Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 75. РЗМ № 17. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму

Мета: навчальна — навчати школярів відтворювати зміст прослуханого тексту художнього стилю з елементами роздуму; збагачувати словниковий запас; розвивальна — розвивати зв'язне мовлення, аналітико-синтетичні мисленнєві навички, асоціативну уяву, навички докладного усного переказу розповідного характеру з елементами роздуму; виховна — сприяти формуванню культури людських стосунків.

Обладнання: художній текст, пам'ятка для складання усного переказу, таблиця чи презентація «Типи мовлення».

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні знають ознаки типів мовлення та стилів мовлення; уміють складати докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму; дбають про культуру людських стосунків.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Аналіз контрольної роботи

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Повторення відомостей про типи та стилі мовлення

2. Повторення структури твору-роздуму

(Теза, аргументи, докази, висновок.)

3. Читання тексту переказу

Варіант І

Хтось сказав: усмішка робить обличчя гарної людини іще кращим, у добрих людей — добрий сміх. Крадькома хлопчик усміхається дзеркалу і миттю стягає губи у сердитій гримасі,— ні, від усмішки його обличчя не кращає. Не буде він сміятися, та й хіба це обов’язково? Можна бути іронічним і суворим. Трохи вниз куточки уст і вгору ліва брова (гримаса виходить жалібна, ображена), хлопцеві здається, що він виглядає як римський імператор Гай Юлій Цезар на малюнку в підручнику історії.

Виходить у двір, де бавляться однолітки, і дивиться з іронією на безплідну біганину за м’ячем, а мати кличе:

— Юльчику, дитинко, ходи додому, чуєш, Юльчику!

Хлопець вертається, і мама просить:

— Не ходи на подвір’я, то не для тебе компанія, не твоє коло. Ти зовсім інший, синку.

І подумки Юлько вимальовує доокруж себе коло — заворожене, як у казці,— не переступиш ані ззовні, ані зсередини...

(136 слів) (За Н. Бічуєю)

Варіант ІІ

Приїхала в гостину родичка. Плоске обличчя і ніби наклеєний зверху качиний ніс. Двоє тьмяно-сірих очей, вузькі підмальовані губи.

— Ах, який же ти великий! Я й не знала, що ти вже такий великий! Хлопець чемно вітається, однак уникає обіймів, прослизає до дверей — і раптом насторожуюче лагідний голос батька:

— Синку, привітайся!

Напудрене плоске обличчя, немов перекреслене впоперек усмішкою, схиляється для поцілунку.

Хлопець кричить:

— Не буду цілувати, не хочу!

— Який дивний хлопчик! — удає, що не образилася, тактовна родичка і питає: — Однак ми ще станемо друзями, правда?

Юлько зустрічає погляд батька, і той погляд змушує хлопця до лицемірства.

— Так,— погоджується над силу Юлько і затискає уста, підводить угору ліву брову — тепер це вже самооборона, захист,— дивиться насмішкувато і говорить неправду, про котру всі знають, що це неправда, але чомусь удають довірливих: — Так, ми будемо друзями.

А потому наодинці з батьком:

— Але ж вона мені не подобається, я її не люблю, тату!

— Яке це має значення, сину! Ти ж добре вихований хлопчик і повинен розуміти...

Як же встановити різницю між добрим вихованням і лицемірством? Коли тобі тільки десять років?

(174 слова) (За Н. Бічуєю)

Методична порада. Якщо учні класу достатньо підготовлені, можна подати одразу обидві частини тексту для переказу, щоб виділити більше елементів роздуму.

Словникова робота

Лицемірство — поведінка, що прикриває нещирість, злість удаваним щиросердям, чесністю. Лицемірство протилежне чесності, прямоті, щирості — якостям, у яких виявляється усвідомлення і відкрите репрезентування людиною правдивої суті її дій. Зазвичай, під лицемірством розуміють наклеп і негативні висловлювання на адресу відсутнього на момент обговорення суб’єкта.

Фізкультхвилинка

4. Складання плану докладного переказу, виділення елементів роздуму

5. Повторне читання тексту переказу

6. Робота в парах — підготовка та розповідання тексту переказу. Робота в чернетках

7. Усний переказ твору учнями класу. Коментарі вчителя. Оцінювання

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Продовжити роздуми самостійно про гарних та поганих друзів, про культуру спілкування.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна технологія «ПРЕС»

«Я вважаю, що...», «Тому, що...», «Наприклад...», «Таким чином...»




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити