Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 87. Додаток

Мета: навчальна — поглиблювати знання школярів про додаток як другорядний член речення; розвивальна — удосконалювати вміння правильно визначати додаток у реченні, ставити до нього запитання, запобігати граматичних помилок, пов'язаних з уживанням додатків; виховна — сприяти формуванню почуття поваги до творчих людей, винахідників; формувати прагнення до самоосвіти, подальшої праці для блага людей.

Обладнання: підручник, презентація, художньо-публіцистичні тексти, ілюстрації до них.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні знають про додаток; уміють визначати його в реченні, правильно вживати його в словосполученнях; мають почуття поваги до людей, які розвивають науково-технічний прогрес і сприяють поліпшенню якості нашого життя.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання. Читання міркувань учнів про способи знаходження спільної мови з людьми, із думками чи діями яких вони не згодні

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— Науково-технічний прогрес у наші часи розвивається дуже стрімко. Людський розум і руки створюють небачені досі машини, пристрої, що втілюють у життя найфантастичніші мрії. Для прикладу взяти хоча б 3D-принтери, за допомогою яких тепер друкують протези, різні пластикові вироби господарського призначення, навіть «печуть» справжні торти. Багато винаходів належать і нашим співвітчизникам, які зробили вагомий внесок у розвиток світової науки й техніки. Головне — щоб усі винаходи людства служили для миру та добра. Про це ми поговоримо на уроці, опрацьовуючи мовний матеріал про другорядні члени речення.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником, презентацією. Відповіді на запитання. Виконання вправ за вибором учителя

Ø Прочитайте текст, усно знайдіть у реченнях граматичні основи, запишіть останнє речення й підкресліть у ньому додатки.

Нещодавно українські вчені розробили унікальний безпілотник, який може на одному заряді пролетіти всю Україну із заходу на схід і назад, розвиваючи швидкість до 120 км на годину.

З його допомогою можна шукати людей, які загубилися в горах чи в морі, відстежувати будь-які об’єкти за десятки кілометрів, патрулювати кордони. Незабаром безпілотники, або дрони, стануть незамінними помічниками людей — поштарями, лісівниками, пожежниками, рибалками, аграріями.

2. Виконання тренувальних вправ

Ø Поставте додатки в потрібному відмінку, вибравши із дужок слово, щоб утворити граматично правильний варіант словосполучення. Зазначте відмінки. (Правильний варіант виділено.)

Навчатися (математики, математиці); вибачте (мене, мені); гуляти (містом, по місту); одружитися/оженитися (з нею, на ній); вибачити (друга, другові); сміятися (з друга, над другом); повідомляти (мені, мене); взятися (до роботи, за роботу); пропустити (по хворобі, через хворобу); бігати (вулицями, по вулицям); їздити (по містах, селах або містами, селами; по містам, селам); кліпати (очима, очами).

Фізкультхвилинка

Ø Складіть словосполучення за поданим початком.

• Навчати (чого?) ...;

• глузувати (з кого?) ...;

• дивуватися (з чого?) ...;

• дякувати (кому?) ...;

• захворіти (на що?) ...;

• зраджувати (кого?) ...;

• радіти (з чого?) ...;

• уподібнюватися (до кого?) ...;

• не чути (чого?) ... .

Ø Складіть оптимістичну казку чи оповідання, об’єднавши в логічний ланцюжок слова першого стовпчика (варіант І), другого стовпчика (варіант ІІ).

Форми слів можна змінювати.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати про додаток, уміти знаходити його серед інших членів речення. Виконати вправу за вибором учителя. Для охочих: підготувати повідомлення про нові, цікаві відкриття в науці й техніці, що поліпшують життя людей.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

— Я мрію, щоб винайшли...

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

Орфоепічна розминка

* * *

Ось спритно шиють вісім ос

Аж вісім ворків* осам —

Пообіцяв тим осам хтось

Аж вісім ворків проса.

* * *

Якось Яків сіяв мак

Так-сяк, абияк.

Визрів ярий Яків мак,

Та щось коле, як їжак.

* * *

Біля саду, біля броду,

Бабин зораний город.

Барабанять по городу

Бараболя та горох.

* * *

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

— Так, як ти, не вмію я.

Ти не вмієш так, як я.

* * *

Ґава ґаву запитала:

— Ти на ґанок не літала?

— Не літала я на ґанок,

То й проґавила сніданок.

* * *

Шило шубку Шурі шило,

Шовком, шерстю шви обшило

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу.

* * *

Обережний хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг додому лісом лис,

Шелестів над лисом ліс.

* * *

В горішнику горішенька

Горішками обвішана.

Оришка і Тимішко

Обтрушують горішки.

_______________________________

* Ворок — мішок.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.