Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

УРОК 4. Слово. Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту. Переказ тексту з описом

Мета: навчальна — повторити з учнями відомості про слово — його лексичне та морфологічне значення; розвивальна — розвивати навички опису предметів, тварин, а також складання простого плану, усного вибіркового переказу художнього тексту, що містить опис предмета, тварини; виховна — сприяти формуванню дбайливого ставлення до природи, розуміння своєї відповідальності за її стан.

Обладнання: набір ілюстрацій зі зображеннями предметів і тварин.

Тип уроку: повторення та узагальнення вивченого у початкових класах.

Очікувані результати: учні знають про лексичне та морфологічне значення слова, володіють різними типами мовлення; уміють складати простий план, вибірково переказувати художній текст, що містить опис предмета, тварини.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

(Учні читають і коментують твори, складені за прислів’ями про школу, навчання і знання.)

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Звернення вчителя до учнів

— Напевне, у кожного з вас є домашній улюбленець — собачка, кішечка, папужка, хом’ячок або рибки . так здавна повелося, що тварини живуть поруч із людьми і є її друзями. Проте чи завжди люди ставляться до звірів, птахів подружньому, як ви думаєте?

(Учні відповідають на питання вчителя.)

2. ЗБ, ГВ Евристична бесіда

Ø Які висновки можна зробити з цих міркувань?

Ø Як слід поводитися з безхатніми собаками, котами? А з дикими звірями?

Ø Як такі проблеми розв’язують цивілізованим шляхом?

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слухання уривка художнього тексту з описом птаха

ЧАЙКА

Сиджу нерухомо, не зводжу очей з пташини. У мене аж серце завмирає, коли дивлюся на неї. Яка ж вона красива, оця морська чайка! Висока на своїх довгих жовтих ногах з качиними перетинками. У неї велика біла голова, товста шия, круглі, мов чорні намистинки, очі, допитливі й дуже добрі вона що, хоче щось сказати, тільки не вміє? вона навіть вийшла на світло, я бачу її сірі, аж блакитнуваті крила, на яких, здається, засохли краплі морської води. Кінчики крил чорні, гострі. А дзьоб великий, міцний, як мушля

(За Ю. Збанацьким)

2. Словникова робота

Ø Визначте лексичне значення слова «мушля».

3. Колективне складання плану уривка

План

1. Дивлюся на чайку. (Опорні слова: не зводжу очей, захоплююся, красива пташка.)

2. Вигляд птаха. (Опорні слова: на довгих ногах, біла голова, товста шия, чорні очі-намистинки, сіро-голубі крила з чорними кінчиками, великий і міцний дзьоб.)

3. Чайка ніби говорить до людини. (Опорні слова: очі розумні, добрі, допитливі; хоче, не вміє сказати.)

4. Мовознавчий практикум

Ø Які речення за метою висловлювання та за інтонацією використані в описові? (Розповідні, питальні; неокличні та окличні.)

Ø До якої частини мови належать опорні слова цього тексту: пташина, серце, чайка, ноги, голова, шия, очі, крила, дзьоб? (До іменників.); сиджу, завмирає, сказати, вміє? (До дієслів.)

Ø За допомогою якої частини мови ми дізнаємося про колір птаха (жовті, білі, чорні, блакитнуваті), розміри і форму (велика, круглі, великий), якості (допитливі, добрі)? (За допомогою прикметника.)

Ø До якого типу мовлення належить уривок? (Опис з елементами оцінки.)

Ø Яка головна думка тексту? (Людина має дружити з природою, жити в гармонії з нею.)

5. Усний переказ уривка художнього тексту «Чайка» з описом птаха

Фізкультхвилинка

6. Самостійне прочитання тексту, складання до нього простого плану і вибірковий усний (за наявності часу й письмовий) переказ опису тварини

РУДЕНЬКА

Одного разу ми із сестрою побачили в нас біля криниці на дереві білочку. Руденьку, лише кінчик хвостика ніби сметанкою политий.

Білочка гралася з сонячним променем у схованки. Ковзне промінець по дереву, білочка за ним — зверху-донизу, знизу-догори. Але, вгледівши нас, припиняє гру. І ось... пухнастий хвіст, вуха з китичками, двоє уважних очей над нашими головами. З цікавістю дивляться на нас, і навіть не поворухнуться. Тоді я біжу до хати й виношу горіхи. Беру два в руки і стукаю один об одний.

Якусь мить білочка вагається: ризикувати чи ні? А далі не витримує і стрибає на землю. Я кладу на землю ласощі й трохи відходжу. Білочка хапає пригощання — і мерщій на дерево. Ми повторюємо це кілька разів, руденька охоче пригощається, але до рук не дається.

Тепер щоранку ми біжимо до своєї нової знайомої. Кладемо горіхи і все частіше ловимо на собі її зацікавлений і, як нам здається, доброзичлий погляд.

(Із журналу)

План

1. Руденький тулуб, біленький кінчик хвоста.

2. Пухнастий хвіст, вуха з китичками, уважні очі.

3. Нерішучість та обережність білочки.

4. Допитливість та доброзичливість звірка.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти невеликий письмовий опис домашнього улюбленця (або тварини, яку ви добре знаєте)

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Продовжте твердження та обґрунтуйте його: «Найбільше мені запам’яталася розповідь про ... , тому що ... .






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.