Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 85. РЗМ № 18. Контрольний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму

Мета: навчальна — навчати учнів відтворювати розповідний текст з елементами роздуму, використовуючи відповідні мовні засоби; формувати вміння грамотно оформляти письмові висловлювання; розвивальна — розвивати критичне та образне мислення, усне мовлення, пам'ять, мислення; виховна — сприяти формуванню культури людських стосунків.

Обладнання: текст переказу.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення, контролю і корекції знань, умінь та навичок.

Очікувані результати: учні знають ознаки типів мовлення та стилів мовлення; уміють складати докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму; дбають про культуру людських стосунків.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Аналіз контрольної роботи

2. Повторення відомостей про стилі й типи мовлення. Опрацювання пам'ятки для написання переказів

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. КОНТРОЛЬ І КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Читання вчителем тексту переказу

Ех, мандрівочка — рідна тіточка! Так казали козаки. Чи, може, чумаки? Наталочка не знала, хто саме, але гарно вони казали. Машка летіла, як ластівка, лиш колеса шелестіли по асфальту...

За Зборовом почався дощ.

За Тернополем прояснилося. Теплий асфальт запарував, а прямісінько над дорогою стала веселка.

— Є прикмета: хто пройде під веселкою, буде щасливий,— згадала мама.

— То їдьмо швидше! — заквапилася Наталочка, бо саме сьогодні дрібка щастя їм не завадила б.

Тато натис на газ і обігнав вантажівку, водій якої, галантно поступившись дорогою, посигналив їм і помахав рукою.

— Отже, маємо знайомого попутника,— усміхнувся тато.

Машка намотувала кілометр за кілометром, а веселка все стояла попереду, мов розчинена райська брама.

...За Теребовлею обігнали ту саму вантажівку. Все було майже так само, як тоді, коли Руснаки безжурно рушили в мандрівку. Так само Наталочка перелічувала річки:

— Сьогодні ми переїхали Золочівку, Стрипу, Серет і маленьку Гнізну, але на жодній не спинилися, бо дуже спішимо. А ще зовсім недалечко текла річка Золота Липа. Ото в ній би скупатися!

— Доню моя, для тебе воно зайве. За тобою без того золоті верби ростуть, де не повернешся,— зауважила мама.

Наталочка набурмосилася, але тільки на хвилечку: вони перемайнули край села Кобиловолоки, і дівчинка зайшлася сміхом:

— Ну й село, ха-ха! Тут кругом не назви, а шедеври! Кобиловолоки! Болязу- би! Або Ракобовти! Або Паликорови! Ще краще Печихвости! Сміхота! Там що, живуть якісь хвостоїди?

— Та то, бачиш, козаки не раз хитрували. Заманювали вороже військо в таке місце, щоб воно не мало куди розбігтися, тоді бикам — головешку під хвіст, і оскаженіле стадо стоптувало ворогів до цурки,— пояснив тато.— Від того й Печихвости, і Паликорови.

— Он як.

Вона знов відчула легкий щем. І тут землю збито копитами козацьких коней. І тут, і скрізь, де вони їдуть. Ой у полі жито копитами збито, під білою березою козаченька вбито. Скоріше б дістатися до Кам’янця та врятувати шаблю.

(За Зіркою Мензатюк)

2. Словникова робота. Відповіді на запитання учнів. Бесіда за змістом тексту

3. Повторне читання вчителем тексту переказу

Фізкультхвилинка

4. Написання переказу на чернетках. удосконалення тексту

5. Написання переказу в чистовому варіанті

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Запропонувати свою версію розвитку подій (усно).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Мене зацікавила тема переказу тим, що...

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Орфоепічна розминка

* * *

Біжать стежини

Поміж ожини.

І вже у Жені

Ожина в жмені.

* * *

Для синків-молодців

Мати напекла млинців.

І хвалили молодці

Ті млинці на молоці.

* * *

Прилетіли горобці —

Говорили про крупці;

Не про крупці,

Не про крупицю,

А про крупячко.

* * *

Куй, куй чобіток,

Подай молоток!

Не подасиш молотка,

Не підкую чобітка.

Молоток золотенький,

Чобіток дорогенький.

* * *

Шишки на сосні,

Шашки на столі.

У Соні шашки,

А у Сими — шишки.

* * *

На печі, на печі

Смачні та гарячі

Пшеничні калачі.

Хочеш їсти калачі —

Не лежи на печі.

* * *

Перепілка — гарна птиця,

Та хлоп’ят вона боїться,

Бо хлоп’ята беруть гілку

І лякають перепілку.

Не потрібно так лякать,

В неї п’ять перепелят.

* * *

Ген стрибають на морозі

Три ворони на дорозі.

— Кар-кар-кар!

За скоринкою погнались,

На все горло розкричались:

— Кар-кар-кар!









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.