Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

УРОК 5. РЗМ № 2. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й письмове, монологічне й діалогічне. Мета спілкування й адресат мовлення. Поняття про ситуацію спілкування. Основні правила спілкування

Мета: навчальна — познайомити учнів із різновидами мовленнєвого спілкування, поняттям про ситуацію спілкування, мету та адресата мовлення; повторити основні правила спілкування; розвивальна — розвивати культуру мовлення, навички монологічного та діалогічного мовлення; виховна — сприяти формуванню розуміння, що говорити правильно, культурно, розумно та ввічливо - це престижно.

Обладнання: підручник, презентація Microsoft PowerPoint, таблиці.

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні знають про різновиди мовленнєвого спілкування, мету спілкування та адресата мовлення, ситуацію спілкування та основні його правила; усвідомлюють необхідність дотримання правил культурного спілкування.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання. взаємне рецензування описів тварин

План рецензії (відгуку)

1. Чим цікавий твір, чи розкрита його тема.

2. Чи використовує учень/учениця художні засоби виразності?

3. Які мовні недоліки ви помітили?

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Звернення вчителя до учнів

— Щоб спілкування було корисним та приємним, потрібно добре знати мову, вільно володіти мовленням, ураховувати ситуацію мовлення, з якою метою і до кого ми звертаємося (хто адресат мовлення).

2. Ознайомлення з правилами спілкування (презентація Microsoft PowerPoint)

Правила спілкування

• Бути ввічливим, привітним і доброзичливим.

• Уважно слухати співрозмовника, не перебивати його.

• Не говорити багато про себе, ураховувати інтереси співрозмовника(-ів).

• Бути тактовним, намагатися відчувати настрій співрозмовника; не виявляти свого поганого настрою

• Ураховувати особистість адресата мовлення (старший — одноліток, знайома — незнайома людина, учитель — учень), ситуацію спілкування (офіційна — неофіційна обстановка).

• Намагатися якнайточніше, образніше, відповідно до вимог літературної мови висловлювати свої думки.

• Під час письмового спілкування писати охайно та розбірливо.

• Під час спілкування у соціальних мережах дотримувати таких самих правил ведення листування.

III. розвиток зв'язного МОВЛЕННЯ

1. Опрацювання теми за підручником, відповіді на запитання, вибіркове виконання завдань

2. Робота над помилками й удосконалення висловлювань відповідно до основних правил спілкування та адресата мовлення

Учень — учителю

— Привіт! Як справи? Ви до школи? Я теж, ходімо разом!

Дівчинка — подрузі

— Доброго дня, шановна Марино! Дозволь дізнатися, куди ти зараз прямуєш? Чи можна мені приєднатися до тебе, якщо ти йдеш на заняття мовно- літературного гуртка?

Хлопчик — незнайомому хлопчикові

— Ей, ти, як там тебе звати! топай сюди, нам воротаря треба. Будеш стояти, а ні — то отримаєш на горіхи, як програємо!

Фізкультхвилинка

3. Практична робота

Ø Уявіть, що ви телефонуєте і чуєте у слухавці «Алло!» чи «Слухаю!». Які варіанти початку розмови з наведених нижче потрібно вибрати відповідно до правил спілкування?

— Хто говорить?

— Це хто?

— Мені Лізу Кучеренко!

— Добрий день, можна Лізу Кучеренко?

— Добрий день, це Іра Семенюк (зробити паузу, дочекатися відповіді-привітання), запросіть, будь ласка, до телефону Лізу.

— Мені Кучеренко, швидше!

— Покличте, будь ласка, Лізу, якщо це можливо. Вона не відповідає по мобільному телефону.

— Добрий день! Вас турбує Іра Семенюк, однокласниця Лізи. Можна попросити Лізу до телефону?

4. Складання діалогів відповідно до ситуації спілкування

Ø Завершіть діалог.

— Вітаю тебе, Сергійку!

— ...

— Як справи?

— ...

— Ти йдеш сьогодні на тренування з баскетболу?

— ...

Ø Уявіть, що ваш друг чи подруга не були на заняттях у школі. Вам доручили зателефонувати і дізнатися про причину їхньої відсутності, повідомити домашнє завдання. Запишіть усі можливі варіанти розмови: якщо відповість матір товариша (подруги), старша сестра, молодший брат, сам друг (подруга). Пригадайте, які розділові знаки вживаються при діалозі. (Кожну репліку записують з нового рядка; ставлять тире перед кожною реплікою; відсутність лапок; двокрапка після слів автора перед реплікою; кома й тире, якщо слова автора після репліки. Репліка — окреме висловлювання мовця.)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти й записати діалог покупця та продавця у продуктовій крамниці

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Евристична бесіда

Ø Яким, на вашу думку, має бути ідеальний співрозмовник? Опишіть його. Із ким із ваших знайомих, близьких людей вам дуже цікаво й приємно розмовляти? Опишіть випадки (якщо такі траплялися), коли вам було неприємно та некомфортно із кимось спілкуватися і ви намагалися цього уникати.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.