Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 62. Основні випадки чергування і - й

Мета: навчальна — допомогти учням усвідомити особливості чергування і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови; розвивальна — розвивати критичне та образне мислення, навички правильного вживання і — й в усному та писемному мовленні; виховна — сприяти формуванню любові до рідного слова, почуття патріотизму.

Обладнання: підручник, тексти для спостереження, роздавальний матеріал, презентація.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні знають особливості чергування і — й; дотримуються правил цього чергування; відчувають і цінують красу та мелодійність українського слова, силу художнього слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Погодьтеся, що потрібно дуже любити свою країну, державу, народ, щоб заради миру віддати своїх доньок заміж за правителів сусідніх держав. Так учинив князь київський Ярослав Мудрий, одруживши свою красуню-дочку Анну з французьким королем, який був старшим за неї на 24 роки. Про кохання тут не йшлося. Про патріотичні вчинки українців у світі йтиметься на уроці, а також про те, як уміти гарно та милозвучно про це розповісти.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

1) Читання та коментування виконаної вправи

2) Розподільний диктант

Ø Запишіть в один стовпчик слова, у яких може відбуватися чергування у — в, а в інший — ті, у яких такого чергування не відбувається.

Іван, університет, установа, влітку, врожай, уява, указ, взимку, враження, учитель, вступ, утопія, улесливий, ввічливий.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Вправа для спостереження

Ø Поміркуйте над мовним матеріалом. Коли вживаємо і, коли — й?

Перший сніг лапатий і мокрий; засніжені ліси й гаї; завірюха й мороз; іде дощ.

2. Формулювання правил. перевірка за підручником. Доповнення

Чергування і — й

Пишемо і:

• на початку речення (ішов швидко);

• між приголосними (прийшов і запитав);

• після приголосних (він ішов);

• перед й, я, ю, є, ї (гори і яри);

• після паузи і при зіставленні (день і ніч, чорне і біле);

• після знаків коми, двокрапки, тире, дужок.

Пишемо й:

• між голосними (річки й озера);

• після голосного (вона йде).

3. Виконання тренувальних вправ

Ø Доберіть із дужок необхідний прийменник або сполучник.

(В, у) душі кожної людини місто дитинства будить наймиліші (й, і) най- тепліші спогади. Хліб (й, і) сонце — найцінніше (в, у) світі. Пісня (й, і) праця — великі дві сили. Ми маємо право на сум (й, і) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави. А (в, у) селах (в, у) веселих (й, і) люди веселі. Любимо своє місто (й, і) пишаємося ним.

Ø У два стовпчики розподіліть словосполучення: 1-й — у яких нічого не слід виправляти; 2-й — у яких слід виправити порушення милозвучності мови.

Справа йде на лад; лунає у вухах; рятуватись втечею; ідуть в ногу; оце й усе; в усій красі; далось взнаки; над всяке сподівання; в глибині душі; один в один; мірялись силою; а мені і невтямки; піді мною; у сні; так і сказали би; раз у раз; з щирою душею; от тобі й маєш; раніше і тепер.

Фізкультхвилинка

4. Робота з текстом

ГВ

Ø Прочитайте текст. Прокоментуйте випадки чергування і та й. Зробіть висновки.

Анна Ярославна, дочка київського князя Ярослава Мудрого, стала дружиною французького короля Генріха і родоначальницею двох європейських династій — Бурбонів та Валуа. За легендою, вона була не просто письменною, на відміну від свого чоловіка-короля, який замість підпису ставив хрестик, а мала прекрасну тогочасну освіту: знала і науки, і мистецтва, писала вірші. Як посаг вона привезла в Париж Євангеліє, яке збереглося до наших днів й на якому до сих пір присягаються французькі президенти. Анну Ярославну шанують й сучасні французи як рішучу, наполегливу та безкорисливу правительку, яка змінила хід історії, сприяла мирові між європейськими державами.

Ø Знайдіть порушення правил чергування.

Можливі висновки. Українці не повинні почуватися гіршими за інших, меншовартісними. Усі цивілізовані держави та їхні правителі повинні поважати мир, робити все для його збереження, навіть нехтуючи власними інтересами. Ми можемо пишатися своїми предками. Освіченість поважають у світі.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знайти відомості й записати коротке повідомлення про видатних українців у світі, дотримуючи чергування у — в, і — й.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Мовна гра «Наймилозвучніше слово»

Правила гри. Учні по черзі називають слова української мови, що звучать для них мелодійно, красиво (за наявності часу — обґрунтовувати).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Орфоепічна розминка

СКОРОМОВКА БЕЗ КІНЦЯ

Ліз лис

Лисим лісом,

Ніс хвіст

Низом-низом.

Хвіст об терен

Обдер.

В лісі кажуть тепер:

— Ліз лис...






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.