Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 76. Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні

Мета: навчальна — дати учням поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх у реченнях, уникати типових помилок у побудові словосполучень; розвивальна — розвивати вміння спостерігати та узагальнювати, працювати з підручником, навички аналізу мовних явищ, логічне мислення, мовлення, увагу, пам'ять; виховна — сприяти формуванню любові до навчання.

Обладнання: підручник, презентація, таблиці, художньо-публіцистичні тексти.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні знають, що вивчають синтаксис і пунктуація; формулюють визначення словосполучення та речення; пояснюють відмінність між словосполученням і реченням; наводять приклади словосполучень, речень, що належать до різних видів за метою висловлення та емоційним забарвленням; усвідомлюють багатство виражальних засобів української мови, зокрема її граматичну досконалість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання. заслуховування усних творів-роздумів про гарних та поганих друзів, про культуру спілкування

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Завжди цікаво, коли до класу приходить новенька дівчинка чи хлопчик. Хто вони, звідки, чому, який із них друг чи подруга, як навчається, чим цікавий або цікава — одразу виникає безліч запитань. Як оцінити, не помилитися, як поставитися до них? За зовнішністю, за поведінкою, за матеріальними статками батьків, за тим, що вона чи він про себе говорять? Про це ми, вивчаючи мовний матеріал, подискутуємо на уроці.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання матеріалів підручника. виконання завдань (вибірково)

2. Узагальнення теоретичного матеріалу

Словосполучення називає предмети, їхні ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж одне слово. Слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично. Словосполучення складається з двох частин: головної та залежної.

Не є словосполученнями:

• сполучення підмета і присудка: прийшла весна, забіліли сніги, гудуть вітри, зійшло сонце;

• фразеологізми: байдики бити, впадає в око, голову сушити;

• слова, поєднані сурядним зв’язком: батько й мати, ніч і день, схилився та й дивиться;

• сполучення повнозначних слів із службовими: край лісу, поблизу школи, перед учнями, буду писати.

3. Виконання тренувальної вправи

Ø Утворіть словосполучення, відповідно змінивши форми слова чи дібравши спільнокореневі.

Познайомитися, з, книга; дорога, до, школа; розумний, міркування; новий, ідея; говорити, переконливо; вдалий, риболовля; слухати, уважний; опановувати, професія; свято, настрій; моя, програма; кожен, із, ми.

Фізкультхвилинка

4. Робота з текстом

Ø Прочитайте текст, виконайте завдання.

Сьомий «Б» тоді ще був четвертим, коли Лілі вперше з’явилася на порозі класу. Просунулась у двері світло-руса пелехата голова, і тоненький голос повідомив:

— Хелло! А мене вам зараз відрекомендують!

Через десять хвилин четвертий «Б» довідався, що йому неймовірно пощастило,— нова учениця виявилася просто-таки незвичайною дівчинкою. По- перше, знала англійську мову так само добре, як українську, бо, бачите, брат її вчиться на англійському відділенні в університеті. По-друге, безліч разів виступала по телевізору в дитячих передачах, по-третє, знімалася в кіно. По- четверте, вчиться у балетній студії театру.

Під час перерви вона сідала на учительський стіл, гойдала довгими ногами в строкатих панчохах і, страшенно горда із загальної уваги, перелічувала усі свої таланти.

— А тоді, як я знімалася в кіно, режисер сказав, що я обов’язково стану кіноактрисою. У мене є мільйон фотографій — і я, і режисер, і Ганна Романюк... Що? Ти не чула про Ганну Романюк? А хто така Майя Плісецька — ти знаєш? А що таке па-де-де і батман — ти знаєш? Чекайте, зараз я вам дещо покажу!

Лілі зіскакувала зі столу, стіл відсували під стінку, парти — далі, докупи, і Лілі показувала балетні па, дівчатка намагалися повторити за нею кожен рух, а хлопчаки і чмихали зневажливо, і чудувались, і розпитували; учитель приходив саме тієї миті, коли Лілі переконувала клас, що може простояти на пальцях рівно десять хвилин.

А потім усі звикли до розповідей Лілі, й Славко Беркута якось навіть махнув рукою і сказав:

— Облиш хвалитись! От я умію на руках ходити! Е! А ти вмієш? Ні? От бачиш!

— Подумаєш, на руках! Ти ж все одно в кіно не знімався!

— Зате. зате я в сорочці народився! — раптом сказав Славко.

(За Н. Бічуєю)

Запитання за твором

Ø Про що цей текст? (Про взаємини дітей у класі.)

Ø У якому стилі він написаний? (У художньому.)

Ø Який тип мовлення використала письменниця? (Розповідь з елементами опису.)

Ø Який вигляд мала дівчинка, як вона поводилася, що розповідала про себе?

Ø Як, на вашу думку, діти поставилися до неї? (Позитивно, добре.)

Ø Чи можна визначити характер Лілі за цим уривком із повісті?

Ø Чи захотілося вам прочитати увесь твір? Чому?

Ø Із перших двох речень випишіть усі можливі словосполучення, схарактеризуйте їх.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати про словосполучення, уміти відрізняти його від речення та групи слів. Виконати вправу за вибором учителя.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

— Я гадаю, що людей здебільшого оцінюють за зовнішністю та тим, що вони про себе говорить.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.