Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ

УРОК 54. Вимова і правопис префіксів роз-, без-

Мета: навчальна — ознайомити учнів із вживанням префіксів роз-, без-; навчати правильно писати слова з ними, знаходити й виправляти орфографічні помилки у словосполученнях, реченнях і текстах; формувати загально-пізнавальні вміння, знаходити слова з орфограмою в текстах; розвивальна — розвивати критичне мислення, творчу уяву, навички використання слів з поданими префіксами під час побудови власних висловлювань; виховна — за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти духовному збагаченню школярів.

Обладнання: підручник, презентації, роздавальні картки, ілюстративні матеріали.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок.

Очікувані результати: учні вміють правильно використовувати й записувати префікси роз-, без- у словах; помічають й виправляють орфоепічні й орфографічні помилки, керуючись вивченими правилами; усвідомлюють красу, естетичну довершеність української мови, зокрема її милозвучність і мелодійність.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

— В основі української мови — фонетичний принцип: як чую, так і пишу. Але є цього правила і винятки. Про них і буде наш урок.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання Читання та перевірка виконаної вдома вправи

2. Розв'язання проблемного запитання

Ø Чому в українській мові відбувається уподібнення приголосних? (Для легшої вимови: дзвінкий звук зазвичай сильніший за глухий.)

3. Виконання вправ

Ø Запишіть транскрипцію слів буквами.

[Проз'ба], [р'уґзак], [одже], [еикзамеин], [веилиґдеин'], [л'іджба].

Ø Пригадайте, що таке антоніми. Наведіть приклади дієслів та прикметників-антонімів. (З’їхатися — роз'їхатися, хмарний — безхмарний.)

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

1. Опрацювання учнями самостійно статті підручника. відповіді на запитання. Виконання вправ за вибором учителя

2. Виконання тренувальних вправ

Ø До поданих слів доберіть антоніми. Позначте в них префікси. Підкресліть слова, у яких написання префіксу не відповідає вимові.

Зав’язка, загортати, об’єднати, одружуватися, схуднути, загадка, зустрітись, заплітати, звужувати, затиснути, зав’янути, занепад, захоплений, талановитий, грамотний, діяльний, законний, захисний, озброєний.

Ø Запишіть слова записати у два стовпчики: 1-й — з буквою «з», 2-й — з буквою «с».

Ро..пис, вро..сип, ..кат, ..цементувати, ро..чин, ..формувати, ..тискач, ..чепити, ро..кис, ..прожогу, ..пад, бе..крилість, ..лизько, ..сох, ро.. сунув, ..чавити, ро..сіл, ..шити, не..проста, ро..тин, бе..платно.

Ø Від запропонованих слів утворіть за допомогою префіксів роз- (розі-), без- нові слова. Поясніть їх правопис.

Робота, класти, захист, рвати, гнати, порада, лити, платити, шити, ставити.

Ø Замініть подані в дужках сполучення слів одним словом, запишіть їх.

Зразок: степ, який не має меж,— безмежний степ.

Сеанс (без перерви); людина (без душі); дитина (не має дому); острів (без людей); небо (без хмар).

Гра «Коректор»

Ø Виправте в словах помилки і запишіть правильні.

Росгорнути, роздати, бесхмарний, росфарбувати, росв’язати, без хитрісний, безкрайній, розкреслити, бесзвучний, розчарований, бескінечний.

Фізкультхвилинка

Щось втомилась наша спинка,

І затерпли пальці.

Встанем дружно на хвилинку —

Скачем на скакалці.

Присідаєм і встаємо.

Пальцям працю надаємо.

В кулачок і з кулачка,

Щоб гнучка була рука.

Трохи шию розім’яли

І за парти посідали.

3. Творча п'ятихвилинка

ЗБ

Ø Складіть меню (можна жартівливе) на день відповідно до правил здорового харчування, використовуючи слова із роз- та без-.

Наприклад. Сніданок: яєшня з овочами безковбасна, безбеконна.

Перекус: яблуко, банан, апельсин безгемеошний.

Обід: крем-суп овочевий, картопля розтовчена, м’ясо куряче розпарене.

Перекус: цукерки з розмелених горішків, сухофруктів (кураги, родзинок, чорносливу).

Вечеря: каша з розмеленої крупи з молоком безцукрова з медом.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Запам’ятати правило написання префіксів роз-, без-. Виконати вправу за вибором учителя.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Термометр»

(На дошці зображено термометр. Учні, виходячи, позначають рисочкою рівень задоволення, отриманого на уроці.)









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.