Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 51. РЗМ № 12. Есе (розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української мови (усно)

Мета: навчальна — дати учням поняття про есе, про основні вимоги до складання такого виду твору; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, уміння висловлювати свої думки та враження, навички складання есе; виховна — сприяти формуванню почуття власної гідності, толерантності, естетичних смаків.

Обладнання: пам'ятка для написання есе, зразки різних за жанрами творів.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні розуміють принципи написання есе; уміють складати їх, висловлювати свої думки та враження, критично оцінювати вчинки, дії, характери свої та оточуючих.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. розвиток зв'язного МОВЛЕННЯ

1. Ознайомлення з планом створення есе

План

1. Визначення теми.

2. Продумування теми (визначення змісту: ідеї, приклади, що їх ілюструють).

3. Планування есе (визначення структури).

4. Написання есе.

5. Перевірка та редагування роботи.

6. Презентація есе.

Починатись есе може прислів’ям чи приказкою.

Есе може бути схожим на оповідання, під час читання якого виникають якісь особливі відчуття й напрошується важливий висновок. Якщо есе створено у формі опису, то цей опис має бути дуже яскравим, захопливим і викликати важливі й цікаві думки.

Необхідно, щоб останній абзац есе завершив думку. Слова я гадаю, я впевнений/упевнена, я переконаний/переконана, я знаю допоможуть підкреслити, що це власна думка автора.

2. Ознайомлення з пам'яткою для написання есе

Пам'ятка

1. Пригадати всі цікаві відомості з теми, що знаєте з книг, телебачення, Інтернету.

2. Продумати, що із власних спостережень над реальним життям може стосуватися теми (можна навіть пофантазувати).

3. Коротко переказати те, що з цієї теми писали знамениті люди.

4. Власні думки про це, навіть суперечливі.

5. Роблять записи, можливо, навіть хаотичні, потім упорядковують.

6. Хоч есе має вільну внутрішню структуру, у ньому мають бути вступ і висновок.

7. В есе прийнято дотримувати певного стилю.

8. Есе має налаштовувати людину на добрі вчинки.

3. Робота з текстами

Ø Порівняйте тексти. Визначте, який із них — есе.

ДИВА КОСМОСУ

Космос — найбільш обговорювана і разом із цим, найзагадковіша тема на всій планеті Земля. З одного боку, людство багато дізналося про нього, з іншого — ми знаємо мізерний відсоток від того, що насправді відбувається у Всесвіті. Виявляється, що наш супутник — місяць — віддаляється від нас щороку приблизно на 4 см. Щороку тільки в нашій Галактиці народжується сорок нових зірок. Сонце більше від Землі десь у 110 разів. Автори-фантасти нафантазували близько п’яти різних типів планет. Виявляється, що цих видів у сотні разів більше. Учені відкрили вже близько 700 типів планет. Одна з них — це алмазна планета, причому у всіх сенсах цього слова. Як відомо, вуглецю потрібно зовсім мало, щоб перетворитися на алмаз. У цьому випадку умови збіглися так, що одна з планет затверділа й перетворилося в коштовність усесвітнього масштабу. Ми летимо в просторі космосу зі швидкістю близько 530 км на секунду. Нам на голови кожен день «падає» близько 10 тонн космічного пилу. У всьому Всесвіті існує понад 100 мільярдів галактик. Є шанс, що ми не самотні...

А ЧИ Є ІНШОПЛАНЕТЯНИ?

Я люблю милуватися зоряним небом і часто ставлю собі питання: «Чи живе там хто-небудь?». Як було б цікаво зустріти іншопланетян!

Які вони? Чи схожі вони на нас? Може, вони нижчі або вищі за нас. Або у них інший колір шкіри . Більше або менше пальців на руках. Можливо, іншопланетяни зовсім не схожі на людей. А нагадують, наприклад, жуків або восьминогів. Де живуть іншопланетяни? Швидше за все, розумне життя слід шукати на інших зірках.

Сучасна техніка не дає змоги людям здійснювати далекі космічні подорожі. Але раптом іншопланетяни обігнали нас у розвитку техніки? І тоді вони прилетять до нас самі.

4. Творча робота

Ø Обдумайте і напишіть есе про красу й милозвучність української мови, щоб потім усно розповісти. Почати можна словами Т. Шевченка:

Ну що б, здавалося, слова... // Слова та голос — більш нічого. // А серце б’ється — ожива, // Як їх почує!..

Зразок учителя. Слова бувають теплими та холодними, кольоровими й білими, сірими або зовсім чорними. Одні — ласкаві, ніжні, м’якенькі та пухнасті, як котики: «матуся», «бабуся», «сонечко», «донечка», «синочок», «усмішка». Інші — як «жорстокість», «ненависть», «злість» — страшні, неприємні. «Треба, не можна» — теж не зовсім приємні, але ж треба! Як хочеться щодня, щогодини чути лише гарні, красиві слова. Я дарую вам не лише приємні, а й такі найважливіші слова, як «мир», «злагода», «добро». Будьте здорові!

Фізкультхвилинка

5. Усна розповідь учнів про свої міркування (есе)

6. Взаємне рецензування творів. коментарі вчителя. Оцінювання

ІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати есе на вільну тему.

ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

— Мені сподобалася нова форма написання творів — есе.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити