Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 5 клас IІ семестр - 2018

СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

УРОК 90. РЗМ № 20. Складання діалогу-розпитування «Омріяна хатня тварина» (з використанням реплік-речень, що містять означення)

Мета: навчальна — навчати п'ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; розвивальна — сприяти удосконаленню мовленнєво-комунікативних умінь, уміння складати й розігрувати діалоги з урахуванням мети й адресата мовлення, використовувати репліки для стимулювання й підтримання діалогу; виховна — підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників, усвідомлення необхідності дбайливого ставлення до природи.

Обладнання: підручник, презентація, ілюстративні матеріали, зразки діалогів.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Очікувані результати: учні вміють складати діалоги-розпитування; уживають слова ввічливості; ураховують адресата мовлення; правильно ставлять розділові знаки при записуванні діалогів; добре ставляться до братів наших менших.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Повторення відомостей про правила спілкування, про діалог

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Звернення вчителя до учнів

ЕР

— Мабуть, кожна дитина мріє мати вдома маленького друга — хатню тваринку. І в багатьох вони є — песик чи кішечка, рибки, папуга, черепаха, морська свинка, навіть якісь екзотичні звірки. При доброму догляді й гарному вихованні вони дійсно стають друзями — розважають і підтримують, захищають, допомагають. Звісно, утримування хатніх тварин — це клопіт, адже доводиться постійно прибирати, вигулювати, годувати, мити чи міняти воду. І ось тоді починаються проблеми. Дітям не завжди хочеться виконувати деякі не зовсім приємні обов’язки, вони втрачають інтерес. Буває навіть таке, що нещасні собака чи кішечка опиняються на вулиці. Сьогодні ми поговоримо про хатніх улюбленців і про те, як до них слід ставитися.

ІІІ. РОЗВИТОК ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

1. Бесіда про хатніх тварин дітей

2. Виконання тренувальних вправ

Ø Доберіть прикметники-означення для опису тварин.

• Голова (морда) — ... (красива, загострена, коротка, приплюснута, прямокутна);

• очі — ... (чорні, карі, зелені, сірі, темні, блискучі, сумні, злі);

• вуха — ... (довгі, висячі, настовбурчені, великі, маленькі);

• дзьоб — ... (хижий, прямий, гострий, загнутий вниз, міцний, плоский, короткий, товстий);

• пір’я — ... (барвисте, яскраве, різнобарвне, жовте, біле, зелене, темно-сіре, сіро-голубе);

• тулуб — ... (витягнений, маленький, великий);

• лапи — ... (довгі, короткі, криві, довгі, рівні);

• хвіст — ... (пишний, довгий, короткий, куций, пухнастий, широкий, прямий);

• шерсть — ... (густа, довга, коротка, гладенька, кучерява, блискуча, тьмяна).

Ø До поданих іменників доберіть прикметники у переносному значенні, утворені від назв птахів чи тварин. Усно поясніть переносне значення цих виразів.

Наприклад. Собаче життя. (Погане, голодне, сповнене важкої роботи, біганини та турбот, без вдячності.)

Життя, натура, характер, душа, впертість, серце, послуга.

Слова для довідки: собаче, лисяча, півнячий, заяча, осляча, лев’яче, ведмежа.

3. Виконання ситуативних завдань на складання і розігрування діалогів

— Добрий день!

— Привіт!

— Я чув (чула), що в тебе вдома є шиншила. Цікаво, що це за звірок?

— Це дуже кумедний, добрий і милий хатній звірок. Але, на жаль, багато людей цінують їх не за ці якості, а за пухнасте, м’яке й красиве хутро.

— А чим вони цікаві як хатні тваринки?

— Шиншили мають дуже щільне хутро, що допомагає їм виживати у холодному кліматі в їхньому рідному середовищі проживання — в горах Андах. Вони можуть стрибати дуже високо — до двох метрів і вище! Мають прекрасний слух, який значною мірою схожий на людський, але набагато чутливіший. Уміють спати вниз головою, як кажани! Шиншили можуть видавати безліч звуків: рохкати, гавкати, верещати і цвірінькати. Вони дійсно вміють показати себе, коли хочуть цього!

— Цікаво! А розкажи, будь ласка, як за ними доглядати? Чи не надто складно?

— Утримувати шиншил може бути дуже весело, але вони мають досить складний характер, потрібно навчитися його розуміти. Це ніжні тварини, які вимагають досить багато турботи й уваги, щоб вони були щасливими і здоровими. Як і з усіма тваринами, із шиншилами слід поводитися обережно та гратися якомога частіше, щоб вони навчилися довіряти своєму власнику й дружити з ним.

— А хто у вашій родині прибирає за ними?

— Я, звісно. Це ж мій друг. І, до речі, шиншили не мають різкого запаху. У них дуже гострі різці, але вони практично ніколи не кусають людини та інших хатніх вихованців. Хіба що у випадках прояву агресії з боку останніх. Через густе підшерстя у шиншил ніколи не буває бліх, кліщів та інших паразитів.

— О, це так добре! Спробую умовити батьків, щоб і собі завести такого чудового звірка. Дякую за інформацію! Бувай!

— Бувай!

Фізкультхвилинка

Ø Складіть діалоги про хатніх тваринок. Уведіть у діалог опис кімнатних улюбленців.

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти й записати уявний діалог зі своїм знайомим (знайомою) про хатню тваринку, яку ви маєте (або про яку мрієте).

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

— Найбільше мені сподобався діалог...









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.