Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 83. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично)

Мета: навчальна — повторити та узагальнити знання учнів про речення, його структуру, розділові знаки в ньому; розвивальна — забезпечити засвоєння поняття про пунктуаційну помилку; працювати над запобіганням пунктуаційних помилок у КІНЦІ різних за метою висловлювання речень; виховна — сприяти формуванню усвідомлення цінності здоров'я й життя людини.

Обладнання: підручник, презентація, художньо-публіцистичні тексти, ілюстративні матеріали.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок (синтаксичний практикум).

Очікувані результати: учні відрізняють словосполучення від речення, форм слова та інших конструкцій; уміють виділяти головне та залежні слова; мають почуття громадянської відповідальності за свої дії та вчинки, за збереження свого життя і здоров'я як найбільших цінностей.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Більшість людей, занедужавши, одразу біжать до аптеки за таблетками, а перевтомившись — вітамінами. Між тим забувають, що природа подбала про це й дає чудові вітаміни та навіть ліки у вигляді овочів і фруктів. Японці при застуді варять овочевий бульйон із моркви, цибулі, селери та інших сезонних овочів і вживають як ліки. Нам усім, мабуть, слід подбати, щоб у нашому раціоні було достатньо вітамінних продуктів, що підтримуватимуть і зберігатимуть здоров’я. Про користь овочів і фруктів поміркуймо на сьогоднішньому уроці, грамотно оформляючи в письмовій формі свої висловлювання.

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК (СИНТАКСИЧНИЙ ПРАКТИКУМ)

1. Повторення теоретичного матеріалу

Ø За підручником та презентацією складіть узагальнену таблицю відомих пунктограм.

Або: назвіть розділові знаки за їхніми характеристиками.

1) Фіксує кінець речення, а також передає питальну інтонацію. (Знак питання.)

2) Свідчить про закінчення думки в розповідних реченнях. (Крапка.)

3) Ставиться в кінці речення і передає окличну інтонацію. (Знак оклику.)

4) Ставиться в кінці речення і передає незакінчену думку, багатозначність сказаного. (Три крапки.)

5) Ставиться при переліченні, перед а, але, що, щоб; не ставиться між підметом і присудком. (Кома.)

2. Мовна гра

Ø Хто за хвилину напише найбільше назв овочів (І варіант), назв фруктів (ІІ варіант)?

3. Робота з текстами

Ø Прочитайте текст № 1, прокоментуйте його. Підкресліть граматичні основи речень. Назвіть пунктограми.

1) Один із найкорисніших продуктів — морква. У ній міститься найбагатше джерело вітаміну А. Цей овоч поліпшує травлення, апетит, структуру зубів.

Огірок має такі цінні властивості, як поліпшення росту волосся, зміцнення серця і судин. Корисний при отруєннях, адже виводить шкідливі речовини з організму.

Баклажан називають овочем довголіття, оскільки вітаміни й мінерали, що в ньому містяться, допомагають впоратися з багатьма хворобами.

Гарбуз нормалізує обмін речовин, ріст клітин, зміцнення кісткової системи та зубів. Містить велику кількість заліза.

Цибуля та часник — корисні для печінки, судин, серця; зміцнюють імунну систему.

Ø Опрацюйте текст № 2. Визначте головні думки. Знайдіть пунктуаційні помилки.

2) Яблука зміцнюють імунну та нервову системи, знижують ризик захворювань серця і судин. Містять велику кількість вітамінів і мінералів. Груші, здатні підвищувати захисні сили організму, протистояти інфекційним захворюванням, мають протимікробні властивості. Мають високий вміст заліза, корисні для серця. Абрикоси дуже корисні для зору містять велику кількість вітаміну А. Їх називають серцевим фруктом. Вони поліпшують пам’ять і роботу мозку. Банан — незамінний продукт для нервової системи. Магній, що міститься в бананах, зміцнює нервову систему. Ягоди — це джерело вітамінів, і корисних мікроелементів. Найбільш корисними для мозку, вважають смородину, малину, полуниці. Вони заряджають мозок і поліпшують пам’ять, що дуже важливо у нашому житті. А також сприяють поліпшенню кровообігу в організмі. Відомо, що недостатнє кровопостачання мозку, часто впливає на рівень розумових здібностей.

Фізкультхвилинка

Ø Прочитайте текст № 3. Зробіть висновки. Поділіть його на частини, складіть план.

3) Найбільш шкідлива їжа — чіпси та сухарики. Через особливості приготування в них утворюється безліч шкідливих речовин, що можуть призвести до страшних недуг, підвищують ризик серцево-судинних захворювань. Дуже шкідливими є приправи та ароматизатори, які до них додаються. Фаст-фуд — швидка їжа — призводить до порушення травлення, ожиріння.

Газовані напої — суміш цукру, хімії та газів. Містять цукрозамінник, що за умови вживання у великих дозах сприяє розвитку психічних захворювань. Такі напої не втамовують спрагу, а тільки посилюють її.

Ковбаса, копченості містять ароматизаторів і барвників більше, ніж м’яса. А один шматочок копченої ковбаси містить стільки фенольних сполук, скільки людина вдихає в місті за рік! Фенол украй токсичний.

Шоколадні батончики — значна кількість калорій у поєднанні з хімічними добавками, генетично модифікованими продуктами, фарбниками й ароматизаторами.

Майонез, кетчуп, соуси містять мало натуральних інгредієнтів. Натомість мають великий вміст жирів, хімічних добавок, що у разі частого вживання призводять до ожиріння та порушення травлення.

4. Міні-диспут

Ø Чому люди, знаючи про шкідливість деяких продуктів та їхню ненатуральність, усе ж купують їх і харчуються ними чи не щодня?

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до контрольної роботи з теми «Словосполучення. Речення. Пунктуація».

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Ø Визначте за допомогою смайлика ступінь задоволення уроком і своєю роботою на ньому.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.