Розробки уроків - Українська мова 5 клас І семестр - 2018

ЛЕКСИКОЛОГІЯ

УРОК 7. Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником. Однозначні й багатозначні слова (повторення)

Мета: навчальна — поглибити поняття учнів про лексичне значення слова, про тлумачний словник; повторити відомості про однозначні та багатозначні слова; збагачувати словниковий запас; розвивальна — розвивати навички роботи із тлумачним словником, уміння визначати лексичне значення слів, однозначні та багатозначні слова; виховна — допомогти усвідомити багатство лексичного складу української мови, необхідність збагачення свого словникового запасу та вдосконалення власного мовлення.

Обладнання: тлумачний словник української мови, підручник, символічні призи, фотографії або малюнки.

Тип уроку: урок здобуття та засвоєння нових знань (урок — ділова гра).

Очікувані результати: учні знають, що вивчає лексикологія, розуміють і тлумачать лексичне значення слів; усвідомлюють багатство лексичного складу української мови; усвідомлюють і обговорюють шляхи вдосконалення власного мовлення, зокрема збагачення словникового запасу.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Звернення вчителя до учнів

Як говориш, будь обачним:

є слова багатозначні.

Ось вам відповідь жива:

що то значить голова.

Має голову людина,

і тварина, і пташина.

Голова — це керівник,

дуже цінний працівник.

(Д. Білоус)

2. ПФ Розминка

— Сьогодні ми вирушимо потягом до країни Лексикології. Вашими квитками будуть правильні відповіді на запитання. Назвіть лексичне значення поданих слів.

Підприємець, менеджер, маркетолог, акція, відсоток, депозит, поручитель, позика, бюджет, платіж, банкомат.

Коментар. Ті учні, хто найактивніше відповідають, отримують ролі: начальник потяга, провідники вагонів, а учитель — екскурсовод, решта — пасажири.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ: КАЗКОВА ВІРТУАЛЬНА ПОДОРОЖ НА ФОНІ ВІДЕОРОЛИКІВ АБО ПРЕЗЕНТАЦІЇ

Робота в групах (вагонах)

(Провідник оголошує зупинки .)

Зупинка «Словник»

Екскурсовод. Сучасна українська мова налічує згідно зі словником Національної Академії Наук України, близько 256 тисяч слів і включена до списку мов, які успішно розвиваються в теперішній час. Українська мова є однією із найрозвиненіших серед понад трьох тисяч мов у світі.

Завдання для пасажирів І вагона (групи): інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Як ці дані про українську мову можна використати у підприємницькій діяльності?

Зупинка «Однозначні та багатозначні слова»

Екскурсовод. Пригадайте, що слова, які мають одне лексичне значення, називаються однозначними, а ті, які мають багато значень, — багатозначними.

Завдання для пасажирів ІІ вагона (групи)

Екскурсовод. Запишіть подані слова у два стовпчики. У перший — однозначні, у другий — багатозначні. Поясніть свій вибір.

Півник, вікно, трактор, зошит, ручка, річка, полотно, сосна, горобець, принтер.

Зупинка «Портрет»

Завдання для пасажирів ІІІ вагона (групи)

Екскурсовод. Згадайте й запишіть, чиї портрети розміщено на банкнотах української гривні різного номіналу.

Ø Зазначте, чим гривня відрізняється від гривни. (Або: Що спільного у зображених на фотографіях предметів?)

Зупинка «Майбутня професія»

Завдання для пасажирів IV вагона (групи): гра «Хто про що подумав?»

Умови гри. Учитель читає одне з наведених нижче слів, після чого гравці повинні швидко записати речення чи словосполучення, із якого випливало б значення цього слова.

Наприклад, якщо ведучий прочитає слово «корінь», один учень може записати: «корінь рослини», другий — «корінь квадратний», третій — «корінь слова», четвертий — «корінь зла» тощо. Далі відповіді зачитують, і вчитель жартома оголошує, хто з учасників гри стане в майбутньому хліборобом, математиком, лікарем та ін.

Слова: земля, високий(-а), виступати, володар, гніздо.

Зупинка «Тлумач»

Завдання для пасажирів V вагона (групи)

Екскурсовод. Знайдіть за словником значення поданих слів. Визначе, які серед них однозначні, а які — багатозначні.

Гроші, кредит, застава, фінанси, банк.

(Начальник потяга визначає найактивніших пасажирів (групу) і нагороджує символічними призами (значками, смайликами, званням «Почесний пасажир» тощо).)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти жартівливий твір-мініатюру або діалог із багатозначним словом. Наприклад, Даринка похвалилася подрузі, що в них є півник. Подруга запитує, чи він великий, чи голосно співає і якого кольору. Даринка говорить, що її півник не співає зовсім, і він невеликий, зелений із темно-фіолетовим. Подруга дивується і говорить, що такого не буває Даринка показує на клумбі квітку — півника.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Клоуз-тест

• Лексика — це всі слова, ... .

• Лексикологія — це розділ науки про мову, що вивчає ... .

• Лексичне значення слів — це те, що слово ... .

• Однозначні слова мають ... значення, а багатозначні — ... .

• Із тлумачного словника ми дізнаємося ... .



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити