви прийшли до мене, що ви тут.

Зима стоїть, скляна і перкалева*.

Метуть сніги. Сніги метуть, метуть...

Ø Про що цей вірш? Яка його головна думка?

Ø Чи любите ви зиму? Чи помічаєте її красу? Що вважаєте найкрасивішим узимку?

Ø Випишіть слова, у яких є орфограма «Написання ненаголошених е — и у різних частинах слова». (Дерева, прийшли, зима, перкалева, метуть.)

Ø Поясніть, за яким саме правилом пишеться кожне із цих слів

Ø Доберіть назви кольорів до слова «сніг» (хто найбільше).

Цікаво!

У мові народу Півночі ескімосів на означення поняття «сніг» є понад 40 слів!

4. Вправа для спостереження

Ø Вимовте слова: голубка, кожух, союз, мотузка, зозуля.

Ø До якого звука наближається [о], що стоїть перед складом із наголошеним [у]? (До [у].)

Ø Як ви гадаєте, чому? (Місце творення обох звуків — округлені губи.)

Ø Щоб краще запам’ятати ці слова, складіть логічний ланцюжок, речення чи віршик

(Потім учитель читає свій варіант: «Змерзлі зозуля й голубка грілися в одному кожуху, підв’язаному мотузкою. Це був міцний союз двох друзів по нещастю».)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу з підручника (за вибором учителя).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Ø Для мене краса природи — це ... .

________________________________

* Перкалева — зроблена з перкалю — міцної тканини з приємною на дотик оксамитовою поверхнею.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.