Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 63. Вимова і правопис префіксів з- (зі-), с- (правила милозвучності)

Мета: навчальна — повторити й поглибити знання учнів про вживання і правопис префіксів з- (зі-), с-; розвивальна — розвивати образне та критичне мислення, творчі здібності, уміння знаходити слова з орфограмами в текстах, використовувати їх під час побудови власних висловлювань; виховна — сприяти формуванню поваги до звичаїв і традицій свого народу.

Обладнання: підручник, художньо-публіцистичні тексти, ілюстрації до них, презентація.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні дотримуються правил милозвучності; правильно вживають префікси з- (зі-), с- у словах; бачать допущені помилки та виправляють їх; розуміють значення спорту в житті людини; мають почуття патріотизму.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Спорт, заняття фізичними вправами дуже важливі для здоров’я людини. Є багато прикладів, коли саме фізичне тренування допомагає людям подолати важку недугу, досягти успіху в житті й прославити свою батьківщину.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Читання повідомлень про видатних українців у світі. Визначення чергувань голосних та приголосних, що зустрічаються в тексті

2. Виконання вправи

Ø Доберіть з дужок необхідний прийменник чи сполучник.

Колискова... Це слово (у, в) кожного з нас викликає найрізноманітніші асоціації, хвилю тепла (і, й) ніжності. Вони зародилися (у, в) сиву давнину, коли людина вірила (у, в) здатність побажання, вираженого (у, в) слові, (у, в)пливати на реальність. Колискові були цікавими (і, й) повчальними (і, й) для дітей. (У, В) них (і, й) закликання здорового сну, (і, й) обереги від хвороб, недобрих (у, в)чинків. Дитина (у, в) звуках материнської пісні чула її любов (і, й) турботу.

(З журналу)

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Опрацювання за підручником правил уживання префіксів з- (зі-), с- у словах. придумування мнемонічних прийомів запам'ятовування приголосних, перед якими пишеться префікс с-

(КаФе «ПТаХ», «Капетуха» тощо.)

2. Виконання тренувальних вправ

Ø Утворіть слово з префіксом с- або з-.

..коритися, ..цідити, ..хопити, ..ганяти, ..питати, ..танцювати, ..носити, ..фотографувати.

Ø Запишіть слова у три стовпчики: 1-й — із префіксом з-, 2-й — із префіксом с-, 3-й — із префіксом зі-.

Зцілити, зніяковіти, скосити, зіскочити, сховати, зшити, сфотографувати, зібрати, спробувати, зрізаний, зіграти, створити, зіщулитися.

Ø Від запропонованих слів утворіть за допомогою префіксів з- (зі-), с-, роз- (розі-), без- нові слова. Поясніть їх правопис.

Ставити, в’янути, захист, тліти, рвати, гнати, слати, йти, порада, ховати, класти, платити, робота, шити.

3. Промовляння чистомовок

Семен сказав синам: «Скосіть сіно».

Сини скосили сіно.

Старий Семен сказав синам: «Спасибі».

Фізкультхвилинка

4. Гра «Коректор»

Ø Знайдіть слова, у яких допущено помилки. Поясніть їх.

Беззбройний, розписати, бесхмарний, розказати, безцінний, ростин, роздум, розмах, бескоштовний, бездощовий, безкорисний.

5. Виконання тестів

1. Літеру з потрібно писати на місці крапок у всіх словах рядка:

А ро..пис, ..цілення, ..читати;

Б ..чистити, ..пекти, ..шити;

В бе..помилковий, ..чеплення, ..тиснути;

Г бе..хмарний, бе..хатченко, ..ховок;

Д ..коїти, бе..хитрісний, ро..чахнути.

2. Літеру с необхідно писати на місці крапок у всіх словах рядка:

А ..хотіти, ..цідити, ..хилитися;

Б ..терти, ..шити, ..формувати;

В ..простити, ..корити, бе..крилий;

Г ..хибити, ..фотогафувати, ..питати;

Д ..казати, ..тиснути, ро..писати.

6. Робота з текстом

Ø Прочитайте текст. Знайдіть слова з вивченими орфограмами, прокоментуйте їх.

ІВАН ПІДДУБНИЙ — «ЧЕМПІОН ЧЕМПІОНІВ» ІЗ ГРЕКО-РИМСЬКОЇ БОРОТЬБИ

Шестиразовий чемпіон світу з греко-римської боротьби народився в козацькій родині. Першим почав перемагати суперників не лише грубою силою, а й за допомогою техніки, викликаючи красивими та спритними прийомами схвалення глядачів. Уся спортивна преса в численних статтях, нарисах і фейлетонах одностайно славила богатиря з Полтавщини, який за чотири роки, з 1905-го до 1909 року, переміг туше* найкращих у світі борців, серед них трьох чемпіонів світу, кількох чемпіонів Європи та десятки чемпіонів окремих країн світу. Хоча він і програвав окремі сутички, але за 40 років виступів не програв жодного змагання, чемпіонату або турніру. Його називали чемпіоном чемпіонів — титулом, яким до нього ніхто не володів.

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до контрольної роботи за темою «Фонетика. Орфоепія. Графіка. Орфографія».

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Спорт для мене — це...

______________________________

* Туше — у спортивній боротьбі момент, коли один із борців притиснутий лопатками до килима, що означає його поразку.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.