Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 46. Орфограма (практично). Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення

Мета: навчальна — сформувати в учнів поняття про орфограму, її види на основі знань, здобутих у початкових класах; поглибити й систематизувати знання з розділу «Орфографія»; формувати вміння й навички знаходження й виправлення орфографічних помилок, користування орфографічним словником; розвивальна — розвивати орфографічну пильність, уміння працювати з довідковою літературою; виховна — сприяти формуванню культури усного й писемного мовлення, почуття громадянської відповідальності.

Обладнання: підручник, словники, довідкова література.

Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

Очікувані результати: учні мають поняття про орфограму; вміють її визначати та пояснювати, користуватися словниками; усвідомлюють значення громадянської відповідальності.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. ЕР Міні-диспут про те, як школярі середнього віку можуть впливати на підвищення своєї екологічної безпеки

ІІІ. ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

1. ЕР Звернення вчителя до учнів

— Мабуть, ніхто не заперечуватиме, що кожен із нас вибирає, які продукти їсти — чіпси, сухарики чи яблука, банани, фініки; що пити — солодку газовану воду чи натуральний сік, чисту воду, компот із сухофруктів; палити цигарки чи не палити; кинути сміття в спеціальний бак чи просто де доведеться. Отже, навіть у дітей є можливість уплинути на свою екологічну безпеку. Або не вплинути, погіршити стан довкілля.

2. ЕР Виконання завдань

Ø Дайте відповіді на запитання (за можливості — намалюйте).

Ø Складіть схему і покажіть, якими шляхами в організм людини надходять забруднювальні речовини. (Через воду, повітря та продукти харчування.)

Ø Що є джерелом забруднення навколишнього середовища? (Фабрики, заводи, транспорт, сфера послуг.)

Ø Куди потрапляють шкідливі речовини? (У повітря, воду, ґрунт.)

Ø Що утворюють повітря, вода, ґрунт разом? (Навколишнє середовище.)

Ø Куди потрапляють шкідливі речовини з навколишнього середовища? (З повітря, води, ґрунту забруднювальні речовини потрапляють в рослини і тварини, а потім — в продукти харчування, що споживає людина. Таким чином ланцюжок замкнувся, це — ланцюг забруднення.)

Учитель. Людина змушена дихати забрудненим повітрям, пити забруднену воду, використовувати продукти харчування, у яких містяться шкідливі речовини.

Чи можна залишатися здоровим? Питання риторичне, тобто таке, що не потребує відповіді, адже і так усе зрозуміло. Забруднення доходить до людини ніби ланцюжком.

Ø Намалюйте цей ланцюжок.

3. Вправа «Упіймай помилку!»

Ø У поданих словах знайдіть помилки і поясніть орфограми.

Джерело, серидовище, ричовини, викорестовувати, залешатися, риторичне.

Ø Написання яких слів ви можете пояснити правилами і якими саме? Написання яких слів необхідно перевірити за словником?

Фізкультхвилинка

4. ЕР Робота з текстом

Ø Відредагуйте і запишіть правильно текст. Поясніть орфограми. Поставте необхідні розділові знаки

Цікаві факти про екологічні проблеми людства

Найбільшою проблемою залешається забруднення навколишнього середовища. Особливого занипокоєння викликає забруднення вод. У світі навіть існують «сміттєві острови», а точніше — справжні плаваючі сміттєзвалища що розташувались посеред Саргасового моря — ділянки Північно-Атлантичного океану, обмеженої течіями. Це море настільки відоме своїм екологічним станом що заслужило назву «сміттєва пляма». Вчені давно забили тревогу з приводу забруднення світового океану відходами з пластику тому було виведено спеціальних мікробів, які здатні переробляти пластик. Таким способом планується вирішити пластикову проблему людства.

5. Ознайомлення з видами помилок, їхніми умовними позначеннями та причинами

Основні види помилок на письмі

Види помилок

Причина

Помилка в змісті (З)

Тема розкрита неповно (основну думку розкрито не за всіма пунктами плану). Наявність зайвої інформації. Деякі питання висвітлено недостатньо. Думки викладено непослідовно

Граматична (Г)

Неправильне узгодження у відмінку. Неправильно утворено слово. Невживання паралелізму мовних конструкцій. Неправильно побудовано речення. Неправильно побудовано ряд однорідності

Лексична (Л)

Вживання слова, лексичне значення якого не відповідає змісту. Неправильне використання слів-синонімів. Відсутність слова в лексиці. Неправильна побудова словосполучень (нетрадиційне сполучування слів). Пропущено слово

Фактична (Ф)

Незнання правильних дат, назв та ін.

Орфографічні (І)

Неправильно написано слово

Пунктуаційні (√)

Неправильно поставлено розділові знаки

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти список вивчених протягом навчання у початковій школі та в 5-му класі орфограм і прикладів до них.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Вправа «Незакінчене речення»

Ø Найбільше мене вразили та схвилювали факти, про які йшлося на уроці, — ... .






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.