Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 69. Правила вживання знака м'якшення (повторення й поглиблення)

Мета: навчальна — повторити з учнями основні правила вживання знака м'якшення; формувати загально-пізнавальні вміння; навчати знаходити слова з орфограмами в текстах, визначати їхню роль, правильно вимовляти слова зі знаком м'якшення; розвивальна — розвивати творчі вміння використання слів з апострофом і знаком м'якшення у висловлюваннях; виховна — сприяти формуванню любові до рідного краю, батьківської домівки.

Обладнання: підручник, художньо-публіцистичні тексти, ілюстрації до них, презентація.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні розрізняють у словах тверді й м'які приголосні звуки; вміють застосовувати вивчені правила на практиці, знаходити орфограми, виправляти помилки; усвідомлюють значення загальнолюдських цінностей для свідомого життя в суспільстві; виявляють відкритість до пізнання різних культур через мови.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— На землі живе багато народів. Вони різні за кольором шкіри, за характером, за рівнем цивілізованості. Але всіх їх об’єднує одне — вони люди. І мають спільні загальнолюдські цінності — гуманізм, чесність, справедливість, порядність, кохання, дружбу тощо. А ще — жага до знань, допитливість, мрія. Саме вони привели нашого співвітчизника Міклухо-Маклая на далекі острови, щоб допомагати своїм братам по розуму, боронити їхні людські права. Про це та багато іншого йтиметься на уроці.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання.

Читання та обговорення написаних міні-творів

Варіант учителя

Різьбяр із любов’ю вирізає останні гілочки м’яти на кришці скриньки. Він готується до від’їзду на виставку, залишається тільки зв’язати рослинний та геометричний орнамент. Раптом він чує, що б’є годинник, і розуміє, що спізнюється на вокзал.

2. Гра «Коректор»

Ø Виправте орфографічні помилки.

Хвилюєця, пісня, тоньший, кузьня, няньчин, каміньчик, пя’тьсот, тьмяний.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Орфографічний практикум

Ø Напишіть слова, поставивши, де потрібно, знак м’якшення. Поясніть правопис.

Низ..кий, шіст..сот, шіс..тнад..цять, тон..ший, біл..шіс..т.., на сторін..ці, у пляш..ці, у буд..ці, повіс..тю, бояз..кіс..т.., Парас..чин, мален..кий, голівон..ка, піс..ні, яс..ніс..т.., бат..ківс..кий, вол..єр, різ..блення, близ..ко, палац.., палец.., куз.. ня, до сон..ця, підеш.., граєш..ся, бан..щик.

Ø Розподіліть слова в два стовпчики: 1-й — зі знаком м’якшення, 2-й — без нього.

Надсилається, збирається, в’язкий, голчастий, на топольці, рівнесенько, пізня пора, у майбутнє, сьомий, відріж, розкіш, шахтар, призьба, сільський, вузько.

Фізкультхвилинка

2. Творча робота

Ø Прочитайте текст. Прокоментуйте орфограми. Випишіть із нього слова з ь, поясніть правила, за якими він вживається у цих словах.

МИКОЛА МИКЛУХО-МАКЛАЙ — ГУМАНІСТ, ЯКИЙ НАВЧИВ ПАПУАСІВ УКРАЇНСЬКОЇ

Мандрівник і антрополог українського походження, дід якого був козаком Запорозької Січі, все своє життя присвятив дослідницькій діяльності. Миклухо-Маклай працював на Канарських островах і в Марокко, на узбережжі Червоного моря в Єгипті й Саудівській Аравії, на островах Індонезії, в Південній Америці, Австралії, на островах Тихого океану. Всесвітньої слави зажив завдяки подорожі до загадкового острова Папуа — Нова Гвінея, що на північ від Австралії. Тут Миклухо-Маклай не тільки першим у світі детально дослідив й описав побут, звичаї тубільців, а й потоваришував з ними, боронив їхні права, рішуче виступав проти анексії острова кайзерівською Німеччиною тощо.

Тубілець — уродженець і корінний житель якої-небудь віддаленої від центрів цивілізації місцевості або країни, на відміну від приїжджого або іноземця.

Анексія — насильне приєднання, загарбання якоюсь державою іншої країни або частини її території.

Кайзер — назва імператора в так званій священній Римській імперії та в Німеччині періоду 1871-1918 рр.

3. Розв'язання проблемного запитання

Ø Як ви гадаєте, що примушує людей їхати в далекі незнайомі місця, ризикуючи життям та здоров’ям? У яких екзотичних країнах ви хотіли б побувати й чому?

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ГВ

Описати свою віртуальну (чи справжню) мандрівку в якусь країну, використовуючи слова з ь та визначивши суспільно корисну мету подорожі.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Гра «Третє зайве»

Ø Запишіть зайві слова. Обґрунтуйте свій вибір.

1) Т..мяний, різ..бяр, любов..;

2) сон..ця, брин..чати, Хар..ків;

3) ін..ший, нян..чити, тон..ший.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.