Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 72. Правила вживання апострофа

Мета: навчальна — поглибити й систематизувати знання п'ятикласників про правила вживання апострофа; навчати використовувати їх; розвивальна — розвивати вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; виховна — сприяти формуванню поваги до культурної спадщини українців.

Обладнання: підручник, презентація, художньо-публіцистичні тексти, ілюстративні матеріали.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні знають про складні випадки вживання апострофа; записують слова з вивченими орфограмами правильно; обґрунтовують написання слів відповідно до орфографічних правил; уміють користуватися словником; чутливі до краси, до музики та тих, хто утверджує цю красу в житті.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

ГВ

— Поміж українців є визнані найкращими у своїй галузі діяльності. Вони уславили Україну на весь світ. Серед них — неперевершена співачка Соломія Крушельницька. Де б вона не була, завжди знайомила слухачів із піснями своєї Батьківщини. Це яскравий приклад патріотизму, громадянської відповідальності, які повинен мати кожен із нас. На цьому матеріалі ми повторимо правила грамотного письма, зокрема вживання апострофа.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання. читання та коментування складених удома словничків труднощів уживання апострофа

2. Словниковий диктант

Здоров’я, святковий, торф’яний, черв’як, солом’яний, бур’ян, сузір’я, трав’яний, матір’ю, духмяний, під’їхати, цвях.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Розподільний диктант

Ø Запишіть слова у два стовпчики: 1-й — з апострофом, 2-й — без нього.

Рясний, кав’ярня, дрючок, возз’єднання, між’ярусний, бур’ян, гарячий, об’єднаний, дит’ясла, моряк, пам’ять, солов’ї, Прип’ять, з’ясувати, під’їзд.

2. Орфографічна робота

Ø Вставте пропущені букви.

П..явка, безриб..я, манік...юр, ф..юзеляж, інтер..єр, в..юн, об..єм, ін..єкція, бр..язкіт, узгір..я, прем..єра.

Ø Запишіть загадки, вставивши, де потрібно, апостроф. Відгадайте їх.

1) Восени не в..яне, а взимку не вмирає. (Ялинка.)

2) Ой кину я не палицю, зловлю не галицю, обскубу не пір..я, з..їм не м..ясо. (Вудка і риба.)

3) Хто в руки не візьме — по голові мене б..є. (Цвях.)

4) Плету хлівець на четверо овець, а п..ята окремо. (Рукавичка.)

Фізкультхвилинка

3. Робота з текстом

ГВ

Ø Прочитайте текст, прокоментуйте та виконайте завдання.

СОЛОМІЯ КРУШЕЛЬНИЦЬКА — УКРАЇНСЬКА МАДАМ БАТЕРФЛЯЙ

Відома оперна співачка, яка народилася на Тернопільщині та закінчила Львівську консерваторію, володіла неперевершеним сопрано в три октави та вміла співати вісьмома мовами. За життя Соломія Крушельницька була визнана найвидатнішою співачкою світу, виступати з якою на одній сцені прагнуло ціле сузір’я славетних співаків: Федір Шаляпін, Енріко Карузо, Тітто Руффо. Щоб слухачі не забували, звідки вона родом, під час святкових концертів або після Соломія з великою любов’ю частенько знайомила їх з українськими піснями. «Найпрекрасніша і найчарівніша Батерфляй», «незабутня Аїда», «найчарівніша Чіо-Чіо-Сан», «неповторна Соломія», «вражаюча Валькірія», «виняткова Лорелея» — усі ці захопливі титули належали їй і піднесли її ім’я на п’єдестал слави.

Словникова робота

(Учні запитують учителя, які слова незрозумілі.)

Ø Який факт із біографії Соломії Крушельницької свідчить на користь вивчення мов — рідної та іноземних?

Ø Що свідчить про любов співачки до рідного краю, захоплення культурою рідного народу?

Ø Визначте слова, у яких уживаються знак м’якшення чи апостроф (або не вживається). Поясніть, за яким правилом. (Крушельницька, українська, Тернопільщині, Львівську, восьми, частенько, Валькірія; сузір’я, любов’ю, п’єдестал, ім’я, святкових.)

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати правила вживання апострофа. Виконати вправу з підручника за вибором учителя.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Мовна гра

Ø Із поданих букв складіть слова.

’ЯРУНИМЙ (рум’яний), БРИЙЧ’ЯИ (риб’ячий), ПМАВИЯЙЧ (мавпячий), ЮЛВО’ЮБ (любов’ю), ОРКИЙВЯНМ (морквяний).

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Орфоепічна розминка

* * *

Вовк розсівся на печі,

З клоччя крутить калачі,

З віхтя вихопить шматок —

Раз — і стулить пиріжок.

Вовче тісто з рук упало,

А упало — то пропало.

Чорний пес хапнув пиріг —

І тікати скільки ніг.

Розбігаймось хто куди, —

Вовк біжить — чекай біди!









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.